דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריטניה

המנדט הבריטי / הממלכה כמרקחה: אזרחי בריטניה ילכו לבחירות וקיים חשש משיתוק פוליטי

הסקרים צופים רוב לשמרנים, אך מראים כי רה"מ בוריס ג'ונסון יתקשה להרכיב קואליציה שתתמוך במתווה שלו ליציאה מהאיחוד האירופי | מנגד, מפלגת הלייבור מתחזקת בסקרים על רקע מצע כלכלי מרשים - מצב המעורר חשש בקרב יהודי בריטניה

בוריס ג'ונסון וג'רמי קורבין (צילום: AP Photo combo).
בוריס ג'ונסון וג'רמי קורבין (צילום: AP Photo combo).
יונתן קירשנבאום

אזרחי בריטניה ילכו היום (חמישי) אל הקלפיות באחת ממערכות הבחירות הדרמטיות ביותר מזה שנים בממלכה. הסקרים מראים על פער משמעותי לטובת השמרנים. עם זאת, מפלגת הלייבור, בראשות ג'רמי קורבין, הולכת ומצמצמת בשבועות האחרונים את הפערים בסקרים האחרונים והפרשנים הפוליטיים מזהירים מפני מצב שבו לאף מפלגה לא יהיה רוב בפרלמנט, ולמעשה לא תוכל להרכיב ממשלה.

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון (AP Photo/Rui Vieira)
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון (AP Photo/Rui Vieira)

על-פי סקר שפורסם אתמול, מפלגת השמרנים הימנית בראשות בוריס ג'ונסון זוכה ב-43% מהקולות, וככל הנראה תזכה להיות המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט. עם זאת, הסקרים מראים על מרחק גדול בינה לבין רוב מוחלט, מה שיחייב אותה להיכנס לקואליציה יחד עם מפלגה נוספת. במקרה כזה, הבטחתו המרכזית של בוריס ג'ונסון לאשר את מתווה היציאה מהאיחוד האירופי בפרלמנט תוך זמן קצר לא תוכל להתממש. מהסקרים עולה כי המפלגה השלישית בגודלה, המפלגה הלאומית הסקוטית, והרביעית בגודלה – המפלגה הליברלית-דמוקרטית, שרבים מחבריה מתנגדים ליציאה מהאיחוד האירופי וקוראים למשאל עם נוסף. לכן, הסיכויים ליצירת קואליציה בינם לבין השמרנים קטנים יחסית.

מנהיג הלייבור הבריטי, ג'רמי קורבין (צילום: Chatham House, London)
מנהיג הלייבור הבריטי, ג'רמי קורבין (צילום: Chatham House, London)

מפלגת הלייבור בראשות ג'רמי קורבין צפויה לקבל 34% מהקולות, כך עולה מהסקר. שיעור התמיכה במפגלת הלייבור הולך וגדל בשבועות האחרונים, אבל המפלגה עד רחוקה ממעמד המפלגה הגדולה בפרלמנט. מאז ההכרזה על בחירות הציגה מפלגת הלייבור מצע מרשים הכולל הרחבה דרמטית בהשקעה הממשלתית למימון שירותים ציבוריים, העלאת קצבאות רווחה וביקורת נוקבת על המדיניות הכלכלית של השמרנים.

אירוע שהביא לקפיצה בתמיכה במפלגת הלייבור הוא פרסומה של תמונה של ילד בריטי מאושפז שנאלץ לישון על הרצפה כתוצאה ממחסור במיטות חולים. בתגובה לטענה שמדובר בתוצאה של ייבוש תקציבי של מערכת הבריאות בעשור האחרון של שלטון המפלגה השמרנית, סירב בוריס ג'ונסון להסתכל בתמונה או להתייחס אליה. לעומת זאת, מפלגת הלייבור פרסמה תכנית לתקצוב מחודש של מערכת הבריאות.

https://twitter.com/TVRav/status/1204067381284364289

הבחירות מתקיימות בצל אחד המשברים החמורים של הקהילה היהודית בבריטניה, שהיא הקהילה היהודית הגדולה ביותר באירופה. לאחרונה התגלו מקרים קשים של הטרדה אנטישמית ותקיפה של פעילים יהודיים שמחו נגד האנטישמיות הגואה במפלגת הלייבור. ג'רמי קורבין חזר לאחרונה על טענתו שמדובר בבעיה שנמצאת בטיפול במפלגה, אבל במקרים רבים דווח על נטישת החקירות הפנימיות שהתקיימו במפלגה בנושא. קורבין עצמו קיים קשרים בעבר עם גורמים איסלאמיסטיים, אנטי דמוקרטיים ואנטי ישראליים, ויהודים רבים בבריטניה חוששים כי ניצחון שלו בבחירות יביא לעלייה במקרי התקיפות האנטישמיות משמאל.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!