משרד החינוך הציג היום (שני) תכנית ארצית חדשה למדידת בתי ספר. שם התכנית "התמונה החינוכית" ומטרתה, על פי משרד החינוך, היא לחולל שינוי יסודי באופן מדידת בתי הספר על ידי מדידת הישגים ערכיים, קהילתיים וחברתיים של צוות החינוך והתלמידים.
תכנית "התמונה החינוכית" כוללת ארבעה אשכולות ובהם פרמטרים להערכת בתי הספר: ערכים ואקלים חינוכי, נשירה והתמדה, הצוות החינוכי ולמידה והישגים. בכל אחד מאשכולות אלה מוצגים הערכים הרלוונטיים למדידה בראייה רב שנתית. משרד החינוך מבקש ש"התמונה החינוכית" תהיה לכלי עבודה בידי מנהלי בתי הספר וצוותיהם ותאפשר להם לקבוע יעדים לחיזוק, לשינוי ולשיפור.
בטקס השקת התכנית והצגת מסקנותיה לשנת הלימודים התשע"ו, שהתקיים בבניין משרד החינוך בירושלים, נכחו שר החינוך נפתלי בנט, מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן, ראשי מועצות, מנהלים ואנשי חינוך מכל הארץ.
"בתי הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים. בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון – לא מעניק חינוך, אלא נותן מסר שלילי לתלמידים," אמר שר החינוך, והסביר כי מטרת התכנית היא ליצור מנעד רחב יותר למדידת התהליכים במערכת החינוך.
"
לבדוק את מערכת החינוך רק דרך הזכאות לבגרות זה כמו לבדוק את בריאותו של בן אדם לפי משקל. זה הרבה יותר מורכב ממדד אחד". עוד הוסיף בנט, "הנחיתי את הנהלת המשרד לקיים בדיקה הרבה יותר מדויקת, ובעיקר מדידה שקולעת למדידות החינוכיות שאנחנו רוצים".
במהלך האירוע הוצג דוח ובו נתונים שנמדדו על פי התכנית החדשה במהלך שנות הלימודים תשע"ד-תשע"ה.
באשכול החברתי, הדוח מציין עלייה של 13% בדיווח של תלמידים על עידודו של בית הספר למעורבות חברתית. בנוסף, התלמידים מדווחים על עלייה של 1% במעורבותו של בית הספר באירועים אלימים, וירידה של 1% באמפתיה בין מורים ותלמידים.
באשכול הנשירה, דווח על עלייה בכמות הנושרים: מ-1.2% בתשע"ד, ל-1.4% בתשע"ה. בנוסף, הדוח מראה כי בשנת תשע"ה לקחו חלק בתכנית היל"ה של משרד החינוך, העוזרת לבני נוער נושרים להשלים השכלה, 5,246 תלמידים – ירידה של כ-500 מאשתקד.
כמו כן, הראה הדוח עלייה בשיעורי הזכאים לבגרות מתוך שכבת הגיל – עלייה של 3.3% (71,633 זכאים בשנתון תשע"ה, שהם 66.1% מכלל התלמידים הלומדים.(
חלק מהמדדים שהחלו להימדד רק בשנת תשע"ה ועדיין לא הושוו לשנת לימודים אחרת הראו שכ- 45% מהמורים דיווחו על תכניות פיתוח וקידום למורים. וכן כי מעל למחצית מהתלמידים שנשאלו (54%), דיווחו על כך שבית הספר מתאמץ לקידום מסוגלות לסקרנות ועניין בלמידה.
מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, התייחסה לתכנית החדשה ואמרה כי "מהיום, מערכת החינוך תציג תמונה חינוכית שמעלה על נס את העשייה הערכית, אשר כוללת, בין היתר, מעורבות חברתית, קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים, התמדה ומניעת נשירה. אלה יעמדו לצד העשייה הלימודית, שאף היא תכלול היבטים חדשים. לא רק הישגים לימודיים אלא גם סקרנות, מסוגלות ועניין בלמידה."
כרמית הרוש, מנהלת בית ספר יצחק נבון בחולון אמרה, "מבחינתנו התמונה החינוכית יכולה לחולל מהפכה משמעותית בחינוך, אנחנו כמורים וההורים מכוונים את הילדים שלנו בהתאם ליעדים ברמה הארצית, ושם במשך שנים ראינו את נושא ההישגיות ותעודת הבגרות, עכשיו נמצא את עצמנו מכוונים בעזרת משרד החינוך למקום של יעדים אחרים, של נתינה, של הקשבה לאחר, של אחריות לסביבה, של פיתוח מסוגלות, סקרנות ועוד".
עוד ביקש לציין משרד החינוך שהוא מעודד שקיפות של העשייה החינוכית, אך מתנגד מכול וכול ל"טבלאות ליגה" ולדירוגם של בתי הספר.