דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הדפסת כסף

כלכלת הקורונה / בג'ורג'יה 39% אבטלה, ובוול סטריט בטוחים שהחגיגה יכולה להימשך

כך נוצר המלכוד שדוחף את הפד' להזרים טריליונים לשוק ההון מחשש להתרסקות, למרות שהכסף רק מתדלק את הבועה הפיננסית ולא מגיע משם לכלכלה הריאלית | פרשנות

(צילום: AP Photo/Rick Bowmer)
(צילום: AP Photo/Rick Bowmer)
יונתן קירשנבאום

כשטראמפ רוצה להבין מה מצב המשק הוא מסתכל קודם כל על מדדי שוק ההון האמריקאי. כמו שלבני אדם בודקים דופק, חום ולחץ דם, לכלכלה הגדולה בעולם בודקים את הדאו ג'ונס, ה-S&P והנאסד"ק. עם זאת, מי שינסה לעשות את זה היום, בעיצומו של המשבר הכלכלי העמוק ביותר שעוברת ארה"ב מאז השפל הגדול, עשוי לראות משהו מוזר – הכלכלה במשבר עמוק ומדדי המניות פשוט ממשיכים לעלות.

התהום מולה עומדת הכלכלה האמריקאית לא חלפה מעל לראשם של המשקיעים בשוק ההון. מארק לסרי, משקיע שהונו מוערך ב 1.8 מיליארד דולר, התראיין אתמול (שישי) לרשת האמריקאית CNBC, ואמר שצפויות לכלכלה האמריקאית "שנתיים קשות" ושהוא מאמין ש"בסופו של דבר אנחנו נבין שאנחנו נמצאים במיתון ארוך וכואב".

שווי מניות S&P500 (גרפיקה: אידאה)
שווי מניות S&P500 (גרפיקה: אידאה)

הנתונים מראים שלסרי צודק. מעל ל-40 מיליון אמריקאים הגישו בקשה לדמי אבטלה מאז תחילת משבר הקורונה. מדובר בשיעור אבטלה של 14.7%  הנתון הגבוה ביותר אי פעם, ובמקומות רבים בארה"ב הנתונים גבוהים אף יותר. במדינת ג'ורג'יה מדובר ב-39%, ובמדינת קנטקי ב-38%. כמו שאמר לרסי בראיון, הוא "לא רואה את האנשים המפוטרים האלו מוציאים יותר מדי כסף בתקופה הקרובה".

אם כך, איך אפשר להסביר את הפער בין הכלכלה הריאלית לנתוני שוק ההון, שאחרי נפילה חדה בתחילת המשבר התחילו לזנק?

התשובה ככל הנראה קשורה, בין היתר, לאופי הסיוע שמעניקה ארה"ב לכלכלה שלה. בתחילת משבר הקורונה אישר הקונגרס האמריקאי חבילת סיוע היסטורית של 2.2 טריליון דולר, שיועדו לחלוקה בדמות מענקים לעסקים ולאזרחים, סיוע בתשלום מיסים ועוד. במילים אחרות, מדובר בסיוע של 2.2 טריליון דולר לכלכלה הריאלית – עסקים וצרכנים. סיוע שמטרתו לשמור על יכולת העסקים לפעול ועל יכולתם של משקי בית לצרוך, כדי שביום שאחרי המשבר ניתן יהיה לחזור להתנהלות כמה שיותר תקינה, כמה שיותר מהר.

אלא שבמקביל לסיוע הזה, נכנס עוד גוף ציבורי לתמונה והחל לשפוך כסף לשוק – הבנק הפדרלי של ארה"ב. כבר בימים הראשונים של המשבר הפד נכנס להילוך גבוה של רכישות, כשנגיד הבנק, ג'רום פאוול, מתחייב לעשות את כל מה שנדרש כדי למנוע מפולת בשווקים. עד כה, שפך הפד מעל ל-2 טריליון דולר, ומדובר במגמה שככל הנראה תמשיך בעתיד הנראה לעין.

מאזן הפדרל רזרב במליארדי דולרים (גרפיקה: אידאה)
מאזן הפדרל רזרב במליארדי דולרים (גרפיקה: אידאה)

יש הבדל מהותי בין הסיוע שמעניק הפד לבין זה שמעניקה ממשלת ארה"ב. הסיוע של הבנק הפדרלי נקרא בשפה המקצועית "הרחבה מוניטרית", והמשמעות שלה היא הזרמה של כסף לשוקי ההון על ידי רכישה של אג"ח בשוק. כך, למשקיעים שסוחרים באגרות חוב נוצרות הכנסות נוספות במהירות, מה שמעודד אותם להמשיך ולהשקיע, במקום למשוך את כספם מהשוק לאור המשבר.

מדובר בצעד חשוב כדי למנוע מפולת בשוקי ההון לאור המשבר. מפולת שעלולה להגביר עוד יותר את הלחץ על עסקים ריאליים. עם זאת, לא מדובר בטקטיקה חדשה. למעשה, מאז שנת 2009 נמצא הפד במהלך של "הרחבה כמותית" – רכישת אג"ח בשוק ההון, ולאחרונה החל גם לרכוש אג"ח של חברות פרטיות. במילים אחרות, הבנק המרכזי מזרים כסף לבעלי השליטה בחברות הגדולות בשוק האמריקאי, בתקווה שזה יגרום להם שלא למכור את חלקם באותן חברות.

הכסף נשאר בשוק ההון ולא מגיע לכלכלה הריאלית

וכאן הנקודה החשובה: רבים בשיח הציבורי סופרים גם את הסיוע שמעניק הפד כחלק מהצעדים שנוקטת הממשלה האמריקאית כדי לדאוג לכך שהציבור יצלח את משבר הקורונה. אבל כשמסתכלים על המספרים, הם מלמדים שמדובר באשליה. למעשה, צעדי הרחבה מוניטרית, על אף החשיבות שלהם ברגע המשבר, לרוב אינם מגיעים לכלכלה הריאלית.

מדובר בטריליוני דולרים שנשארים בתוך שוק ההון, וממריצים את אותם המשקיעים להמשיך ולהשקיע את כספם בחיפוש אחר רווחים. לטענת פרופסור סטיבן קין, כלכלן אוסטרלי מאוניברסיטת קינגסטון בלונדון, מתוך 4 טריליון הדולר שהשקיע הפד בהרחבה מוניטרית מאז משבר 2008 ועד לתחילת הקורונה 3 טריליון נשארו בשוק ההון והפכו למעשה לרווחים של משקיעים. רק טריליון אחד מתוכם הגיע בסופו של דבר לכלכלה הריאלית בצורה של השקעה.

על כל זה מתווסף האמון של המשקיעים בכך שהבנק הפדרלי פשוט ימשיך לשפוך כסף לשוק ההון בעתיד הקרוב. הפד עשה את זה עוד לפני משבר הקורונה, פאוול התחייב להמשיך לעשות את זה במהלך המשבר, והקצב בו הפד שופך כספים לשוק ההון בחודשיים האחרונים עלה בקנה מידה היסטורי. אם בסוף כהונתה הזהירה הנגידה הקודמת ג'נט ילן מהיווצרותה של בועה בשוק ההון בחסות מילכוד מוניטרי, כזה שלא יאפשר למקבלי החלטות להפסיק להזרים לשוק ההון כסף, נראה שהיום השווקים נמצאים עמוק בבועה.

לכן, על אף הירידה שבכל זאת פגעה בשוק ההון בתחילת המשבר, ועל אף העובדה שמיליונים בארה"ב נמצאים בחוסר וודאות לגבי עתידם הכלכלי, בוול סטריט כנראה בטוחים שהחגיגה יכולה להימשך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!