דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מלחמת עיראק השנייה / דוח חמוּר על ההחלטה הבריטית להצטרף למלחמה בעיראק

ועדת החקירה הממשלתית קבעה כי היו כשלים קשים בכל שלבי ההחלטה להצטרף לארצות הברית במאבק נגד שליט עיראק סדאם חוסיין. טוני בלייר: "עומד מאחורי ההחלטה שלי".

ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר. צילום: פלאש 90
ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר. צילום: פלאש 90

ראש הממשלה טוני בלייר הוביל את בריטניה למלחמה כושלת בעיראק. זאת, כתוצאה ממודיעין פגום, מתכנון "לקוי בתכלית" ומהערכה מוגזמת בנוגע ליכולתה של הממלכה המאוחדת להשפיע על ארצות הברית, כך לפי דוח חמור על המלחמה שפורסם אתמול (רביעי).

ועדת החקירה שפרסמה את הדוח נמנעה מלקבוע את מה שציפו לו משפחות שכולות רבות – הכרזה כי המלחמה מ-2003 הייתה לא חוקית. עם זאת, 2.6 מיליון מילים בדוח מציגות את פסק הדין המקיף ביותר שניתן עד היום על הטעויות שנעשו במהלך הסכסוך, שתוצאות הלוואי האלימות שלו עדיין מרעידות את העולם.

טוני בלייר, למרות הכול, עמד מאחורי החלטתו להצטרף לנשיא ארצות הברית דאז בהפלת מנהיג עיראק סדאם חוסיין. "אני מאמין שההחלטה שלי הייתה נכונה, וכי העולם הוא מקום טוב יותר ובטוח יותר כתוצאה מזה," אמר בלייר.

ההחלטה לצאת למלחמה הייתה אחד מהצעדים מעוררי המחלוקת הרבה ביותר בעשר שנות שלטונו של בלייר, בין השנים 1997 ו-2007. עד נסיגת כוחות הלחימה הבריטים מעיראק ב-2009, נהרגו בעימות 197 חיילים בריטים, קרוב ל-4,500 חיילים מצבא ארצות הברית ולמעלה מ-100 אלף עיראקים.

אחרי שכוחות הקואליציה פירקו את משטרו ואת צבאו של חוסיין, שקעה עיראק בסכסוך כיתתי, והגיעה למצב של כאוס שסייע לעלייתו של דאע"ש.

ועדת החקירה, שעמלה על חיבור הדוח במשך שבע שנים ובראשה עמד ג'ון קלינצ'וט – חבר המועצה המלכותית ואיש השירות הציבורי בעברו, הגיעה למסקנה כי בריטניה הצטרפה למתקפה האמריקנית "לפני שמוצו כל האפשריות האחרות לפירוק המשטר מנשקו".

"הפעולה הצבאית לא הייתה מוצא אחרון," אמר קלינצ'וט בעת שהציג את הדוח.

המלחמה הטילה צל כבד על מורשתו של בלייר, שממשלתו הואשמה בהגזמת המודיעין שקדם לה בנוגע לנשק להשמדה המונית שבידי חוסיין. בזמן שקלינצ'וט הציג את הדוח במרכז כנסים בלונדון, התכנסו עשרות מוחים בחוץ ונשאו שלטים עליהם נכתב "בלייר שקרן."

הפגנה של אזרחים בריטים ממוצא עיראקי מחוץ לאולם בוא הוצג הדוח צילום: סוכנות AP.
הפגנה של אזרחים בריטים ממוצא עיראקי מחוץ לאולם בוא הוצג הדוח צילום: סוכנות AP.

בלייר, שנראה נסער ומתריס בעת ובעונה אחת, אמר במסיבת עיתונאים שכינס כי היציאה למלחמה בעיראק הייתה "ההחלטה הקשה ביותר, החשובה ביותר והמייסרת ביותר שקיבלתי," כראש ממשלה. הוא אמר כי עבור הדברים שהשתבשו "אני מביע צער, חרטה והתנצלות יותר משתדעו אי פעם, או מסוגלים להאמין".

עם זאת, הוסיף "לא הולכתי שולל את המדינה הזאת. קיבלתי את ההחלטה בתום לב". בלייר אמר גם כי העולם הוא מקום בטוח יותר בלי סדאם חוסיין, אותו כינה "מעיין בלתי נדלה של טרור".

פרדי פורד, דוברו של ג'ורג' בוש, אמר כי הנשיא לשעבר היה במסע אופניים עם חיילים משוחררים בחוותו בטקסס ועדיין לא הייתה לו ההזדמנות לקרוא את הדוח. "למרות הכשל המודיעיני, והטעויות האחרות שכבר הכיר בהן, הנשיא בוש ממשיך להאמין כי העולם הרוויח מהעובדה שמשטרו של סדאם חוסיין נפל," אמר פורד.

עבור משפחות החיילים שנהרגו במהלך המלחמה, הניתוח המשפטי של הדוח מספק הצדקה מסוימת למאבקם להעמיד לדין את מתכנני המלחמה. אך, כאמור, הדוח לא הכריז על המלחמה כבלתי חוקית, עובדה שייתכן שסללה את הדרך להעמדתו לדין של בלייר באשמת ביצוע פשעי מלחמה בבית הדין הבינלאומי בהאג.

קלינצ'וט נמנע מלומר אם הפלישה לעיראק ב-2003 הייתה חוקית ולא האשים את בלייר בהטעיה מכוונת של הציבור והפרלמנט. אך אמר כי "הנסיבות בהן התקבלה ההחלטה שיש בסיס חוקי לפעולה צבאית של הממלכה המאוחדת היו רחוקות מלהיות משביעות רצון".

קרובי משפחה של חיילים שנהרגו בעימות אמרו לתקשורת כי אינם שוללים נקיטת צעדים משפטיים, אם כי עדיין לא ברור באיזה אופן יינקטו צעדים כאלה. "כל האפשרויות פתוחות בפנינו," אמר מת'יו ג'ורי, עורך דין המייצג מספר משפחות.

בני משפחה שעיינו בדוח שלוש שעות לפני פרסומו אמרו: "אנחנו חייבים להשתמש בדוח הזה כדי להבטיח שאף חלק מהכישלון החרוץ בעיראק לא יחזור על עצמו".

בזמן שהדוח עשוי לסייע לבריטניה להתגבר על פרק קשה בהיסטוריה שלה, הוא מציע נחמה מועטה ביותר לעיראק. תושבי המדינה ממשיכים לחיות במציאות של אלימות, בכללה פיגוע התופת שביצע דאע"ש בתחילת השבוע בבגדד, שגבה את חייהם של לפחות 175 אנשים.

"מאז 2003 ועד עכשיו, המדינה שלנו היא זירה של הרס, הרג, טבח, פיצוצים ומחלוקות כיתתיות," אמר תושב בגדד עלי אל-סראג'י לסוכנות הידיעות איי.פי.

"בלייר הרס את המדינה שלנו," סיכם אל-סראג'י.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!