דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נובל אנרג'י

מה קורה בלוויתן? / משרד האנרגיה זיהה תקלה בצנרת, והגביל את הפקת הגז ממאגר לוויתן

לפני כשבועיים גילה רובוט תת ימי של המשרד רטט בצנרת הסמוכה למאגר הנמצא 120 ק"מ מחופי ישראל, והגביל את הפקת הגז של חברת 'נובל אנרג'י' ל-60% | המידע התפרסם רק בעקבות דחיית הבקשה של נובל אנרג'י להעלות את התפוקה | במשרד להגנת הסביבה טוענים כי אין קשר בין תקלת החשמל באסדה ביום שני השבוע

אסדת לוויתן (צילום ארכיון: פלאש 90)
אסדת לוויתן (צילום ארכיון: פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משרד האנרגיה הנחה לפני שבועיים את 'נובל אנרג'י' להגביל את הפקת הגז ממאגר לוויתן ל-60% מכושר התפוקה המקסימלי. ההוראה ניתנה לאחר שרובוט תת-ימי זיהה רטט בצנרת הסמוכה המחוברת למאגר בלב-ים, אך פורסמה לציבור היום (חמישי).

היום הודיע משרד האנרגיה לחברת נובל שעד שלא יושלם תחקיר האירוע ותאושרנה הבדיקות הנדרשות, לא תתאפשר הפקה מלאה מבארות מאגר לוויתן. "התקלה התגלתה בתקופת ההרצה בפרויקט הפקת הגז הטבעי באסדת לוויתן, במקטעי צנרת ההזרמה המצויים בסמיכות לקידוחי ההפקה בבאר המאגר – (ג'מפרים), בהם התגלה רטט, אשר זוהה על ידי רובוט תת-ימי שהורד למעמקי הים. על מנת לצמצם ולמזער את הרעידות, הופחתו כמויות הגז הטבעי המופקות מהבארות בכ-40% מהתפוקה המירבית. הכמות תוגדל רק באישור משרד האנרגיה לאחר ביצוע הבדיקות הנדרשות. המשרד בוחן יחד עם יועצים חיצוניים ועם חברת נובל את התקלה. המשך הפעולות ייקבע על סמך בדיקות הנדסיות קפדניות שמתבצעות בימים אלה". המשרד לא דיווח לציבור על התקלה כשהתגלתה, אלא רק כעת, לאחר שדחה את בקשת נובל אנרג'י להעלות את התפוקה באחת הבארות ל75%.

אסדת לווייתן מושטת מהמספנה בטקסס לישראל (צילום: נובל אנרג'י)
אסדת לווייתן מושטת מהמספנה בטקסס לישראל (צילום: נובל אנרג'י)

מה משמעות המגבלה ?

במאגר לוויתן נקדחו 4 בארות אשר כל אחת מסוגלת להפיק כ-300 מיליון רגל מעוקב ליום (MMCF). ההגבלה הנוכחית יוצרת רף מקסימום של 165 MMCF  ליום. לפי כלכליסט עולה כי חוזי היצוא למצרים ולירדן לא הושפעו מירידת התפוקה. הלקוחה שעלולה להיות מושפעת היא חברת החשמל, אשר החוזה שלה עם מאגר לוויתן מבוסס על קיבולת פנויה, ללא הבטחת הספקה. עלות הגז מלוויתן עומדת על 4.8 דולר ליחידת חום, לעומת כ6.4 דולר ברכישה ממאגר "תמר", בחוזה הכולל הבטחת הספקה וגם כמות מינימום לרכישה. משרד האנרגיה דורש השלמה של בדיקות הנדסיות לפני שיתיר לנובל אנרג'י להגביר את התפוקה מבארות בחזרה לגודלן הרגיל.

משרד האנרגיה מדגיש כי "לאורך כל התקופה לא הייתה דליפת חומרים כלשהם למי הים ולא נגרם לאסדה או למתקנים הנדסיים הקשורים לאסדה כל נזק". עוד נמסר כי "אין קשר בין תקלת החשמל והתקשורת שאירעה בבוקר יום שלישי (11.2.20), לעניין זה".

בלילה שבין שני לשלישי דיווחו תושבי חוף הכרמל על "פיצוץ עז" מכיוון האסדה, ועל כך שהלפיד שעל האסדה בוער. לאחר מכן הסתבר שהלפיד דלק בכדי לשרוף את כלל הגזים בצנרת המאגר, למשך מספר שעות. לפי משרד האנרגיה תקלת חשמל ותקשורת חייבה את ריקון הצנרת, ולכן הופעל הלפיד. ב'נובל אנרג'י' הכחישו כי התרחש פיצוץ כלשהו, אף כי תושבים רבים בחוף הכרמל דיווחו שרעש פיצוץ העיר אותם משנתם.

תגובת 'נובל אנרג'י': נובל אנרג׳י ושותפיה לפרויקט לוויתן פנו הערב למשרד האנרגיה על מנת להבין את פשר ההודעה שיצאה מטעמו. הנושא אותו משרד האנרגיה מתאר בהודעתו כ"תקלה" איננו כזה כי אם עניין שעולה לעיתים רבות בתקופת הפעלה ראשונית. יודגש כי מרגע שהחלה ההפקה מלוויתן סופקו ומסופקים ללא יוצא מן הכלל כמויות הגז ללקוחות בישראל ובאזור והכל בהתאם להסכמים שנחתמו. נובל אנרג'י מספקת גז טבעי מלוויתן ותמר בכמויות שיא. אנו פועלים וממשיכים לפעול בתאום עם משרד האנרגיה ויתר הרגולטורים הרלוונטים. יודגש כי לנושא המתואר בהודעת משרד האנרגיה אין ולא היתה השפעה סביבתית, ונובל ממשיכה לספק גז טבעי לשוקים המקומים והאיזוריים בסטנדרטים הסביבתיים והבטיחותיים הגבוהים ביותר. נובל ממשיכה לבחון את ביצועי האסדה, תשתית התת ימית והבארות על מנת על מנת לערוך את ההתאמות הנדרשות.

מארגון "צלול" נמסר כי: "לאור נסיון העבר וחוסר האמון אנו דורשים שהדוח"ות המאשרים המשך הפקה ב60% מהתפוקה יפורסמו לציבור או לחלופין לאיגוד ערים ולפורום לוויתן". הפורום הנ"ל הוקם על ידי משרד האנרגיה על מנת לשקף לנציגי ציבור, ארגוני סביבה ורשיות מקומיות את הפיקוח והבקרה על הבטיחות והשמירה על בריאות הציבור והסביבה מפעילות הפקת הגז ממאגר לוויתן

יו"ר איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל אסיף איזק מסר: "אנו תומכים בהחלטת משרד האנרגיה על צמצום הפקת הגז  באסדת לוויתן עד לבירור העובדות שגרמו לאירוע החמור  – כפי שדרשנו מיד לאחר האירוע, וקוראים שוב  לעריכת שימוע לנובל אנרג׳י על מנת שמקרים דומים לא יישנו".

תגובת דלק קידוחים לא נמסרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!