דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ט"ז בתמוז תשפ"ד 22.07.24
29.5°תל אביב
  • 26.5°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 29.1°חיפה
  • 29.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 29.9°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 29.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת הקורונה

כלכלת הקורונה / הקונגרס האמריקאי אישר תקציב זמני, בדרך לחבילת סיוע שנייה

הרפובליקנים והדמוקרטים מקווים לאשר את חבילת הסיוע ביום ראשון | החבילה המסתמנת תכלול תוספת של 300 דולר לשבוע בדמי האבטלה ומענק ישיר של 600 דולר | הדמוקרטים נאבקים בהצעה הרפובליקנית למנוע מהבנק המרכזי לתת הלוואות

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, מוריד את המסכה בכניסה למסיבת עיתונאים אחרי אישור התקציב הזמני. (צילום: Rod Lamkey/Pool via AP)
מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, מוריד את המסכה בכניסה למסיבת עיתונאים אחרי אישור התקציב הזמני. (צילום: Rod Lamkey/Pool via AP)

הקונגרס האמריקאי אישר לפנות בוקר (שבת), שעון ישראל, תקציב זמני ליומיים, שאפשר להימנע מסגירה חלקית של הממשל הפדרלי. התקציב הזמני מעניק גם ארכה למגעים המתמשכים על חבילת סיוע של כמעט טריליון דולר להתמודדות עם משבר הקורונה.

נציגי שתי המפלגות הודיעו כי המגעים על חבילת הסיוע נמשכים בסדרם, אך הפתרון למספר מחלוקות אחרונות בין הצדדים התגלה כבעייתי. בית הנבחרים והסנאט אמורים להמשיך ולהתכנס במהלך סוף השבוע, ומנהיגי המפלגות הביעו תקווה שחבילת הסיוע תעלה להצבעה ביום ראשון.

בית הנבחרים אישר את התקציב הזמני ברוב של 320 תומכים ו-60 מתנגדים. הסנאט אישר אותו בהצבעה מהירה מייד אחר כך. שעות ספורות מאוחר יותר חתם עליו הנשיא דונלד טראמפ.

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, אמר ששני הצדדים נחושים להסכים על חבילת הסיוע. עם זאת, הברי הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטי הודיעו על כוונתם לעצור בכל מחיר את המאמץ של הרפובליקנים להגביל את יכולתו של בנק בפדרלי לתת הלוואות. על פי הדמוקרטים, ההצעה הרפובליקנית תמנע מהנשיא הנבחר ג'ו ביידן מספר כלים שעשויים להיות קריטיים במאמץ לאושש את הכלכלה המקומית.

חבית הסיוע, בגובה 900 מיליארד דולר, מגיעה על רקע העלייה החדשה ביותר בתחלואה בארה"ב. מספר הנפטרים היומי עומד כבר על יותר מ-3,000 בני אדם, ומערכת הבריאות במדינה מתקרבת לקריסה. למרות שמבצע החיסונים החל כבר לצאת לדרך, מרבית האוכלוסייה לא תקבל אותם בחודשים הקרובים, ומספר המובטלים ממשיך לעלות.

ההסכם המסתמן יבטיח סיוע של 300 מיליארד דולר לעסקים, תוספת של 300 דולר לשבוע לדמי האבטלה הפדרליים, וחידוש של הטבות ברמת המדינה שהיו אמורות לפוג מיד אחרי חג המולד, ב-26 בדצמבר.

עוד כוללת החבילה מענק ישיר של 600 דולר לכל אזרח וקרנות לחלוקת חיסונים. בנוסף, יינתן סיוע כספי לשוכרי דירות, בתי ס-ר, שירות הדואר הפדרלי ואזרחים שזקוקים לסיוע ברכישת מזון.

המאבק על תכנית ההלוואות

כאמור, הדמוקרטים בקונגרס הודיעו על התנגדות חריפה לסעיף שהציע הסנטור הרפובליקני מפנסילבניה, פאט טומי, שיבטל יותר מ-400 מיליארד דולר אותם יכול היה הבנק הפדרלי להלוות במסגרת חבילת הסיוע הקודמת.

שר האוצר סטיב מנוצ'ין כבר הודיע שתכניות ההלוואות של הבנק המרכזי תסיים בדצמבר, אך ההצעה של טומי הולכת רחוק יותר וקובעת שהבנק לא יוכל לחדש את ההלוואות בשנה הבאה. במפלגה הדמוקרטית טוענים שההצעה תגביל את הנישא הנכנס, ותזיק לכלכלה.

"בזמן שאנחנו מנווטים את דרכנו דרך משבר כלכלי חסר תקדים, האינטרס של אזרחי ארה"ב הוא לשמור על היכולת של הבנק הפדרלי להגיב במהירות ובעוצמה", אמר היועץ הכלכלי של ביידן, בראיין דיס.

לדבריו, "חתירה תחת הסמכות הזאת של הבנק, משמעה פחות הלוואות לעסקים קטנים, אבטלה גבוהה יותר, וסבל כלכלי רב יותר בכל רחבי המדינה".

התכניות המדוברות של הבנק המרכזי העניקו, מאז אישור החבילה הקודמת בחודש מרץ, הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים ורכשו אגרות חוב של השלטונות המקומיים. מהלכים אלה הקלו את הממשלים במדינו עצמן ללוות כסף, בתקופה בה המגפה הכנסיה אותם למצוקה כלכלית.

הבנק הפדרלי יצטרך את תמיכת משרד האוצר כדי לחדש את התכניות, וג'נט יילן, המועמדת של ביידן לתפקיד שרת האוצר ונגידת הבנק לשעבר, צפויה להעניק אותה. משרד האוצר, יש לציין, כול להעמיד כסף לטובת תכניות אלה גם בלי אישור של הקונגרס, כמו גם להקל את הדרישות למתן הלוואה. מהלך כזה יוכל לעודד לקיחת הלוואות מהבנק המרכזי, צעד בו נעשה שימוש מוגבל בלבד עד עכשיו.

היתרון הרפובליקני במשא ומתן

התקציב הזמני הוא התגובה החקיקתית המשמעותית הראשונה למשבר הקורונה, מאז חבילת הסיוע ההיסטורית בחודש מרץ. החבילה ההיא, שאושרה כמעט פה אחד בקונגרס, הביאה סיוע של 1.8 מיליארד דולר למשק האמריקאי, עם תוספת של 600 דולר לשבוע לדמי האבטלה ומענק ישיר של 1,200 דולר לכל אזרח.

עבור הרפובליקנים, הסעיף המשמעותי ביותר בחבילת הסיוע היה סבב נוסף של תשלומי "הגנת שכר" לעסקים שנפגעו בצורה ביותר מהמשבר, כמו גם חידוש של תשלומי אבטלה ארוכת טווח רמת המדינה, שאמורים לפוג בקרוב.

הדמוקרטים נאלצו לוותר על אחת הדרישות המרכזיות שלהם: סיוע פיסקלי למדינות ולרשויות מקומיות. עם זאת, הם הצליחו להשיג תוספת לדמי האבטלה, גם אם בחצי מהסכום שניתן תחת חבילת הסיוע הקודמת. הדמוקרטים השיגו גם 25 מיליארד דולר לסיוע לשוכרי דירות, ו-45 מיליארד דולר לחברות תעופה ומערכות תחבורה ציבורית.

ידו של מקונל הייתה על העליונה במהלך המשא ומתן, אחרי שהרפובליקנים הצליחו מעל המצופה בבחירות לקונגרס השנה, כשהמפלגה הדמוקרטית שמרה בקושי על הרוב שלה בבית הנבחרים.

לפני הבחירות, דרשו הדמוקרטים חבילת סיוע בהיקף של למעלה משני טריליון דולר, דרישה שנחתכה ביותר מחצי אחריהן. למרות זאת, ביידן לחץ על הנהגת הדמוקרטים להגיע להסכם, מחשש שהכלכלה האמריקאית תמשיך להיחלש עד השבעתו בינואר.

ביידן הבטיח להעביר חבילת סיוע נוספת בשנה הבאה, אך עם הדמוקרטים יפסידו בבחירות לסנאט בג'ורג'יה, והרפובליקנים ישמרו על הרוב שלהם, הסיכוי לכך קלוש.

מרבית הכלכלנים בארה"ב, כולל נגיד הבנק הפדרלי ג'רום פאוול, תומכים בסיוע כלכלי נוסף לעסקים ומשקי בית. רבים חוזים שבלי סיוע כזה, הכלכלה האמריקאית תמשיך להתכווץ בשלושת החודשים הראשונים של 2021. דו"ח של חברת המחקר סטנדרד אנד פורס, שפורסם ביום שלישי השבוע, חזה שהכלכה תהיה קטנה ב-1.5% בלי סיוע ממשלי נוסף.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!