דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

פתיחת שנת הלימודים / המחלוקת סביב תשלומי ההורים חוזרת לוועדת החינוך: "לא מדובר במיליארדים"

הוועדה תתכנס היום (ב') בפעם השלישית לדון בסוגיה, ברקע איומי ארגוני ההורים להשבית את הלימודים ב-1 בספטמבר | יו"ר הנהגת ההורים: "שיקרו אותנו, מדינת ישראל ייקרה את תשלומי ההורים ב-75 מליון שקלים"

הורה מלווה את בנו לבית הספר (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר/ פלאש 90)
הורה מלווה את בנו לבית הספר (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר/ פלאש 90)
דוד טברסקי

שבוע לפתיחת שנת הלימודים ללא תשלומי ההורים מאושרים. ועדת החינוך תתכנס בפעם השלישית לדון על תשלומי ההורים אך ההורים עוד לא ראו אותה, "נשבית את בתי הספר ב-1 בספטמבר, מדינת ישראל חושבת שבתקופה כזו הכיס של ההורה יכול להחליף מדינה. זו בושה וחרפה" אומרים בהנהגת ההורים.

מזה כשבועיים שספקי שירותים חינוכיים לבתי הספר מתקשים לקבוע סיורים וסמינרים חינוכיים; הסיבה לכך פשוטה: ללא אישור תשלומי ההורים, מנהלי בתי הספר לא יכולים לדעת בוודאות שיהיה להם את הכסף לשלם לספקים, וזאת עוד לפני אי-הוודאות אותה מביאה הקורונה.

הסיבה בגינה לראשונה בהיסטוריה, שבוע לפני לפתיחת שנת הלימודים, בתי הספר לא יודעים מה יהיה התקציב שלהם, נעוצה בסירובה המתמשך של ועדת החינוך של הכנסת, בראשות ח"כ רם שפע (כחול לבן), לאשר את הצעת משרד החינוך (וזו כבר ההצעה השנייה) לגביית תשלומי ההורים, אותם היא מתכנסת לאשר כל שנה בסוף הקיץ. זאת מכיוון שחוק חינוך חובה חינם אינו מאפשר למדינה לאשר אותם ישירות ללא הצבעה.

לטענת ועדת החינוך, משרד החינוך הביא לשולחן בשורה קטנה מאוד, אם ניתן לקרוא לה בשורה כלל. הפחתה של 10% בתשלומי סל תרבות ו-50% בעלויות מסיבות הסיום מעלותן בשנת תש"ף, שמתורגמות להנחה של עשרה שקלים לתלמידי כיתה א' ו-ב' וכ-70 שקלים לתלמידי כיתות י"ב שהוריהם עדיין יצטרכו לשלם 520 ו-1,250 שקלים (בהתאמה), וזאת במידה ותשלומי ההורים יאושרו על פי המתווה אותו הגיש המשרד שבוע שעבר. אגב; לא מדובר בתוספת תקציבית, אלא שני שסעיפים שעלותם קוצצה, מהסיבה הפשוטה שהפעילות קוצצה, בגלל הקורונה כמובן.

ועדת החינוך – היערכות לשנת הלימודים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ועדת החינוך – היערכות לשנת הלימודים (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

הבשורה הגדולה אליה התייחס השר גלנט לפני שבוע, בנוגע להפחתה הגדולה התשלומי ההורים, ואותה הוא הצליח להחביא היטב בין המספרים – היא לא פיחות אלא הגבלה משמעותית בגביית דמי תל"ן (תשלומי לימוד נוספים). התשלומים הידועים לשמצה מגיעים לאלפי שקלים בחודש, אותם נאלצים לשלם ההורים בעיקר במגמות הלימוד השונות, לימודי העשרה בתוך בתי הספר והמחירים התוספתיים, המגיעים לסכומים של עד 5,000 שקלים בחינוך התורני.

הגובה המירבי השנה של התשלומים יעמוד על בין 850 שקלים ביסודוי עד 1,150 שקלים בחטיבה העליונה, אך כמו בתשלומי החובה – הפחתת התשלומים לא מלווה בשום תוספת תקציבית אלא, בקיצוץ משמעותי בשעות הלימוד, שיפגע בתהליך החינוכי השל התלמידים ויגרום לצמצום משמעותי בשעות הוראה, למורים המלמדים לימודים מקצועיים במגמות.

"אין כרגע הצעה לאשר" אומר ל-'דבר' פ'יצי דובינר, יו"ר מטה מאבק חינוך חינם. לדעתו, אופן התנהלותו של המשרד גובלת בחוסר אחריות משווע שלא מאפשר להורים וודאות "לא יאשרו את תשלומי ההורים, אבל בסופו של דבר יהיו שינויים – אין הצגות ללכת אליהן, אין אישור לטיולים. בשלב מסוים בטוח יאשרו משהו, אבל אנחנו לא יודעים מה. הדבר הכי חמור הוא שמשרד החינוך עדיין אומר שתהיה למידה מרחוק כשעשרות אלפי ילדים נשארים ללא מחשב".

"משרד החינוך צריך להתעשת על עצמו ולהפסיק לפגוע בשכבות החלשות" אומר ל-'דבר' מירום שיף, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, וקורה למשרד החינוך בדחיפות לאשר את תקצובה המלא של קרן המלגות שקוצצה ב-55 מליון שקלים. "אף הורה לא יאשר טיול שנתי אם אין למשפחה שלו כסף".

הנהגת ההורים עומדת מאחורי הקריאה להשבית את הלימודים ב-1 בספטמבר, במידה ודרישותיה לשינוי מתווה תשלומי ההורים לא יאושר ומציעה למשרד להחיל סבסוד מלא לפחות על סעיף תקציבי נוסף בתשלומי החובה. "שיקרו אותנו, מדינת ישראל ייקרה את תשלומי ההורים ב-75 מליון שקלים" אומר שיף. "ביטלו סבסוד של 20 מיליון שקלים לכלל ההורים וקיצצו ב-55 מליון בקרן המלגות. ברור לנו שאי אפשר יהיה להוריד את כל הסעיפים בבת אחת וצריכה להיות הדרגתיות, אבל אני לא מקבל את האנחה הזו שאין כסף – לא מדובר פה במיליארדים, זה עניין של סדר עדיפויות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!