דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / הנאשמים באסון מכינת בני ציון עסקו בנושאים פרוצדורליים, השופט דרש: "די עם הברברת"

השופט שלח את הצדדים להגיע להסכמות פרוצדורליות תוך שבועיים | הנאשמים, שאיחרו להתייצב בבית המשפט, ספגו ביקורת גם מהורי הנערות והנער שנהרגו באסון: "שיפסיקו להתחבא מאחורי עורכי דין ופרוצדורות ביורוקרטיות"

הפגנת הורי אסון מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת הורי אסון מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

שני הנאשמים באסון מכינת בני ציון ממשיכים לסרב להגיב לאישומים, ובמהלך דיון קצר שהתקיים היום (שני) בבית משפט המחוזי בבאר שבע, הם עסקו בנושאים פרוצדורליים בלבד. השופט אליהו ביתן מתח ביקורת על התנהלות הנאשמים, ודרש מהפרקליטות והסנגורים להיפגש באופן מיידי, לסנכרן את החומרים ולהגיע להסכמות בנושא בשבועיים הקרובים.

עורכי הדין אורי קורב, המייצג את מנהל המכינה, יובל כאהן, וציון אמיר, המייצג את המדריך אביב ברדיצ'ב, טענו שחומרי החקירה שלהם אינם מסונכרנים עם התביעה ועל כן, הם עדיין אינם מוכנים להגיב לכתב האישום. "יש חומרים שרשומים אצלנו ולא רשומים אצלם ויש חומרים שרשומים אצלם ולא אצלנו – בלגן" אמר קורב.

השופט אליהו ביתן שמתחילת התהליכים המשפטיים מתח ביקורת על השימוש של ההגנה בטקטיקה של 'השהייה ומריחה', אמר בדיון: "אין צורך להשתמש בכל כך הרבה מילים, די עם הברברת, מדובר בפעולות טכניות מאוד פשוטות". ביתן דרש משני הצדדים להיפגש באופן מיידי ולהגיע להסכמות בשבועיים הקרובים.

משפחות תשע הנערות והנער שנספו דורשות ממנהל מכינת בני ציון, יובל כאהן, והמדריך אביב ברדיצ'ב, לשאת באשמה. "שיפסיקו להתחבא מאחורי עורכי דין ופרוצדורות ביורוקרטיות", אמרה רותם בר שלום, אמה של אילן.

בתוך אולם בית המשפט המשפחות לא הסתירו את כעסן מההמשך השימוש בטקטיקה הפרוצדורלית, בה נוקטים עורכי הדין, שלטענת המשפחות נועדה כדי להפיל כמה שיותר אשמה של הצדדים הנאשמים אחד על השני. "לא מדובר פה בשום הנהגה, אלו אינם מנהיגים", אמרה בר שלום בכעס. "הם מטביעים אותנו כל פעם מחדש, יש בנו תמימות שהם יצמיחו מצפון, שיגידו שהם מתחרטים. הרגתם עשרות משפחות ומאות מעגלים והם מצחקקים". בר שלום התייחסה גם לכך שהמדינה, משרד החינוך והמכינות עדין לא לקחו אחריות על מה שהתרחש.

"זהו זילות מוחלטת של חיי הילדים שלנו, שלנו ושל בית משפט" אמרה דורית ברהום, אמה של מעיין בהתייחסותה לאיחור המכוון של הנאשמים בכניסתם לבית המשפט. "שנתיים וחצי הבת יושבת בקבר והוא יושב פה ומבלבל את המוח עם עורכי דין. תשבו ותגידו 'אני עשיתי טעות והורדתי את הילדים שלהם לנחל בניגוד לחוק ושיקרתי להורים'".

אמש (ראשון) הודיעה נשיאת בית המשפט השופטת רויטל יפה-כ"ץ, שהיא מבטלת את ההצעה לתהליך הגישור והמואשמים יועמדו למשפט בסעיף המתה בקלות דעת, שדינו עד 12 שנות מאסר. בסוף יוני הציעה יפה-כ"ץ לצדדים להמיר את סעיף האישום לגרימת מוות ברשלנות, שדינה עד שלוש שנות מאסר. הצעת בית המשפט התגבשה בתום הליך גישור בין הנאשמים לפרקליטות, ככל הנראה מחשש שהתביעה לא תוכל להוכיח אשמה בסעיף החמור יותר, אך הפרקליטות דחתה אותה.

אסון מכינת בני ציון אירע בנחל צפית שבמדבר יהודה ב-26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש של המכינה בו השתתפו חניכים מהמכינה ותלמידי י"ב שהיו אמורים להיכנס למכינה בשנה שלאחר מכן. למרות התרעות מקדימות על שיטפונות בנחלי האזור שהיו ידועות לראשי המכינה ורכזי הטיול, נכנסה קבוצת המטיילים לנחל ולאחר מספר שעות החל בו שיטפון עז שגרם לעשרה מהמשתתפים לטבוע למוות. באסון נהרגו אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני בני נוער נוספים נחבלו חבלות חמורות.

בחודש אוקטובר האחרון הואשמו מנהל מכינת בני ציון לשעבר, יובל כאהן, ומנהל התכנית החינוכית במכינה, אביב ברדיצ'ב, בהמתה בקלות דעת, בגין אחריותם לאסון. כתב האישום החמור כנגד שניהם גולל שרשרת של החלטות המבטאות התעלמות מאזהרות והפקרת חיי אדם בשבועות, בימים ובשעות לפני האסון. בתחילת פברואר השנה, הגישו משפחותיהם של ההרוגים תביעת פיצויים בגובה עשרות מיליוני שקלים כנגד המכינת, מנהליה והמדינה. בנוסף דורשים ההורים הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האסון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!