דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סין

כלכלה עולמית / הישג משמעותי לסין: נחתם הסכם הסחר החופשי במזרח אסיה, הגדול בעולם

ההסכם שנחתם מבטל מכסים בין 15 המדינות החתומות עליו ויוצר אזור סחר המקיף כ-2.2 מיליארד בני-אדם וכ-28% מהתוצר העולמי | ההסכם כולל בעלות ברית של ארה"ב כמו יפן, אוסטרליה וקוריאה הדרומית אך ארה"ב עצמה פרשה מהמו"מ עליו ב-2017

מעמד חתימת הסכם הסחר החופשי במזרח אסיה (צילום: AP Photo/Hau Dinh)
מעמד חתימת הסכם הסחר החופשי במזרח אסיה (צילום: AP Photo/Hau Dinh)
יונתן קירשנבאום

ניצחון גיאופוליטי משמעותי לסין: אתמול (שני) נחתם הסכם סחר חופשי עצום במזרח אסיה בהובלת סין, שייסד למעשה את אחד מאזורי הסחר החופשיים הגדולים ביותר בעולם. אחרי עשור של משא ומתן בין מדינות האזור, סין הצליחה להביא לחתימה על ההסכם שיביא לביטול חלק מההגבלות על תנועות הון ומכסים לחלק ניכר מהמוצרים. ההסכם נחשב להצלחה סינית בין היתר בגלל היעדרותה של ארה"ב, שנסוגה מהניסיון לחתום על הסכם סחר חופשי באזור בתחילת ממשל טראמפ, ונמצאת במאבק עם סין על נוכחות אסטרטגית באזור האוקיינוס השקט.

בחתימה על ההסכם, סין למעשה יצרה אזור סחר חופשי ענק. המספרים הם עצומים: אזור הסחר החופשי החדש יכיל 15 מדינות עם אוכלוסייה של כ-2.2 מיליארד בני אדם, כ-30% מאוכלוסיית העולם. התוצר הכולל של המדינות מגיע לכ-26 טריליון דולר, שמהווים כ-28% מהתוצר העולמי.

מעמד חתימת הסכם הסחר החופשי במזרח אסיה (צילום: AP Photo/Hau Dinh)
מעמד חתימת הסכם הסחר החופשי במזרח אסיה (צילום: AP Photo/Hau Dinh)

קשה לצפות מה יהיו ההשלכות הכלכליות של הסכם כזה, אבל הוא צפוי להביא לביטול המכסים על 65% מכלל המוצרים הנסחרים באזור. המשמעות היא שניתן יהיה לסחור באופן חופשי, ולהעביר הון כמעט ללא הגבלה, בין המדינות החתומות.

חלק מהמדינות הגדולות יותר שחתמו על ההסכם הן לא בעלות הברית ההיסטוריות של סין, ומזוהות יותר עם בריתות פוליטיות וכלכליות עם אירופה וארה"ב. בין המדינות הללו נמצאות יפן, הכלכלה השלישית בגודלה בעולם; קוריאה הדרומית ואוסטרליה. יחד איתן חתומות על ההסכם כלכלות אסייתיות גדולות באופן יחסי כמו אינדונזיה, וייטנאם ותאילנד.

המדינה האסייתית הגדולה ביותר שלא חתומה על ההסכם היא הודו, שהייתה שותפה במו"מ, אבל החליטה לסגת ממנו לפני כשנה. על-פי ההודים, הסיבה לנסיגה מההסכם הייתה לחץ מצד ארגוני יצרנים ומפלגת האופוזיציה. החשש שעלה בהודו היה מהצפת השוק במוצרים תעשייתיים סיניים ומוצרים חקלאיים מאוסטרליה, שעלולים לפגוע ברווחיות התעשייה המקומית. נסיגת הודו מההסכם הייתה מכה לסין בגלל אבדן משמעותי של השוק ההודי שמהווה את הכלכלה השישית בגודלה בעולם.

הנעדרות הבולטות בהסכם הם מדינות אירופה וצפון אמריקה, ובייחוד ארה"ב. כזכור, אחד מהצעדים הראשונים של הנשיא היוצא טראמפ בתחילת 2017 היה נסיגת ארה"ב מהמו"מ על יצירת אזור סחר חופשי של מדינות הפסיפיק – קנדה, ארה"ב, פרו וצ'ילה, יחד עם מדינות דרום מזרח אסיה, שנקרא ה-TPP. נסיגת ארה"ב מההסכם האיצה את תהליך המו"מ של סין עם מדינות מזרח אסיה, במטרה ליצור אזור סחר חופשי שאינו כולל את ארה"ב.

ההסכם שנחתם אתמול עלול להיתפס בארה"ב כאיום על הנוכחות האמריקאית במזרח אסיה. קיומו של הסכם סחר משמעותי בהובלת סין שאינו כולל את ארה"ב נחשב למכה גיאופוליטית לאמריקאים, שעלול להפחית את החשיבות האסטרטגית של בריתות איתה באזור. אנשי ממשל ביידן כבר הצהירו כי יביא לשינוי כיוון בנוגע למדיניות החוץ והמדיניות הכלכלית של ארה"ב בנוגע לסין, ויעמיק את שיתופי הפעולה במטרה לחזק את החשיבות האסטרטגית של ארה"ב באזור.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!