דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שברון

אנרגיה / פעילי סביבה קוראים לשר האנרגיה לבחון את העבר הסביבתי של ענקית הנפט שברון

עמותת 'צלול' וגורמי סביבה נוספים טוענים כי החברה חמקה בעבר מתשלום פיצויים לאזרחים באקוודור שנפגעו מקידוחיה | הם קוראים גם למשרד להגנת הסביבה לשפר את מערך הפיקוח של המשרד בתחום קידוחי הנפט והגז

נזקי נפט במחוז לאגו אגריו שבאקוודור (צילום: Julien Gomba/flickr)
נזקי נפט במחוז לאגו אגריו שבאקוודור (צילום: Julien Gomba/flickr)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עמותת 'צלול' וגורמים סביבתיים נוספים כתבו מכתב הקורא לבחינת העבר הסביבתי של ענקית האנרגיה שברון בטרם תורשה לפעול בישראל. המכתב נשלח לשר האנרגיה יובל שטייניץ וליו"ר מועצת הנפט ד"ר אלי גינצברג אתמול (שני) ובו בקשה לדיון ציבורי דחוף. הנושא עלה לאור ההסכם לרכישת נובל אנרג'י בעסקת מניות על ידי חברת שברון.

לפי מכתב הבקשה, קיים ספק האם חברת שברון תציית לחוקים ולתקנות בישראל בנושא גז ונפט או לפסיקות בתחום, לאור עבר סביבתי בעייתי במספר מקרים בעולם. השר שטייניץ אמר בעבר, בהתייחסו לכניסת שברון לשוק הישראלי: "אם וכאשר תוגש בקשה למשרד האנרגיה היא תיבחן בהתאם לכללים הנהוגים".

בקרב חלק מפעילי הסביבה, כניסת שברון לאזור עוררה תקווה, שכן לחברה יש עורף פיננסי גדול בהרבה מחברת נובל אנרג'י, ולכן היא אמורה להיות מסוגלת לשאת באחריות פיננסית, במקרה של צורך בפיצוי בשל תקלות.

כעת, טוענת עמותת 'צלול', ביחד עם יזם האנרגיה הסולרית יוסף אברמוביץ' וחברת אליסטר אינטרנשיונל מהוואי, כי ענקית האנרגיה שברון אחראית לדליפות באקוודור, בקליפורניה ובניגריה. 

עמותת 'צלול' הוסיפה כי על מדינת ישראל להשלים במהירות פערים בתחום הפיקוח על קידוחי גז ונפט: להשלים רכז ציוד ליחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, לאשר את חוק האזורים הימיים תוך שינוי הטיוטה כך שלמשרד להגנת הסביבה יהיו סמכויות פיקוח בים, ולחוקק חוק שקובע אחריות ביטוחית במקרה של אסון שפך.

מאבק משפטי באקוואדור

חברת טקסקו, שנרכשה לאחר מכן על ידי שברון, ביצעה קידוחי נפט בחבל לאגו אגריו באקוודור במעשך עשרות שנים. לטענת תושבי האזור, הפעילות הותירה אותו זרוע בשאריות נפט, שזיהמו את המים והאוויר וגרמו לתחלואה. סרט דקומנטרי משנת 2009 מתעד את המאבק שניהלו תושבי האזור כנגד שברון, אלא שההליכים המשפטיים להשגת פיצוים הסתברו כמורכבים בהרבה. 

עו"ד סטיבן דנציגר, שייצג את תושבי החבל בהליכים המשפטיים באקוודור, זכה להצלחה פנומנלית, עם פסיקה מ-2011 שקבעה שעל שברון לפצות את התושבים ב-9.5 מיליארד דולר. שברון סירבה לשלם, וטענה כי המשפט היה מכור. מאבק משפטי בינלאומי מקיף הסתיים בכך שדנציגר איבד את רישיונו לעסוק בעריכת דין ובית הדין הבינלאומי בהאג קבע כי פסיקת הפיצויים של אקוואדור היא מעשה מרמה.

 כיום אקוודור איננה יכולה לאכוף על שברון את פסיקת הפיצויים, אף שאושררה בבית המשפט העליון במדינה ולמרות שיש בידה עדויות לנזקים מדליפות נפט באזורים הסמוכים לפעילות ההפקה בעבר.

בקליפורניה שברון נאלצה לשאת בתוצאות

מושל קליפורניה, גאווין ניוסום, העניק לאחרונה לשברון 12 רשיונות לביצוע "פראקינג" – הפקת נפט מפצלי שמן, במחוז קרן במדינה. רק בשנה שעברה התגלה כי קידוחים של החברה גרמו לדליפה של כמעט 800,000 גלונים של של תערובת נוזלים באותו מחוז, שהכילה כ-30% נפט. במקרה זה, החברה כן תישא בהוצאות הניקוי של השטח.

כותבי הבקשה מפצירים בשר שטייניץ שלא לאשר לשברון שליטה במאגרי הגז בישראל בטרם ישמע את עדויות נציגי הקהילות המקומיות באקוודור ובטרם שברון תגלה "רצון טוב" ותחדל מלהיאבק בתושבים מאקוודור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!