דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קוריאה הדרומית

כלכלה עולמית / מה ישראל יכולה ללמוד מקוריאה הדרומית: השקעה בתשתיות, פרנסה ואנרגיה בסך 150 מיליארד דולר

המדינה הקוריאנית הכריזה על תכנית ״ניו דיל״ שעומדת על כ-8% מהתוצר שלה | התכנית עלייה מדבר שר האוצר כ״ץ עומדת רק על כ-0.3% מהתוצר הישראלי | המשקים של המדינות דומים ומתבססים על ייצוא

נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'ה (צילום: shutterstock).
נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'ה (צילום: shutterstock).
יונתן קירשנבאום

שר האוצר מתכנן השקעות בסך 5 מיליארד שקלים לחילוץ המשק מהמשבר. כך הודיע השר בכנס אלי הורביץ לחברה וכלכלה, ולא פירט מעבר לכך. בקוריאה הדרומית עובדים מסודר יותר, ובגדול יותר.

במדינה הקוריאנית בה חיים 51 מיליון אזרחים, מובילים תכנית בקנה מידה עולמי עם תכניות השקעה גדולות בתשתיות, בדיוק כפי שהמליצו ארגון ה-OECD וקרן המטבע הבינלאומית.

רוכשים מסיכות פנים (AP Photo/Ahn Young-joon)
רוכשים מסיכות פנים (AP Photo/Ahn Young-joon)

קוריאה הציגה כבר ביולי את התכנית תחת הכותרת ״הניו דיל של קוריאה: אסטרטגיה לאומית של שינוי״. את רמת השאפתנות של כל אחת מהתכניות אפשר לראות לפי ההיקפים שלהם: התכנית של כ״ץ, אם תיושם, תהווה השקעה של כ-0.3% מהתוצר בלבד, לעומת הניו דיל הקוריאני שעומד על  8% מהתוצר. 160 טריליון וון קוריאני (כ-150 מיליארד דולר).

קוריאה היא המדינה הראשונה שמפרסמת תכנית השקעות מלאה בקנה מידה שצפוי לתמרץ את המשק לאחר סיום משבר הקורונה. גרמניה וצרפת פרסמו גם הן תכניות השקעה בחודשים האחרונים, אבל מדובר בצעדים חלקיים, שאמורים להיות מתוגברים בהמשך בהשקעה נוספת. בצרפת מדברים על חבילת השקעות בהיקף של 3% מהתוצר, ובגרמניה רק כ-1.8%.

״תכנית הניו דיל מסמנת התחלה של שינוי גדול עבור הרפובליקה הקוריאנית״, אמר מון ג'ה, נשיא המדינה, במעמד הצגת התכנית. מון גם אמר שהתכנית מסמנת את הכוונה ״להביא לשינוי עמוק ומהותי במבנה המשק הקוריאני על ידי ייעול של ענפים רבים, והפחתה דרמטית של פליטות הפחמן״.

כלה וחתן בחתונה המונית (Photo by Woohae Cho/Getty Images)
כלה וחתן בחתונה המונית (Photo by Woohae Cho/Getty Images)

מתוך תכנית של 160 טריליון וון קוריאני, 114 טריליון (כ-100 מיליארד דולר) יהיו השקעה תקציבית ישירה של הממשלה במשק. נוסף על אלו, הממשלה מתכננת למשוך משקיעים מהמגזר הפרטי, אבל היקף ההשקעות הצפוי מהם עומד על כ-17.3 מיליארד דולר בלבד.

על פי הממשלה הקוריאנית, התכנית צפויה לייצר כ-1.9 מיליון מקומות עבודה עד לשנת 2025, באמצעות שני אפיקי השקעה מרכזיים: האחת, ״גרין ניו דיל״ – במסגרתה הממשלה תממן פיתוח תשתיות אנרגטיות מתחדשות; והשנייה ״ניו דיל דיגיטלי״ – שדרוג תשתיות התקשורת במדינה.

כ-46% מהתכנית תוקדש לפיתוח אנרגיה מתחדשת, ו-36% לשדרוג תשתיות התקשוב. יתר התקציב יוקדש לחיזוק רשת הביטחון הכלכלית במדינה.

יש לציין שמדובר באחת המדינות שנפגעו באורח הקל ביותר ממשבר הקורונה מבין מדינות ה-OECD. כמו כל מדינות הארגון, המשק של קוריאה הדרומית התכווץ ברבעון השני, אבל ב-3.2% בלבד, אחרי שברבעון הראשון סבל מירידה של 1.3%.

בבחירות בצל קורונה (AP Photo/Ahn Young-joon)
בבחירות בצל קורונה (AP Photo/Ahn Young-joon)

עם זאת, כמו ישראל, קוריאה הדרומית היא משק מוטה ייצוא, והירידה בביקושים העולמיים בעקבות המיתון מהווה אתגר משמעותי להתנעה מחדש בעידן שאחרי הקורונה. בחודש מאי, למשל, הייצוא הקוראני צנח ב-24%, מה שפגע בענפי הייצוא המשמעותיים במדינה, ובעיקר ענף הרכב.

הפגיעה התבטאה גם בשוק העבודה, שם חל זינוק בשיעור האבטלה. על פי המדד הרגיל, שיעור האבטלה הגיע ל-4.5% בחודש מאי, וכ-467 אלף עובדים איבדו את מקום עבודתם כתוצאה מהמשבר. עם זאת, על פי המדד המרחיב, האבטלה במדינה עומדת על 14.9%, עם 830 אלף עובדים בחל"ת או פיטורים.

ה״גרין ניו דיל״ הקוריאני לבדו צפוי לייצר כ-319 אלף משרות כבר בשנת 2022, ומספר זה צפוי לקפוץ ל-659 אלף בשנת 2025. כחלק מתכנית ההשקעה במקורות אנרגיה מתחדשות, הממשלה תשקיע בהקמת 13 חוות של תחנות רוח.

סיאול, קוריאה הדרומית (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)
סיאול, קוריאה הדרומית (צילום: AP Photo/Ahn Young-joon)

התכנית צפויה לסייע לממשלה לעמוד ביעד של סגירת לפחות חצי מתחנות הכוח הפחמיות במדינה עד לשנת 2034. כמו כן, הממשלה תשקיע בבניית קווי חשמל חכמים שיתעלו באופן יעיל יותר את האנרגיה על פי שימושים, ובהתקנת "מונים חכמים" בחמש מיליון דירות ומשרדים במדינה, שאמורים גם הם להפחית את בזבוז האנרגיה.

הממשלה גם תסבסד רכבים חשמליים במטרה להביא את היקף המכירות השנתי של רכבים אלו ל-1.1 מיליון בשנה תוך 5 שנים. המרוויחות הגדולות מההחלטה הן יצרניות הרכב הקוריאניות כמו יונדאי, שנקלעה לקשיים בעקבות המשבר. הממשלה תשקיע גם בבניית תשתית לשימוש נרחב במכוניות חשמליות, ותבנה 45 אלף נקודות הטענה ברחבי המדינה.

בנוסף, הממשלה הקוריאנית הכריזה על הקמת קרן ״גרין ניו דיל״, שתממן מיזמים שמטרתם פיתוח תשתיות אנרגטיות מתחדשות. המטרה מאחורי הקמת הקרן היא מימון מיזמים במגזר הפרטי, מה שיפחית את הסיכון למזהמים ויעודד מחקר ופיתוח של פתרונות אנרגיה מתחדשת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!