דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ט"ו בתמוז תשפ"ד 21.07.24
27.4°תל אביב
  • 23.8°ירושלים
  • 27.4°תל אביב
  • 26.5°חיפה
  • 27.6°אשדוד
  • 25.6°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 29.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 26.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלת הקורונה / בנק ישראל: עסקים קטנים שנפגעו במשבר יוכלו לדחות הלוואות פעם נוספת

הדחייה תעשה ללא עמלות וללא שיקול דעת של הבנק, ומיועדות לעסקים שכבר נמצאים בדחייה עם מחזור של עד 50 מיליון שקלים

סניף בנק הפועלים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
סניף בנק הפועלים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

בנק ישראל הציג היום (חמישי) מתווה חדש לדחיית תשלום הלוואות לעסקים קטנים וזעירים שנפגעו בקורונה. המתווה שהוסכם על ידי הבנקים מיועד לעסקים במחזור פעילות של עד 50 מיליון שקל, ומאפשר דחייה של חצי שנה עד שנה ללא שיקול דעת של הבנק.

המתווה החדש מיועד לעסקים שמחזור הפעילות שלהם נדחה ב-25% למשך שלושה חודשים החל ממרץ ולא בהכרח ברצף ביחס לשנה שעברה, ושיהיו להם הלוואות בסטטוס דחייה ב-31 לדצמבר. עסקים אלה יוכלו לדחות את מרכיב הקרן בהלוואה, כך שהחיוב החודשי ירד בלמעלה מ-70%.

הדחייה תבוצע, ללא שיקול דעת הבנק, לתקופה של עד שנה, בהלוואות עד 500,000 שקלים, ולתקופה של עד חצי שנה בהלוואות מעל 500,000 שקלים – בהתאם להחלטת הלקוח אפשר גם לקצר את התקופה. הדחייה תהיה ללא עמלה, ובהתאם לשיעור הריבית המקורי של ההלוואה.

אופן פרישת תשלום יתרת ההלוואה בסוף הדחייה תלוי בבנק המלווה, שיכול להחליט אם לדחות את מועדי פרעון ההלוואה בהתאה לדחייה שנעשתה, או לפרוש את ההחזר על פחות זמן ולדרוש תשלום גבוה יותר.

בבנק ישראל מציינים כי בין החודשים נובמבר למרץ המערכת הבנקאית אישרה כ-181 אלף בקשות לדחיית תשלומי הלוואות לעסקים קטנים וזעירים, בסכום של כ-3.5 מיליארד שקלים סה"כ. בחודשים האחורנים חזרו לשלם 70% מהלוואות בעסקים הקטנים (10 עד 50 מיליון שקלים), ו-59% מההלוואות בעסקים הזעירים (עד 10 מיליון שקלים).

נכון לסוף אוקטובר נמצאות הלוואת של 60 אלף עסקים בדחיית תשלומים, ויתרת האשראי שלהם עומדת על 12 מיליארד שקלים.

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "בשונה מהמתווים הקודמים, הפעם מתאפשרת דחייה של חלק מהותי מההלוואה בד בבד לחזרה לתשלום חלקי של ההלוואה ובכך חידוש הרכיב החיוני של תשלום שוטף בגין הלוואה.

השלב הנוכחי של המתווה יוסיף לסייע לבתי העסק שניזוקו מהמשבר, גם לקראת תהליך ההתאוששות, האצת הפעילות העסקית והיציאה מהמשבר. המטרה כעת היא לייצר לבתי העסק את התנאים המיטביים להיערך בהתאם גם ליום שאחרי המשבר. דחייה זו תאפשר לבתי העסק המשך גישור עד לחזרתם לאיתנות פיננסית ויכולת החזר תשלומים מוגבר בשוך המשבר.

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן: "גיבוש המתווה לעסקים מסתמך על עקרונות המתווה הנוסף שגיבשנו למשקי הבית, דהיינו מיקוד הסיוע לאותה קבוצת עסקים קטנים וזעירים שנפגעה באופן משמעותי מהמשבר, מתן אפשרות דחייה לתקופת זמן ממושכת ודגש על חזרת הלווים לתשלום הלוואותיהם באמצעות לוח תשלומים מקל.

"אנו רואים חשיבות רבה בסיוע לסקטור זה שהינו מנוע הצמיחה של המשק ולכן אפשרנו את דחיית ההלוואות לתקופה ממושכת על מנת לאפשר מרווח נשימה והקלה בקושי התזרימי, זאת לצד ניהול סיכונים מושכל ואחראי. אני מברך את המערכת הבנקאית על הירתמותה להוצאה לפועל של מתווה זה ועל הסיוע השוטף שהיא מעניקה לעסקים הקטנים והזעירים בהתמודדות עם השלכות משבר הקורונה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!