דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה בעולם

עבודה בעולם / מאוקראינה ועד פקסיטן: ארבעה מאבקי עובדים על בטיחות ושכר הוגן בתקופת הקורונה

מאות כורים באוקראינה מתבצרים מתחת לאדמה בדרישה לשיפור תנאי ההעסקה והבטיחות | עובדי המגזר הציבורי בגרמניה דורשים העלאת שכר | והעובדים החיוניים בבריטניה דורשים העסקה הוגנת

מחאת הכורים במפעל עפרות הברזל קריווי ריה באוקראינה. (צילום: industriall)
מחאת הכורים במפעל עפרות הברזל קריווי ריה באוקראינה. (צילום: industriall)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

אוקראינה: קמפיין סולידאריות עם כורי עפרות הברזל

מזה 18 ימים שכורים במפעל עפרות הברזל קריווי ריה (KZRK) מקיימים מחאה מתחת לפני הקרקע, בדרישה להגדיל את שכרם, לשפר את תנאי העסקתם ולהפסיק את הפרות הבטיחות במקום העבודה.

המחאה החלה ב-3 בספטמבר. כ-29 כורים נשארו מתחת לאדמה אחרי סיום המשמרת שלהם. מספר ימים אחר כך, אחרי שההנהלה לא הגיבה לדרישותיהם, הצטרפו למחאה 364 כורים בשלושה מכרות נוספים בבעלות אותה חברה.

בני משפחה וחברים בהפגנת תמיכה במחאת הכורים במפעל עפרות הברזל קריווי ריה באוקראינה. (צילום: industriall)
בני משפחה וחברים בהפגנת תמיכה במחאת הכורים במפעל עפרות הברזל קריווי ריה באוקראינה. (צילום: industriall)

נכון להיום (שני), נותרו 149 כורים מתחת לפני הקרקע, ומצבם הבריאותי הולך ומידרדר. משפחותיהם קיימו הפגנות סולידריות בקריווי ריה ובבירה קייב, ועל פי דיווחים מופעל עליהם לחץ להפסיק את המאבק.

האיגוד העולמי של עובדי התעשייה (IndustriALL) השיק קמפיין בינלאומי לתמיכה במאבק הכורים, בשיתוף האתר לייבורסטארט. במסגרת הקמפיין ניתן לשלוח הודעה לממשלת אוקראינה הקוראת לה להתערב ביחסי העבודה במקום ולהוביל למשא ומתן. לתמיכה במאבק – לחצו כאן.

גרמניה: שביתות אזהרה של עובדי המגזר הציבורי

עובדי המגזר הציבורי בגרמניה יתחילו לערוך שביתות אזהרה לטווח קצר החל ממחר (שלישי), אחרי שהסבב האחרון של המשא ומתן על שכר העובדים הסתיים ללא תוצאות. כך נמסר אתמול (א'). סבב המשא ומתן הבא, השלישי במספר, אמור להתקיים ב-24-23 באוקטובר.

Ver.di, האיגוד המקצועי המייצג את עובדי המגזר הציבורי בגרמניה, דורש העלאה של 4.8%, או מינימום של 150 אירו לחודש, לעובדים בשנה הבאה. הממשלה טוענת כי היא כי מדובר בדרישות גבוהות מדי, לאור העובדה שהכלכלה הגרמנית נאבקת בפגיעת המגפה. 

"המעסיקים מחריפים את הסכסוך", אמר יו"ר האיגוד, פרנק ורנקה, "התשובה תגיע כעת ממקומות העבודה."

שר הפנים, הורסט זהופר, כינה את המשא ומתן שהתקיים בסוף השבוע האחרון "בונה", אך אמר שיש עדיין "מכשולים שצריך להתגבר עליהם".

לדבריו, ישנם "נושאים קשים שעלינו לפתור, במיוחד לאותם אנשים שקראנו להם גיבורים בחודשים האחרונים. עלינו לתרגם את דברינו לפעולות קונקרטיות אבל אנחנו גם לא יכולים להתעלם מהתקופות יוצאות הדופן ומההשלכות הכלכליות של המגפה".

שביתות אזהרה הן טקטיקה אופיינית ביחסי העבודה בגרמניה, והן נמשכות בדרך כלל מספר שעות במשך יום או יומיים. האיגוד המקצועי עדיין לא הצהיר אם גני הילדים ייכללו בשביתה, מה שעשוי להקשות על ההורים העובדים.

פקיסטן: עובדי ענף החשמל נאבקים על בטיחותם

לפחות 53 עובדים בענף החשמל בפקיסטן נהרגו בין ה-1 ביולי 2019 ל-30 ביוני 2020, ורבים נוספים נפצעו באורח קשה. כעת, יוצאים איגודים המקצועיים במדינה למאבק על תנאי הבטיחות בענף.

בשבוע שעבר, יום אחרי שעובד נוסף נהרג בתאונת עבודה, קיים איגוד עובדי החשמל בפקיסטן (APWHEWU), יום הכשרת בטיחות לעובדי השטח. האיגוד דן בדרכים למניעת תאונות במקום העבודה, תוך דגש על שימוש באמצעי המגן הראויים.

מחאת עובדי ענף החשמל בפקיסטן. (צילום: industriall)
מחאת עובדי ענף החשמל בפקיסטן. (צילום: industriall)

חורשיד אחמד, מזכ"ל APWHEWU, טען כי האחריות להפקרות בענף החשמל היא על הממשלה. "עובדי חשמל מסכנים את חייהם בכדי לספק חשמל ברחבי הארץ והם לא צריכים לעבוד בתנאים לא בטוחים", אמר לאתר של האיגוד העולמי לעובדי התעשייה (IndustriALL), "פקיסטן עדה לעלייה מאסיבית בעבודות החשמל, אך הסקטור מתמודד עם מחסור חמור בכוח אדם עקב האיסור שהטילה הממשלה על גיוס עובדים חדשים. משרד האנרגיה צריך למלא את התקנים הפנויים".

אחמד הוסיף כי על הממשלה לבטל את העסקת עובדי קבלן ועובדים יומיים בענף, להפוך את כלל המועסקים בו לעובדים מן המניין, הן בחברות ציבוריות והן בפרטיות. מהבלך שלטענתו, "ישפר משמעותית את רמת הבטיחות".

לדבריו, "על ממשלת פקיסטן לבצע רפורמה בחברות הספקת החשמל, בכדי להעלות את יעילות התפעול והבטיחות שלהן בשיתוף פעולה עם העובדים, אך עליה להימנע מהפרטה".

בריטניה: קמפיין להעלאת השכר של העובדים החיוניים

קונגרס האיגודים המקצועיים בבריטניה (TUC), השיק קמפיין הקורא להבטחת תנאי עבודה בטוחים ושכר הוגן לעובדים החיוניים, במהלך ולאחר ההתמודדות עם מגפת הקורונה.

העובדים הנכללים בקטגוריה הם עובדי בריאות ורווחה, חינוך (כולל הגיל הרך), שירותים ציבוריים חיוניים, שלטון מקומי, מזון, בטיחות וביטחון לאומי, תחבורה, תקשורת, שירותים פיננסים ושירותים נחוצים אחרים.

בבריטניה יש כ 9.8 מיליון עובדים כאלה, 5.4 מיליון במגזר הפרטי ו-4.4 מיליון במגזר הציבורי.

מגפת הקורונה העלתה את ערכם של העובדים החיוניים, שמבטיחים את יכולתו של המשק לתפקד, אך רבים מהם לא מתוגמלים על כך כראוי.

שלוש דרישות עומדות במרכז הקמפיין החדש של ה-TUC:

  1. העלאת שכר המינימום השעתי מ-8.72 ליש"ט ל-10 ליש"ט. מהלך שיעלה את שכרם של כ-2 מיליון עובדים חיוניים
  2. העלאת שכר משמעותי ליותר מ-4 מיליון העובדים החיוניים במגזר הציבורי
  3. איסור העסקה ללא שעות עבודה מוגדרות, הנפוצה בעיקר בתחום הבריאות והקמעונאות
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!