דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עובדים במאבק / ההסתדרות כינסה עשרות אסיפות מחאה מקריית שמונה ועד אילת: ״קרן השביתה מאחורי הכבאים״

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: ״הנציב בא למלחמה, ויקבל מלחמה״ | מפקד צוות בחיפה: ״אני עובד 240 שעות בחודש, עבור 10 אלף שקלים. התנאים הסוציאליים בוטלו״ | כבאים בתל אביב: ״המונים התפטרו״

  • אסיפת מחאה של כבאים במרחב עמקים צפוני (צילום: ההסתדרות)
    אסיפת מחאה של כבאים במרחב עמקים צפוני (צילום: ההסתדרות)
  • אסיפת מחאה של כבאים במרחב רחובות (צילום: ההסתדרות)
    אסיפת מחאה של כבאים במרחב רחובות (צילום: ההסתדרות)
  • אסיפת מחאה של כבאים במרחב תל אביב, ארכיון (צילום: דוד טברסקי)
    אסיפת מחאה של כבאים במרחב תל אביב, ארכיון (צילום: דוד טברסקי)
  • איסק שלומוב יו"ר ועד הכבאים בחיפה (מימין) ושלמה מזרחי יו"ר מרחב חיפה (צילום: שי ניר)
    איסק שלומוב יו"ר ועד הכבאים בחיפה (מימין) ושלמה מזרחי יו"ר מרחב חיפה (צילום: שי ניר)
שי ניר
דוד טברסקי
ניצן צבי כהן
עמר כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות מקיימת הבוקר (שלישי) אסיפות הסברה בתחנות כיבוי והצלה, בכל רחבי הארץ. זאת על רקע המשך הסלמת מערכת היחסים בין הכבאים להנהלת המערך והנציב, דדי שמחי.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, קרא לראשי המרחבים לכנס את הכבאים, והבהיר "התעמרות הנציב, והזלזול בכבאים לא נפסקת. כל נסיונותיי להידברות נכשלו. האיש בא למלחמה, ויקבל מלחמה. ההסתדרות עומדת מאחורי הכבאים במאבקם, ואף תעמיד לרשותם את קרן השביתה. הנציב יסיים את תפקידו בקרוב, אבל הכבאים ימשיכו בעבודתם עוד שנים רבות. במסירות, בחברות ובאומץ״.

"אני נשרפתי עם משפחתי בסדר פסח" אמר יו"ר ההסתדרות במרחב חיפה, משה מזרחי, לכבאים "כבאות חיפה סייעה לנו, ולא עזבה אותנו. אני חלק מכם. ההסתדרות גילתה נכונות לעבוד מול שמחי ולהגיע לסיכומים. חמש דקות אח"כ שמחי עשה את ההיפך. לא נישן עד שהוא יזוז מתפקידו. שאפו גדול על מה שאתם עושים. תקבלו את כל הגיבוי". לתחנה בחיפה הוזמנה ניידת משטרה, שחנתה מחוץ למתחם.

איסק שלומוב יו"ר ועד הכבאים בחיפה (מימין) ומשה מזרחי יו"ר מרחב חיפה (צילום: שי ניר)
איסק שלומוב יו"ר ועד הכבאים בחיפה (מימין) ומשה מזרחי יו"ר מרחב חיפה (צילום: שי ניר)

רס"ל איסק שלומוב, מפקד צוות בתחנת כיבוי חיפה אומר ל׳דבר׳ שאחרי עשר שנים בתפקיד, השכר שלו עומד על 10 אלפים שקלים בלבד. "כולל שעות נוספות שבתות חגים. אני עובד 240 שעות בחודש. לדבריו הרבה מהתנאים הסוציאליים שהפכו את השכר להולם נשללו תחת הנציב. "יש מצד ההנהלה אפלייה, גזענות, בריוניות, הפחדות, איומים, הסתה דורסנית, דברים שמעולם לא היו בכבאות".

שלומוב מדגיש שגם הכיסוי הביטוחי לכבאים נפגע "ההנהלה מנסה לארגן איזה קרן שהיא לא תחליף אמיתי. אם ההסתדרות לא הייתה מתערבת, הם לא היו מביאים גם אותה. הם עושים הכל על מנת לסלף את העובדות, הרבה דיסאינפורמציה בשביל לקנות שקט".

אסיפות עובדים בתחנת כיבוי והצלה 16 ביוני 2020 (צילום: ההסתדרות)
אסיפות עובדים בתחנת כיבוי והצלה 16 ביוני 2020 (צילום: ההסתדרות)

אבי (36), כבאי בתחנת תל אביב, מביע את תסכולו "הכול רק לקצץ. טיולים חופשות בונוסים בוטלו, אין תקציב לפעמים לקפה, אין אחזקת רכב. ‏המון אנשים התפטרו, זו הייתה תחנה שאנשים עמדו בחוץ בתור כדי לעבוד בה. לא לדבר על זה שכל בעלי התפקידים לא מגיעים מהכבאות. המטה התנפח".

כבאים בתחנת אילת (צילום: מרחב אילת)
כבאים בתחנת אילת (צילום: מרחב אילת)

ראשי מרחבים רבים הגיעו לתחנות הכיבוי וההצלה במהלך הבוקר להביע תמיכה בכבאים. גיורא נחום, יו"ר מרחב פתח תקווה, אמר לעובדים "הודעתי לכבאים שימיו של שימחי בכבאות קצרים. שאנחנו איתם לאורך כל הדרך וניאבק איתם, ועבורם. לא ניתן לשמחי להתעמר בעובדים ולפגוע בעבודה המאורגנת. נלך איתו עד הסוף. המשמרת הייתה של 12 איש, שזה מתחת לתקן, גם זה חלק מהעניין".

הכבאים בתחנת הכיבוי בתל אביב עם יו"ר המרחב, גרשון גלמן (צילום: דוד טברסקי)
הכבאים בתחנת הכיבוי בתל אביב עם יו"ר המרחב, גרשון גלמן (צילום: דוד טברסקי)

עודד עמרם, יו״ר מרחב רחובות, אמר ״אי אפשר להמשיך במצב הזה. אתם בחוד החנית, תפקידכם להציל נפשות. מרחב רחובות זה הבית שלכם, פתוח 24 שעות". לאון פרץ, יו"ר מרחב עמקים צפוני, אמר ״זו שעת מבחן אמיתית. דדי שימחי מבקש להפוך את ארגון הכבאים מארגון חזק וגאה שמגן על עובדיו למחנה טירונים בצבא. ההתעמרות של הנציב בכבאים לא יכולה להמשך.

משה סמיה, יו"ר מרחב נתניה אומר ל׳דבר׳ ״חילקנו לעובדים מכתב מיו"ר הסתדרות המעו"ף, גיל בר-טל, ושוחחנו איתם, כשפתאום התחילה אזעקה של אירוע, וזכינו לראות את המקצועיות של הכבאים שרצו, והוציאו בתוך פחות מדקה 3 ניידות כיבוי. אלה אנשים שעושים עבודה קשה, מקצועית, וקשה להאמין שהם צריכים להיאבק על דברים אלמנטריים כמו מנוחה בין הפעילויות המבצעיות״.

גרשון גלמן, יו״ר מרחב תל אביב ״שמחי הגיע לפה ומנסה להכיל משטר צבאי. להכפיף סידורי עבודה שהוא רוצה לקדם מעל ראש הוועד. הבעיה שבגלל הממשלות המתחלפות אף אחד לא ידע לרסן את זה. בסוף הוא יתחלף, אבל העובדים יישארו״.

אספית כבאים במרחב עמקים צפוני (צילום: ההסתדרות)
אספית כבאים במרחב עמקים צפוני (צילום: ההסתדרות)

ביום שישי (12.6) הפגינו גם נשות הכבאים בשל היחס הקשה לו זוכים העובדים. אחת מנשות הכבאים אמרה ״ככה נראה קצין כיבוי שעובד מעל 30 שנים, אדם שנתן את כל כולו להצלת נפש ורכוש? הבוקר הוא קרס. כוס המים שהיתה לו ביד נשמטה והוא התמוטט על הרצפה.

״ההנהלה הבכירה שמה אותו למטרה. יחסי האנוש המעולים שלו עם הלוחמים ומפקדי הצוותים לא התאימה להם, למרות שזה מה שגרם לפקודים שלו לעבוד קשה יותר. לא מספיקות לנו מחלות המקצוע הארורות שיש לנו? האם כך צריך להיראות קצין במערך? זה מה שמגיע לו? המערכת איבדה צלם אנוש״.

נציגות של כ-30 נשות כבאים במשמרת מחאה מול ביתו של נציב כבאות והצלה (צילום: יוסי אלוני)
נציגות של כ-30 נשות כבאים במשמרת מחאה מול ביתו של נציב כבאות והצלה (צילום: יוסי אלוני)

יו״ר ההסתדרות הנחה את הכבאים שלא ליישם את השינויים החד צדדיים שמבקש הנציב להחיל במערך הכבאות, וביניהן ההוראה לבצע שמירות במהלך זמני המנוחה במשמרת.  משמרות הכבאים הן בנות 24 שעות, וההנחיה החדשה, להעמיד 'שומרים בתחנות', בדומה ל'מאזין' ביחידות צבאיות, מנוגדת למקובל ברחבי העולם.

בארגון הכבאים הדגישו שהמנוחה בין פעילות לפעילות חיונית לבריאותם של הכבאים, ולמוכנותם המבצעית לעת חירום. "אף כבאי לא ילך לבירור משמעתי או משפט" הבהיר בר-דוד, "אנחנו לא בצבא".

אסיפות עובדים בתחנת כיבוי והצלה 16 ביוני 2020 (צילום: ההסתדרות)
אסיפות עובדים בתחנת כיבוי והצלה 16 ביוני 2020 (צילום: ההסתדרות)

יחסי העבודה במערך הכבאות רעועים מאז כניסתו של הנציב, דדי שימחי, לתפקידו בשנת 2017. לאורך השנים עתרה הנציבות מספר פעמים לבתי הדין לעבודה, בבקשות לצווי מניעה כנגד פעילות ארגונית של הכבאים שכללה בין היתר השבתה של אימונים, הכשרות ופעילות שיגרתית שאיננה מצילת חיים.

בתי הדין לעבודה חידדו לא פעם שלכבאים עומדת זכות ההתארגנות והשביתה, בכפוף לשמירה על הפעילות המבצעית ועל חובתם להמשיך ולהיענות לקריאות ולמקרי חירום, זאת לאור המשבר החריף ביחסי העבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!