דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קצבאות הנכות

קצבאות הנכים / מתווה שר הרווחה: קצבת הנכות תגדל ל-3,700 שקלים, כספי 2020 לא יוחזרו רטרואקטיבית

השר איציק שמולי הודיע כי על מנת לעודד תעסוקה, ההכנסה מעבודה שלא תקוזז מהקצבה תועלה ל-5,300 שקלים | ארגון הנכים הופכים לפנתרים צפוי להיפגש עם השר: "המאבק יימשך, יש עוד סוגיות שלא נפתרו"

הפגנת נכים בעזריאלי (צילום: לביא נאור, דובר מחאת הנכים)
הפגנת נכים בעזריאלי (צילום: לביא נאור, דובר מחאת הנכים)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שר הרווחה איציק שמולי פרסם היום (ראשון) את הצעתו להסכם העלאת קצבאות הנכות. על פי ההסכם, וכפי שמחויב בחוק, קצבת הנכות הכללית תעלה ל-3,700 שקלים עם אישור תקציב המדינה הבא. בהצעתו של שמולי אין התייחסות לחודשים בשנת 2020 שקדמו לאישור התקציב, כלומר הנכים לא יקבלו את הקצבה שמגיעה להם על פי חוק רטרואקטיבית.

סך כל העדכון של הקצבאות יהיה 1.908 מיליארד שקלים. בחוק שעבר בתחילת 2018, הוגדר שהעלות הכוללת של העלאת הקצבאות תהיה 4.3 מיליארד שקלים ולכן על פי ההצעה הנוכחית חסרים 300 מיליון שקלים.

שר העבודה והרווחה איציק שמולי (צילום: שלומי כהן/פלאש90)
שר העבודה והרווחה איציק שמולי (צילום: שלומי כהן/פלאש90)

השינוי הגדול בהצעתו של שר הרווחה הוא העלאת גובה הדיסריגארד, ההכנסה מעבודה שעד אליה אפשר לעבוד מבלי שהקצבה תקוזז, ל-5,300 שקלים. כיום הדיסריגארד עומד על 3,900 שקלים. "ביחד עם שר האוצר נעלה גם את הדיסריגרד ובמקום לכלוא נכים שמסוגלים לעבוד במלכודות של עוני הם יוכלו להשתכר יותר מבלי שקצבתם תפגע", אמר שמולי.

על פי ההצעה רק למקבלי השר"מ (שירותים מיוחדים לנכים) בדרגה הגבוהה תעלה הקצבה, ומי שמקבל 50% שר"מ לא תהיה העלאה.

קצבת הנכות של קשישים אחרי גיל פרישה תגדל ב-379 שקלים וקצבת המונשמים תגדל ב-2000 שקלים. בנוסף על פי ההצעה ישתנה הסף הרפואי לאנשים עם מוגבלות נפשית, שכלית ואוטיזם שמקבלים שר"מ, ל-40%, בעלות של 108 מיליון שקלים.

ארגון 'הנכים הופכים לפנתרים' מתנגדים להצעה והם צפויים להיפגש היום עם שר הרווחה. בארגון אמרו כי "יש עוד סוגיות שלא נפתרו, כגון החזר הרטרו עבור שנת 2020 שלא שולם לנכים ועוד מספר דרישות שלא יכנסו לתקציב הקרוב ועל זה אנחנו היום בפגישה נוספת עם שר הרווחה איציק שמולי. מאבק הנכים יימשך כל עוד ממשלת ישראל והעומד בראשה יתעלמו ממצוקות הנכים וכל שאר בעלי המוגבלויות. לא נאפשר לאף אדם מהכנסת ומחוצה לו למסמס את המאבק. אנו נלחמים על קצבת הקיום ולא נרפה עד שימומשו כל דרישותינו".

אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם" אמר: "על פניו נראה שרוב הדברים תואמים לחוק ולהסכמים, אבל עולות שאלות רבות כמו למשל למה יש 200 מיליון שקל פחות, למה תוספת לשירותים המיוחדים היא רק 160 שקלים, מה עם תשלום רטרואקטיבי ועוד. בזמן הקרוב שותפי חנן טל ואני נפגש עם שר הרווחה איציק שמולי לקבלת כל הפרטים ובהתאם לכך תצא הודעה מסודרת".

אורן הלמן, מייסד דף הפייסבוק והלינקדין 'סיכוי שווה' לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה: "המהלך שיוזם שר הרווחה איציק שמולי של העלאת הדיסריגארד ל- 5300 שח הוא היסטורי, לא פחות, עבור אנשים עם מוגבלות. זה מהלך שיעלה את כמות האנשים עם מוגבלות שעובדים. הסיבה המרכזית לאבטלה של אנשים עם מוגבלות היא 'חוק לרון', שקובע 'דיסריגארד' – סכום שעד אליו אנשים עם מוגבלות יכולים להרוויח כסף מעבודה ולשמור על הקיצבה שלהם – בסך 3,800 ₪. משכורת נמוכה מאוד, שמעליה מתחילים לקחת לאנשים עם מוגבלות את הקיצבה.

"החוק הזה הוא חסם גדול בפני אנשים עם מוגבלות שרוצים להשתלב בחברה, לחיות חיים רגילים כמו כל אחד אחר, לתרום לכלכלה, להתפרנס, לעשות מה שכל אחד מאיתנו עושה: לעבוד. "המהלך הזה יתקן את העוול הזה.

שר העבודה והרווחה איציק שמולי: ״זה תיקון היסטורי עבור ציבור הנכים ואת מה שהתחייבתי אנחנו נקיים עד תום ואפילו יותר. לא רק שקצבאות הנכים יועלו, אלא שנעשה צדק עם הילדים הנכים, הקשישים הנכים, המונשמים ואנשים עם מוגבלות נפשית שתמיד הופקרו מאחור. לעולם לא אפקיר את האוכלוסיות המוחלשות מאחור, בטח לא בתקופה הקשה הזו". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!