דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד האנרגיה

אנרגיה מתחדשת / הנה באה השמש: משרד האנרגיה מקדם הקלה על התקנת מערכות סולריות על הגגות

במסגרת התכנית שהגיעה לידי 'דבר': הקלה על הקמת מערכות על גגות בתים משותפים, והקלה בהתקנת מתקני אגירה | בנוסף - יעודד המשרד הקמה של עמדות טעינה לכלי-רכב חשמליים | האם זה יספיק?

קצה זמן הקליטה של פאנלים סולאריים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קצה זמן הקליטה של פאנלים סולאריים (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במשרד האנרגיה רוצים להקל על התקנת מערכות סולריות על גבי גגות ועמדות טעינה לרכב חשמלי בחניית הבניין. ההצעות מבוססות על היתרונות הכלכליים הברורים של שימוש ברכב חשמלי ובחשמל סולרי ביתי כבר היום.

בקרוב אנו צפויים לראות פטורים מהיתרי בניה והיטלים, בעבור מתקיני מערכות סולריות ביתיות ועמדות טעינה לרכב חשמלי, כך לפי כוונות משרד האנרגיה במסגרת הטיוטות לחוק ההסדרים שהגיעו לידי 'דבר'.

הקלה על בתים משותפים

מערכות סולריות ביתיות בישראל הותקנו היום כמעט אך ורק במבני ציבור ובבתים פרטיים. כעת, מציע המשרד להסדיר את הקמתן גם על גבי גגות משותפים בבנייני דירות. לפי הצעת המשרד ניתן יהיה להקים מערכת כזו בהסכמת 2/3 מהדיירים ומעלה, כשההכנסות השוטפות מהמערכת ישמשו קודם כל לצריכת האנרגיה המשותפת ולאחר מכן להחזר השקעה לבעלי הדירות שהשתתפו בעלויות ההקמה. פטור מהיתר בניה יינתן גם להתקנת מתקן אגירת אנרגיה ברכוש המשותף, עד לכמות של 17.5 קילוואט/שעה.

במקביל, יוענק פטור מהיתר קרינה והיתר הפעלה למערכת  PV, עמדת טעינה ביתית ומערכת אגירת אנרגיה ביתית, בנימוק שאינן מסוגלות להגיע לסף קרינה בעייתי. החלטה דרמטית ומתבקש נוספת היא החובה להתקין מערכות סולריות על בניינים ממשלתיים חדשים.

הקלה על בניית עמדות טעינה

רשת עמדות הטעינה היא החסם המרכזי העומד בפני המעבר מרכבי בנזין וסולר לכלי רכב חשמליים. מבחינה טכנולוגית, רכבים חדישים יכולים כבר לנסוע כ-500 ק"מ בין טעינה לטעינה, מרחק שצפוי להתגבר בשנים הבאות, כשהעלות העודפת של רכב חשמלי מחזירה את עצמה בקלות בעזרת עלויות אנרגיה מופחתות לעומת בנזין וסולר, הממוסים בכבדות.

במשרד האנרגיה מציעים לא רק להעניק פטור מהיתר בניה לעמדת הטעינה, אלא גם פטור מהסכמת דיירים נוספים להתקנה בחניה הצמודה בבניין וחובת תכנון תשתית טעינה בבניינים חדשים שכוללים מקומות חניה לדיירים.

האם התמרוץ הזה מספיק?

השימוש בחשמל סולרי וברכב חשמלי משתלם כלכלית כבר כיום, אלא שעד היום מי שנהנו ממנו היו בעיקר בעלי בתים פרטיים, בדרך כלל גם בעלי מעמד כלכלי משופר, שקל להם לבצע את ההשקעה הראשונית ברכב חשמלי ובמערכת סולרית.

למרות שהבנקים בישראל מציעים מסלולי מימון להתקנת מערכות סולריות, אזרחים רבים עדיין חוששים מכניסה ל"הרפתקה" שיש בה סיכונים של תכנון לקוי, פנלים מאיכות ירודה או ירידה ביעילותם, כך שלא ייצרו הכנסות על-פי התכנון.

מדיניות ההקלות הנוכחית מתמקדת בהסרת החסמים הבירוקרטיים, ולא בתמרוץ כלכלי, בהנחה שמחירי השוק כבר מגלמים אותו. בפועל, עדיין קשה בישראל לעודד תושבים להתקין מערכות ביתיות גם כשהרשות המקומית מעודדת זאת באופן פעיל. פתרון אפשרי לכך הוא מתן ערבות ממשלתית להלוואות להתקנת המערכות הסולריות, אך במשרד האנרגיה עדיין לא החליטו לפתוח את הכיס.

לשם השוואה, באיטליה מתאפשר לתושבים להתקין מערכות כאלו במימון מלא של המדינה ואף לשלם לאזרחים בעבור נכונותם להתקין מערכת כזו, אם ההתקנה היא במסגרת השקעה בשיפוץ הבניין. במסגרות אחרות, ניתן לקבל החזר מס של 50% על ההשקעה במערכות סולריות ואגירה ביתית. המדיניות האיטלקית היא תולדה של משבר הקורונה ביחד עם כוונות האיחוד האירופי להיגמל לחלוטין מפליטת גזי חממה בעשורים הקרובים.

בישראל, גם מדיניות "היציאה ממשבר הקורונה" עדיין לא כוללת מענקים לאזרחים שישקיעו מהונם הפרטי בקידום מערכות אנרגיה נקיות ויעילות יותר.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!