דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יצחק תשובה

כלכלת הקורונה / יצחק תשובה מבצע תמרונים של הרגע האחרון כדי למנוע פירעון מיידי של חובות דלק

השיטה: מכירת נכסים, גיוס הון ומשא ומתן | בדרך נאלצת 'דלק קידוחים' לחשוף את עד כמה נפגעה פעילות מאגרי הגז בישראל עם הירידה בביקושים.

יצחק תשובה. ארכיון (צילום: משה שי / פלאש 90).
יצחק תשובה. ארכיון (צילום: משה שי / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת דלק מנפיקה מניות נוספות בנסיון להציל את המצב ולהזרים 200 מיליון שקלים לקבוצה. כל זאת לפני ההצבעה של מחזיקי אגרות החוב, שאמורה להתקיים היום (חמישי) אחר הצהריים ולהכריע האם להעמיד חוב של 5.8 מיליארד שקלים לפירעון מיידי.

הבורסה אישרה את גיוס ההון, רק לאחר שפורסמו הבהרות על מצבה הפיננסי של הקבוצה. לפי הודעת חברת הבת 'דלק קידוחים', הרשות לניירות הערך דרשה חשיפת מידע פיננסי עדכני, ממנו עולה כי לקורונה השפעה שלילית גם על מאגרי הגז בישראל.

קריסת הנפט מרסקת את שווי הנכסים של דלק

לפי ההודעה, ההכנסות נטו של מאגרי הגז בישראל יקטנו ב-10-20% השנה ובין 5% ל-15% בשנה הבאה, לעומת התחזיות הקודמות. סיבה מרכזית לכך היא הקטנת כמות יצוא הגז למצרים, אפשרות שמעוגנת בחוזה המצרי בתרחיש של ירידת מחירי הנפט. המשמעות היא הגברת הקושי של דלק קידוחים למחזר חוב קצר טווח של שני מיליארד שקלים. על מנת לחלק דיבידנדים לקבוצת דלק, הרי שדלק צריכה לגייס חוב חדש, בנוסף על מחזור החוב הקיים.

הצעת ההנפקה כוללת מידע עדכני לגבי שווי חברת הבת איתקה, המחזיקה בנכסי נפט וגז בחו"ל. עתודות החברה ספגו ירידת שווי של 76%, כשההכנסות נטו השנה ובשנה הבאה צפויות לקטון ב-14%. לכן, גם איתקה תתקשה להעביר כספים לקבוצת דלק, בעוד שעליה להחזיר הלוואה בנקאית של 1.5 מיליארד דולר.

האם התמרונים הפיננסיים יחלצו את תשובה?

הבוקר הודיעה דלק גם על מכירת חלקה במניות חברת 'מהדרין בע"מ', תמורת כ-74 מיליון שקלים. בכוונת הקבוצה לייעד את התמורה ממכירה זו לתשלום חוב של 100 מיליון שקלים לבנק לאומי, שכבר העמיד אותו לפירעון מיידי. תשלום החוב ינוצל על מנת להעביר את השיעבוד על כ-4% ממניות דלק קידוחים מבנק לאומי לבנקים אחרים להם חייבת דלק כסף, מה שמשקף את העדפת תשלום החובות לבנקים על-פני המחזיקים ולא בפעם הראשונה.

תשובה הצהיר כי יזרים מהונו האישי כסף לקבוצה בהנפקת המניות בשווי של לפחות 30 מיליון שקלים. צעד זה אמור לחזק את אמון המחזיקים במשא ומתן שתשובה מנהל כדי ליצור 'הקפאת מצב' ולמנוע את ההצבעה על העמדת החוב לפירעון מיידי. החברה כבר התחייבה להודיע מראש לבעלי החוב על כל פעולה בנכסי הקבוצה שעשויה להשפיע עליהם, כשהמחזיקים מקווים להסכים על שיעבוד לטובתם של נתח גדול כ-40% מהשליטה בדלק קידוחים. השיעבוד הזה יהיה אפשרי רק לאחר שדלק תשלם את חובותיה לבנקים ולכן הסכמה לתהליך הזה צפויה להעניק ליצחק תשובה עוד זמן לשרת את החוב בעודו שומר על שליטתו בקבוצה. אם יופקעו המניות מידיו, ייתכן שלא יוכל להחזיר חובות אישיים, בעיקר לבנק הפועלים, ואף יגיע לפשיטת רגל.

מחזיקי אגרות החוב, חלוקים בדעותיהם לגבי ההצעות של תשובה. בית ההשקעות פסגות, פרש מנציגות המחזיקים, כמחאה על אי-העמדת החוב לפירעון מיידי. בתי השקעות אחרים כמו ילין לפידות ומשקיעים פרטיים קטנים, מעדיפים למצות את המו"מ כדי לאפשר לתשובה לממש נכסים ולהזרים הון לקבוצה. לדעתם, העמדה לפירעון מיידי כעת תמקם אותם בנחיתות מול הבנקים ועדיף לקבל את ההחלטה רק בעתיד, בתקווה להתאוששות במחירי הנפט ואיתם בנכסי הנפט והגז של הקבוצה. ההצבעה אמורה להסתיים בשעה 17:30. תשובה מקווה לבצע את ההנפקה בהצלחה קודם לכן ולהגיע להסכם שיבטל את ההצבעה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!