דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

סגר שני / הלחץ על פתיחת מערכת החינוך לגיל הרך גובר: "משרד החינוך מנותק״, ״נחרים את ה׳זום"

יו״ר ועדת החינוך, רם שפע, הצהיר שיפתח את מערכת החינוך לגיל הרך בחמישי, אלא אם ישתכנע אחרת | סיגל שפיץ-טולדנו, חברת הנהגת ההורים: ״לחצי מילדי ישראל אין מחשב״ | מנכ״ל מעונות היום הפרטיים: ״לא דיברו איתנו עד עכשיו על פיצוי״

שר החינוך יואב גלנט בפתיחת שנת הלימודים בבית הספר 'נטעים' במבוא חורון. (צילום: קרדיט: עודד קרני/לעמ)
שר החינוך יואב גלנט בפתיחת שנת הלימודים בבית הספר 'נטעים' במבוא חורון. (צילום: קרדיט: עודד קרני/לעמ)
דוד טברסקי

"משרד החינוך מנותק מהשטח", אומרת סיגל שפיץ-טולדנו, אמא לארבעה וחברת הנהגת ההורים הארצית. "איך מצפים ממיליון הורים לילדים עד גיל 10, לצאת לעבוד בלי מוסדות חינוך? מי ירצה להעסיק הורה עם ילד קטן בבית?"

רם שפע (כחול לבן), יו״ר ועדת החינוך בכנסת, דרש לקבל לידיו נתונים לגבי תחלואה עד גיל 10. שפע הצהיר שיפעל לפתיחת מערכת החינוך לגיל הרך עוד השבוע, אלא אם הוועדה תשתכנע אחרת. הדיון בוועדה צפוי מחר (רביעי).

"יש כאן חוסר הבנה של המציאות" אומרת שפיץ-טולדנו, "מעבר לתעסוקה של ההורים, משרד החינוך בטוח שהוא הוציא תכנית מעולה, אבל לחצי מילדי ישראל אין מחשב. במגזר הערבי והחרדי אין מחשבים בכלל, איך אפשר להמשיך להתעלם מזה?"

על פי המתווה של משרד החינוך, גננות נדרשות להפעיל ילדים ב׳זום׳ במשך 6 שעות, בחלוקה לקבוצות קטנות. הנהגת ההורים הארצית מתנגדת לכך. "לי יש ארבעה ילדים", אומרת שפיץ-טולדנו, "שתיים בבית ספר, אחת בגן עירוני ואחת בגן פרטי. אין שום סיכוי לילדה בגן להיות מול ה׳זום׳, כשילדי בית הספר גם צריכים להיות. אין תשתיות להפעלת תכנית כזו".

סיגל שפיץ-טולדנו, אמא לארבעה וחברת הנהגת ההורים הארצית: ״איך מצפים ממיליון הורים לילדים עד גיל 10, לצאת לעבוד בלי מוסדות חינוך?" (צילום: אלבום פרטי)
סיגל שפיץ-טולדנו, אמא לארבעה וחברת הנהגת ההורים הארצית: ״איך מצפים ממיליון הורים לילדים עד גיל 10, לצאת לעבוד בלי מוסדות חינוך?" (צילום: אלבום פרטי)

ההורים החליטו לצאת למהלך מאורגן של החרמת ה׳זום׳, כביקורת על הלמידה מרחוק. בינתיים, ההחרמה לא כוללת את כל היבטי הלמידה בשביל לא לפגוע בתנאי העבודה של הגננות. "ברור לנו שהגננות צריכות לקבל משכורת, אבל אנחנו כבר דורשים ימי פיצוי בהמשך. גם לגננות יש ילדים קטנים וקשה להם לעבוד".

יניב בר אור, מנכ״ל התאחדות מעונות היום הפרטיים, מתנגד גם הוא למתווה שהוצע למעונות. "לפתוח גן עם 5 ילדים למטפלת, או 6 ילדים ל-2 מטפלות, זה לא כלכלי בעליל". בימים האחרונים ניתנה החרגה לגנים והמעונות שיכולים להרחיב את הכניסות והמרחבים בגן שלהם, כדי לקלוט עוד ילדים. אבל האישור לקבלת ההיתר קשה מאוד, והגננות מועברות כל הזמן בין גופים שונים.

"בעלי מעונות לא יודעים אם להוציא את העובדים לחל״ת או לא", אומר בר אור, "התקנות יאושרו רק ביום רביעי. אנחנו מחכים שהממשלה תביא תיקון להקלות לגנים החיוניים או תאפשר לפתוח את כלל החינוך לגיל הרך, כאשר מצד שני יש שמועות על סגר יותר מהודק ויותר ארוך".

יניב בר אור, מנכ״ל התאחדות מעונות היום הפרטיים: "לא דיברנו איתנו עד עכשיו על פיצוי" (צילום: אלבום פרטי)
יניב בר אור, מנכ״ל התאחדות מעונות היום הפרטיים: "לא דיברנו איתנו עד עכשיו על פיצוי" (צילום: אלבום פרטי)

בעלי המעונות וההורים מקווים שוועדת החינוך בכנסת תפרק את גילאי 0 עד 12 לקטגוריות, ותיתן מענה דחוף לגילאי 6-0. "אנחנו באמת רוצים לדעת איך להתנהג", אומר בר אור, "אם הכוונה להחמיר את הסגר, לא דיברנו איתנו עד עכשיו על פיצוי. יש מקומות שלא מכניסים כסף, וצריך להחזיק את הראש מעל המים".

לטענתו, מאז תחילת משבר הקורונה (מרץ) ועד היום, נסגרו מעל ל-2,000 מעונות יום. "הבטיחו שבקרוב נקבל 50% מקדמה, מסך הפיצוי הקודם שניתן לעסקים. אבל בינתיים אנחנו ממשיכים להיאבק, כבר למעלה מחצי שנה, שיגדירו אותנו כעוסקים בתחום החינוך וכנותני שירות לעובדים חיוניים. אנחנו לפני שוקת שבורה. משרד האוצר מתבצר בעמדתו ולא מקיים פגישות. בכנסת מתקיימים עשרות דיונים על הגיל הרך, שלא מובילים לשום החלטה אופרטיבית".

אם שר החינוך גלנט לא מצליח להשפיע, איך הוועדה תצליח לשנות?״, שואלת שפיץ-טולדנו, "הכוח בידיים של ראש הממשלה, שר הבריאות ורוני גמזו, שבינתיים כנראה רוצים להמשיך את הסגר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!