דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

מצוקת בתי החולים / מפת העומס במחלקות הקורונה: תפוסה מלאה בשערי צדק בירושלים ובזיו בצפת

מספר המאושפזים במצב קשה עלה בכ-80 בשבוע האחרון, לצד ירידה במאושפזים במצב קל | התפוסה במחלקות הקורונה הוגדלה על חשבון מחלקות ושירותים אחרים בבתי החולים | ראשת שירותי בריאות הציבור: "צוותי הרפואה על סף אפיסת כוחות, מטופלים עלולים למות"

מחלקת קורונה במרכז הרפואי לגליל נהריה (צילום: מור הופרט)
מחלקת קורונה במרכז הרפואי לגליל נהריה (צילום: מור הופרט)
דפנה איזברוך
ארז רביב
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מגמת העלייה במספר המאושפזים במצב קשה וקריטי נמשכת, ומספרם עמד אתמול (שלישי) על 833 חולים לעומת 753 בשלישי שעבר – כך עולה מנתוני האשפוז של משרד הבריאות. בסך הכל היו מאושפזים בבתי החולים 1,654 חולי קורונה, מתוכם 1,511 מאושפזים במחלקות הקורונה, ו-143 מאושפזים נוספים במחלקות רגילות שהם חולים או מחלימים מקורונה. זוהי עלייה קלה מנתוני שלישי שעבר, אז היו מאושפזים 1,593 חולי קורונה בסך הכל.

בתי החולים בהם מספר חולי הקורונה המאושפזים הוא הגבוה ביותר הם הדסה עין כרם בירושלים עם 130 חולים, איכילוב בת"א עם 105 חולים, ושיבא בתל השומר עם 101 חולים. שני בתי חולים גדולים נמצאים בתפוסה מלאה של מחלקות הקורונה – שערי צדק בירושלים (92 חולים), וזיו בצפת (39 חולים). גם בבית החולים הקטן אוגוסטה ויקטוריה בירושלים נרשמה תפוסה מלאה במחלקת הקורונה, בה מאושפזים שבעה חולים. 

מאות מיטות נוספו למחלקות הקורונה, שירותים רפואיים אחרים נפגעו

לפי הנתונים שמציג משרד הבריאות, בשבוע החולף נוספו 454 מיטות למחלקות הקורונה בבתי החולים. בעקבות זאת, שיעור התפוסה הכולל במחלקות הקורונה ירד מ-81% ל-68%, על אף שמספר המאושפזים הכולל, ובתוכם המאושפזים במצב קשה, עלה במקצת. מספר בתי החולים בהם העומס גבוה מ-90% ירד לעומת השבוע שעבר, אך במרביתם מספר המאושפזים במחלקות הקורונה לא השתנה.

כך לדוגמה, בבית החולים סורוקה בבאר שבע נפתחה השבוע מחלקת קורונה רביעית, ומתחם ייעודי בחדר המיון עבור חולי קורונה מאומתים. מספר המיטות הפנויות במחלקות הקורונה של סורוקה גדל בשבוע האחרון ב-106 מיטות. מספר החולים המאושפזים נותר זהה – 54 חולים.

משמעות הוספת המיטות היא סגירת מחלקות או שירותים אחרים בבתי החולים, או פגיעה באיכות הטיפול. ראשת שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרועי פרייס, כתבה בחוות דעה שהוגשה לממשלה אתמול (שלישי) כי "בהתאם לעלייה בתפוסה במחלקות (הקורונה) הקיימות, נפתחות מיטות נוספות שרובן על חשבון מיטות קיימות. המשמעות לכך היא טיפול בחולי קורונה על חשבון זמינות שירותים רפואיים לחולים אחרים."

ירידה במאושפזים במצב קל מפחיתה את העומס

מספר החולים המאושפזים במצב קל עמד על 444, לאחר שהגיע לשיא של 694 לפני שבועיים – ירידה של 250 מאושפזים. חלק מהחולים במצב קל הם חולים הנזקקים לטיפולים רפואיים שאינם קשורים לקורונה, כגון דיאליזה. הפחתת מספר המאושפזים במצב קל המעידה ככל הנראה על מציאת פתרונות אשפוז בקהילה לחולים שנזקקו לכך על ידי קופות החולים. צוות הברומטר, העוקב אחר העומס בבתי החולים ומייעץ לפרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, כתב בתחילת השבוע שניתן להפחית ב-15% את מספר המאושפזים במצב קל.

ראשת שירותי בריאות הציבור: "הצוותים באפיסת כוחות"

חוות הדעת שהגישה ד"ר אלרועי פרייס לממשלה מזהירה משחיקה של הצוותים הרפואיים עקב כניסת אנשי צוות לבידוד ושחיקה נפשית. לדבריה, "לא למותר לציין, כי לא זאת בלבד שכוח האדם בבתי החולים לא גדל כקצב גידול החולים הקשים, אלא שמספר אנשי הצוות הרפואיים הנגרעים מעבודתם ונדרשים להיכנס לבידוד עקב חשיפה או הדבקה בנגיף מידי יום עולה במקביל לעלייה בתחלואה באוכלוסייה. נתונים אלה מצטרפים לעובדה שצוותי הרפואה עובדים למעלה מחצי שנה במתכונת חירום אינטנסיבית ושוחקת, ללא חופשות, ומגיעים לסף אפיסת כוחות". פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו אמר בביקור בבית חולים לניאדו אתמול כי הצוותים הרפואיים חווים "עייפות מסוימת. היא טבעית והיא מובנת".

"העלייה במספר החולים הקשים תימשך, מטופלים עלולים למות"

ד"ר אלרועי פרייס צופה כי העלייה במספר החולים הקשים תימשך. "תמונת התחלואה העכשווית טומנת בחובה המשך הגעת חולים קשים בקצב הנוכחי אם לא למעלה ממנו בשבועות הקרובים, גם בתנאי סגר. ברי כי במצב זה איכות הטיפול, בחולי הקורונה, ובכלל החולים והמאושפזים, עלולה להיפגע. לא ניתן לשלול את האפשרות לפיה, במקרה הקיצון, עלולים מטופלים למות כתוצאה מאי ספיקה של מערכת האשפוז במדינת ישראל".

דו"ח צוות 'הברומטר' שמייעץ לפרויקטור הקורונה פרופסור רוני גמזו הזהיר בראשון השבוע כי מערכת הבריאות נמצאת לקראת "מיצוי של משאבי הטיפול הנמרץ בבתי חולים רבים". לפי הדו"ח, בשל המחסור בכוח אדם, חלק מהחולים הנזקקים לטיפול נמרץ מטופלים במחלקות פנימית קורונה על ידי רופאים פנימיים, בעוד צוותי הטיפול הנמרץ משמשים כיועצים. עוד ציין הדו"ח כי כ-15%-10% מהמטופלים המאושפזים ברוב בתי החולים יכולים להשתחרר לטיפול קהילתי או למוסדות אחרים כדי להקל על בתי החולים.

בנוסף הצביע דוח הברומטר על התייצבות בעומסים בצפון, לצד עלייה חדה בעומסים בשאר חלקי הארץ. הצוות המליץ על גיוס מידי של כוח עזר לצוות הרפואי ועל שיפור מנגנון ויסות חולי הקורונה מבתי חולים עמוסים לבתי חולים גדולים יותר ועמוסים פחות. "ויסות החולים הראשוני והשניוני הוא מרכיב קריטי ביכולת המערכת לשמור אורך נשימה וחסינות לאורך זמן" קבע הצוות, "הטיפול בנושא זה כשל. זהו כשל מתמשך המחייב התערבות מידית".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!