דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / הממשלה הקימה מנהלת להיערכות לשינויי אקלים, אך לא תקצבה אותה

בדיון של ועדת הפנים והגנת הסביבה על ההיערכות למשבר האקלים עלה כי האוצר מסרב להעביר תקציב ייעודי ותקני כוח אדם לנושא, עד שיערוך ניתוחי עלות-תועלת | יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ': "האוצר לא הפנים את המשבר"

מצעד האקלים (צילום ארכיון: החברה להגנת הטבע)
מצעד האקלים (צילום ארכיון: החברה להגנת הטבע)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

מדינת ישראל עדיין לא ערוכה מבחינה כלכלית וביטחונית לשינויי האקלים, גם שנתיים אחרי אישור התכנית להתמודדות עם שינויי האקלים, והקמת המנהלת לנושא, כך עלה בדיון שערכה היום (שני) ועדת הפנים והגנת הסביבה. יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי חיימוביץ' (כחלו לבן): "אם לא נתעשת, אז ההשלכות הקשות של משבר הקורונה על כל תחומי החיים הן רק הקדמה למה שצפוי לקרות לנו עם משבר האקלים".

חיימוביץ' הוסיפה כי "מאפייני המשבר יהיו דומים בתחומים מסוימים, וגם הוא עשוי להוביל פגיעה קשה, עולמית, בכלכלות, במערכות הבריאות ובחוסן הלאומי אבל לפי התחזיות העולמיות, העצמה וההרס של משבר האקלים יהיו גדולים הרבה יותר, יימשכו יותר זמן, ילכו ויחמירו עם הזמן, ולא יהיה לכך חיסון".

האוצר מסרב לתקצב את המנהלת

אלון זס"ק, סמנכ"ל משאבי טבע במשרד הגנת הסביבה ויו"ר המנהלת להיערכות לשינויי אקלים, הציג בפני הוועדה את פעילות המנהלת, בה חברים משרדי ממשלה ורשויות ממשלתיות, וציין כי המנהלת סימנה כבר מספר פרויקטים הניתנים לביצוע ודורשים תקציב מהממשלה. "כל שקל שמוציאים בהתכוננות לשינוי האקלים עכשיו יחסוך פי כמה בתגובה שלנו לאסונות בעתיד", טען.

לדבריו, "המנהלת תוקצבה פנימית במשרד להגנת הסביבה בחצי מיליון שקלים בלבד. אין אף תקן, ואין אדם ייעודי לנושא אני משמש גם כסמנכ"ל משאבי טבע במשרד". גורמים שהיו מעורבים בהקמת המנהלת סיפרו ל'דבר' כי המשרד ביקש לנושא תקציב של עשרה מיליון שקלים לעשר שנים, ושני תקנים, אך באוצר סירבו לכל תוספת תקציבית ייעודית.

אחרי שמספר דוברים האירו את הזוויות השונות בהם משבר האקלים צפוי להשפיע קשות על הכלכלה הישראלית, ואת ההשקעות הרבות שנדרשות בתשתיות, ביטחון, מערכות הבריאות, השיב דניאל מלצר, נציג אגף התקציב במשרד האוצר, לטענות על חוסר תקצוב: "למשרד הגנת הסביבה יש תקציב, אם הוא רוצה לשים את זה (משבר האקלים מ.ה) בראש סדר העדיפויות שלו, ואני חושב שזה נדרש, הוא יכול"

לטענתו, האוצר מסרב לתקצב את המנהלת משום שעדיין לא קיבל ממנה נתונים כספיים שיאפשרו לו לערוך ניתוחי עלות תועלת. זס"ק: "לא צריך ניתוח כלכלי, צריך כסף. וגם בשביל איסוף נתונים כספיים צריך כסף". ח"כ חיימוביץ' הצטרפה לדברים: "במשרד האוצר לא הפנימו את משבר האקלים".

המועצה לביטחון לאומי: "לא הוזמנו להצטרף למנהלת"

הוועדה דנה גם גם בהערכות לשינוי האקלים כסוגיה ביטחונית-אסטרטגית. גדי עבאדי, מרשות החירום הלאומית: "במפת הסיכונים העולמיים, שינויי האקלים תופסים את המקום הכי משמעותי, לפני הסייבר".

לדבריו, הרשות מתכוונת להעביר לממשלה מפת איום רלוונטית בנושא. "יש מגוון אירועי אקלים שחייבים לקחת בחשבון", הסביר, "יש טווח מידי, איומים מתפתחים ועתידיים. התוכניות הן בהלימה לשיטפונות, שרפות וגלי חום".

ח"כ חיימוביץ' מתחה ביקורת על העובדה שהמועצה לביטחון לאומי (מל"ל) לא חברה במנהלת, שהוקמה בהחלטת ממשלה. "לא ביצעתם את העבודה שלכם ולא גיבשתם תכנית להתמודדות", אמרה לנציג המל"ל בוועדה, "אתה יודע שהמל"ל לא חלק מהמנהלת? איך זה יכול להיות? המל"ל לא שמע עד היום על משבר האקלים?".

יניב יוסף ארד, נציג המל"ל: "לא פנו אלינו. כשהביאו את סוגיית השרפות, נדרשנו לנושא לטיפול באירוע, כולל הצפה של הסוגיה לדרג המדיני".

ארד הוסיף כי "ברגע שהמשרד להגנת הסביבה יפנה ויצרף אותנו לאירוע הזה, אנחנו נעלה בציר המסודר לראש המל"ל, וכשנקבל את ההוראה ניכנס ונשקיע. אנחנו לא יכולים להיות בכל מקום אם לא פונים אלינו".

חיימוביץ': "הצגת עכשיו את הראש הכי קטן שנתקלתי בו בגוף ממשלתי".

ארד: "חלילה. המל"ל הוא גוף קטן שמסתכל על סוגיות חוץ וביטחון. כשהוא מקבל אור ירוק הוא מטיל את כובד משקלו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!