דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עצמאים

מחיר הקורונה / "ראש הממשלה קיבל החלטה אמיצה על הבריאות, שייקח אחריות גם על העצמאים"

"הפתרון של 6,000 שקלים מענק לעצמאים כעת ו-8,000 שקלים בחודש הבא, לא פותר את הבעיות באופן אמיתי" אמרה יו"ר ועדת הרווחה והעבודה של הכנסת, תומא סלימאן | נציג האוצר: "ישנן מגבלות חוקיות" | בתגובה אמר רועי כהן, נשיא איגוד העצמאים 'להב': "אנשים צריכים תשובות איך הם מביאים אוכל לילדים שלהם"

הפגנת עצמאים מול הכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת עצמאים מול הכנסת (צילום ארכיון: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר מבקש להעביר את הפיצוי לעצמאים שנפגעו ממשבר הקורונה, עוד לפני חג הפסח – כך אמר אתמול (שלישי) עידו סופר, רכז תעשייה באגף התקציבים במשרד, בישיבת ועדת הרווחה והעבודה של הכנסת. לדבריו, המענק יעמוד, על 65% מההכנסה החייבת במס, עד 6,000 שקלים לעצמאים שמלאו להם 28 שנים ומעלה בשנת 2019; ושהכנסותיהם מכל המקורות היו עד 240 אלף שקלים (והכנסות משק בית עד 340 אלף שקלים). בחודש אפריל יינתן לזכאים מענק נוסף בסכום של עד 8,000 שקלים.

יושבת ראש הוועדה, ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), מתחה ביקורת על גובה המענק: "הפתרון של 6,000 שקלים מענק כעת ו-8,000 בחודש הבא, לא פותר את הבעיות באופן אמיתי. השאלה היא האם נחזיק את האנשים בתקופה הזו, או שנטפטף פיצויים בזמן שהמשק שוקע, ואני לא יודעת איך נשתקם מהנזקים. ואנחנו פונים ומבקשים שלא יהיה שום קיזוז מהמענק הזעום הזה בשביל חובות. זה המינימום שאפשר לבקש מהמדינה שלא תתן ביד אחת ותיקח באחרת".

ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו) אמר כי: "יש עצמאים שיקבלו הרבה פחות מ-6,000 שקלים ויש כאלה שלא יקבלו כלום."

מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, שאל מה יהיה גורלם של בעלי עסקים שמתחת לגיל 28, או כאלו שפתחו עסק רק לאחרונה?

רן מלמד, מנכ"ל 'נקודת מפנה – המרכז לקידום רווחה כלכלית', הפועל בנושא העצמאים בשיתוף עם יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "נדמה לנו שיש בעיה גדולה בדרך שבה משרד האוצר מתייחס לעצמאים ולדרך חישוב המענקים שהם צריכים לקבל. המענק צריך להיות גדול יותר. קצבת האבטלה היא 70% מההכנסות, ואנחנו חושבים שצריך להצמיד את המענק שהעצמאים יקבלו כמו השכירים. המענק צריך להינתן לשלושה חודשים לפחות, ואולי אף יותר מזה ככל שיידרש".

מירי סביון מרשות המסים השיבה: "המענק הזה לא אמור לתת מענה מלא לעסקים הבינוניים והגדולים. זה מענק לעסקים היותר קטנים עד בינוניים, שנוכל לשלם לפני החג. סוג של מענק קיום. זה לא המענק שאמור היה להיות דומה לפיצויים הניתנים לדוגמה, מקרן פיצויים. הוא מיועד לאוכלוסיות חלשות. ליחידים ולעצמאים".

"תעמדו מאחורי ההבטחות"

בסוגיית תשלומי הארנונה, הסביר עידו סופר כי בניגוד להצהרת שר האוצר ביום שני, בשלב זה אושרה דחייה בלבד של התשלומים לעסקים שנפגעו בשל המשבר, וביטול התשלומים בשלב זה רק נבחן. גם הקריטריונים לזכאות טרם הוחלטו.

גם על כך מתחה יו"ר הוועדה, ח"כ תומא סלימאן, ביקורת: "לא ייתכן ששר האוצר מכריז בערב על ביטול ארנונה ובבוקר פתאום מתחילים לבדוק. הצהרת שר האוצר היא בגדר התחייבות ממשלתית. עסקים שנפגעו אמורים לקבל פטור מארנונה לשלושה חודשים – זה מה שהודעתם לציבור – תעמדו מאחורי זה, כדי שלא ישמע שאתם מצהירים הצהרות ועושים משהו אחר".

"זאת עבודה בעיניים"

לגבי ההלוואות בערבות המדינה, שהובטחו על ידי האוצר, הבהיר סופר כי הן יתומחרו על ידי הבנקים. "המדינה שמה שתי מגבלות", אמר, "ממוצע הריבית לא יעבור פריים + 1 וחצי והמדינה מסבסדת את השנה הראשונה של הריבית. יהיה גם 'גרייס' של שנה נוספת".

ח"כ רם שפע (כחול לבן): "מטריף אותי שהמדינה לא יכולה לפעול על הבנקים לבצע את מה שהיא סבורה שנחוץ בשעה זו".

אחר כך קיבלו את זכות הדיבור נציגי ענפים שונים במשק.

איתמר אביטן, מנכ"ל איגוד עובדי הקולנוע והטלוויזיה: "בענף שלנו יש הרבה פרילנסרים בעל כורחם. עובדים שמכריחים אותם לעבוד על בסיס חשבוניות וכעת הם על סף קריסה כלכלית. אלה עובדים לכל דבר ועניין. עוד הרבה לפני המשבר פנינו לביטוח הלאומי ואמרנו שהוא אמור לתת להם דמי אבטלה, ובאמת הם הרימו את הכפפה, ובסוף 2018 רצו להעביר הצעת חוק בנושא, אלא שהכנסת התפזרה.

"ביקשנו כעת שיכניסו אותנו לצו במסגרת תקנות החירום ובאוצר לא מוכנים בשום פנים ואופן. כל הפקות הקולנוע והטלוויזיה נפסקו ביום אחד. נכון לעכשיו, השחקנים מקבלים דמי אבטלה, אבל הסאונדמן לא. אנחנו פונים לוועדה בבקשה לעזרה מול האוצר".

ח"כ אלון שוסטר (חוסן לישראל) העלה את הסוגיה של חברי הקיבוצים העובדים בקיבוץ – "אוכלוסיה שהיום לא נופלת באף קטגוריה המזכה בפיצוי".

אביב שזיר, יו"ר התאחדות גני האירועים: "אני בהלם. אני שומע עכשיו דברים אחרים לחלוטין ממה שהבטיח ראש הממשלה. זאת עבודה בעיניים. בתעשיית האירועים 40 אלף עובדים ועוד נותני שירותי רבים. קיבלנו אפס פיצויים, וההכנסות שלנו ירדו במאה אחוז בן רגע. לא מציעים לנו שום פתרון".

על כך השיב סופר: "הפתרונות הם רוחביים ומתאימים למרבית האוכלוסיה. יש גם מגבלות חוקיות".

ומירי סביון מרשות המסים הוסיפה: "אנחנו מתנהלים בצורה אחראית גם לגבי קופת המדינה. החזרנו למעלה ממיליארד שקלים עד כה. ברגע שתאושר חקיקה נבצע צעדים נוספים בצורה מהירה ואחראית."

"חורים גדולים מדי ברשת הביטחון"

עו"ד רועי כהן, נשיא איגוד העצמאים 'להב': "צריך להפסיק עם האמירות 'צריך חקיקה'. אנשים צריכים תשובות איך הם מביאים אוכל לילדים שלהם. השכירים קיבלו דמי אבטלה והעצמאים מופקרים לגורלם. מצאנו סעיף בחוק הביטוח הלאומי שמאפשר לשר העבודה, בהסכמת שר האוצר, לתת בזמן חירום זכויות גם לאוכלוסיות שבדרך כלל אינן זכאיות. צריך להשתמש בסעיף הזה ולהביא את הדבר הזה לפתרון. אני קורא לוועדה – אנשים לא יכולים לברוח מאחריות. ראש ממשלת ישראל קיבל החלטה אמיצה על הבריאות – שייקח אחריות גם על העצמאים".

תומא-סלימן הבהירה כי לשם הפעלת סעיף זה נדרשת ככל הנראה הקמתה של ועדת עבודה ורווחה קבועה בכנסת. עם זאת, אמרה: "נראה שברשת הביטחון שפרשה המדינה חורים גדולים מדי. הרבה אנשים וקבוצות נופלים. אנחנו מבקשים לדון עם האוצר ורשות המיסים על הקבוצות שהועלו עכשיו ולא נפלו בקטגוריה כזו או אחרת של פיצויים – חברות הסעה, עורכי דין, רואי חשבון, עובדי הפקה חברי קיבוצים ועוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!