דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גבורה אזרחית

גבורה אזרחית / "עכשיו יכירו במוטי": אושר החוק לתגמול משפחתו של אדם שנפטר כשהציל חיים

אימו של מוטי בן שבת ז"ל שנהרג כשהציל חיים בשיטפון בנהריה לפני שנה מתנחמת בהנצחת שמו: "אמבולנס על שמו כבר הציל שני אנשים"

מחוות שיצרו ישראלים מרחבי הארץ לזכרו של מוטי בן שבת ז"ל (צילום: אלבום פרטי)
מחוות שיצרו ישראלים מרחבי הארץ לזכרו של מוטי בן שבת ז"ל (צילום: אלבום פרטי)
יהל פרג'

הכנסת אישרה אתמול (שלישי) סופית את החוק שמחייב את המדינה לפצות כספית משפחות אנשים שנהרגו בזמן שהצילו חיים של אחרים. באופן סמלי, החוק אושר שלושה ימים לפני שתמלא שנה למותו הטרגי של מוטי בן שבת ז"ל, שטבע למוות בזמן שהציל לכודים בשיטפונות בנהריה.

"אני מרוצה, למרות שלא הגענו לאן שרציתי, שהחוק יתבסס על 'אל תעמוד על דם רעך'", אמרה חווה בן שבת, אמו של מוטי ז"ל, ל'דבר'. "אין כמעט עוד מקרים כאלו במדינה, אפשר לספור אותם על 5 אצבעות. בשורה התחתונה יכירו במוטי".

את ההצעה יזם חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי (ש"ס) עם ח"כים מכל סיעות הכנסת ומשפחתו של בן שבת, והיא עברה ללא התנגדויות. לאחר התנגדויות שונות שונה הנוסח המקורי של החוק, והוא אינו מחדש את החוק 'לא תעמוד על דם רעך' המחייב הצלה והושטת יד אלא מתקן את חוק הביטוח הלאומי, אך עדיין שומר על הכוונה המקורית.

ח"כ מיכאל מלכיאלי, ש"ס (צילום: יונתן זינדל/Flash90)
ח"כ מיכאל מלכיאלי, ש"ס (צילום: יונתן זינדל/Flash90)

"העברתי לא מעט חוקים בכנסת ישראל והחוק הזה הוא חוק שאני מתרגש לעמוד כאן ולהעביר אותו בקריאה השלישית", אמר ח"כ מלכיאלי. "צופים בנו עכשיו גברת בן שבת, ומשפחת בן זיקרי. המשפחות ידעו שהכנסת ה-23 סיימה עם דבר טוב מאוד".

ההצעה קובעת הענקת תגמולים להורים ובני משפחה אחרים של מי שקיפח חייו תוך הושטת עזרה לאדם הנמצא בסכנת חיים. התגמולים, המענקים או ההטבות שיינתנו למשפחות יקבעו בתקנות שיוגשו לאישור ועדת העבודה והרווחה עד סוף שנת 2021. כמו כן, יהיה רשאי שר הרווחה להגדיר בתקנות תגמולים גם עבור מי שנפצע בנסיבות דומות.

החוק יחול רטרואקטיבית על מקרים שהתרחשו החל מראשית שנת 2018, בהם המקרים של מוטי בן שבת ז"ל, שטבע בעת הצלת אחרים בשיטפונות בנהריה בינואר 2020 ומיכאל בן זיקרי ז"ל, שטבע לאחר שהציל שלושה ילדים מטביעה באגם זיקים ביולי 2020.

בקרוב תסתיים השנה הראשונה על מות בנה, וחווה שחוגגת ביום שישי יום הולדת כבר הודיעה לכולם שאם מישהו רוצה להביא לה פרחים שיניח על קברו של בנה. את האנשים שמוטי הציל היא לא יכולה לפגוש "זה יותר מדי עבורי" היא אומרת, ומתנחמת בהמוני ישראל שרואים במוטי גיבור ועושים הרבה להנצחתו והנצחת מעשיו.

"בבית ספר בנהריה עשו יום לזכרו, בבית ספר במעלות הקדישו לזכרו לימוד בחנוכה", מספרת בן שבת. "האמבולנס בשומרון שעל שמו הפך לטיפול נמרץ וכבר הציל שני אנשים, במודיעין עשו מירוץ שליחים לזכרו, ובחוות השומר יש מחלקה על שם 'מוטי בן שבת'. זה קטן אבל חשוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!