דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
30.4°תל אביב
  • 31.4°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 29.1°חיפה
  • 30.3°אשדוד
  • 35.1°באר שבע
  • 43.7°אילת
  • 36.5°טבריה
  • 31.3°צפת
  • 32.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / יו"ר ועד עובדי פלאפון: כניסת מנכ"ל משרד התקשורת היוצא לחברת אנטנות סלולר מחייבת צינון

בפנייה לנציב שירות המדינה דרש יו"ר הוועד, יחיאל שמן, לקבוע כי מינויו של נתי כהן לדירקטור ב'מגדלי תקשורת' מחייב תקופת צינון | במשרד התקשורת טוענים כי החברה אינה מפוקחת על ידי המשרד | כהן: "אני נוהג על פי חוק וכך אמשיך"

נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
נתי כהן, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

האם מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר רשאי להתמנות לדירקטור בחברה המקימה אנטנות עבור חברות הסלולר, ללא תקופת צינון? במשרד התקשורת הכריעו שכן, אך בוועד עובדי פלאפון רואים את המינוי כמקרה של 'קשרי הון שלטון' ודורשים מנציב שירות המדינה לפסול את המינוי. לדבריהם, על אף שהחברה אינה מפוקחת על ידי משרד התקשורת, היא שואפת להפוך לשחקן משמעותי בשוק הסלולר, ולכן מינויו של מנכ"ל המשרד לשעבר לבעל תפקיד בה מחייב תקופת צינון.

ועד עובדי פלאפון פנה אתמול (שלישי) לנציב שירות המדינה, דניאל הרשקוביץ, בבקשה לבטל חוות דעת משפטית של משרד התקשורת, לפיה אין פסול במינוי המנכ"ל לשעבר, נתי כהן, לדירקטור בחברות 'מגדלי תקשורת' ו'עוגנים בירוק', העוסקות בהקמת אנטנות סלולריות, ללא תקופת צינון. כהן, שהיה מנכ"ל המשרד מאפריל 2018 עד מאי האחרון, מונה בספטמבר לדירקטור בחברות השייכות לקרן 'אלומה' של אורי יוגב, כשלושה חודשים בלבד לאחר עזיבתו את המשרד. החוק קובע כי בעל תפקיד בכיר במשרד ממשלתי צריך להמתין שנה לפני שיתחיל לעבוד בגוף מסחרי שהוא היה ממונה עליו במסגרת תפקידו. לקריאת הפנייה המלאה 

פנייתו הראשונה בנושא של יו"ר ועד פלאפון, יחיאל שמן, נענתה בחוות דעת משפטית מטעם עו"ד בת שבע נחמיה מיכאלי מהלשכה המשפטית במשרד התקשורת. חוות הדעת שוללת את הצורך בתקופת צינון, לאור העובדה כי לא מדובר בחברות בעלות רשיון תקשורת.

יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי פלאפון. צילום באדיבות המצולם
יחיאל שמן, יו"ר ועד עובדי פלאפון. צילום באדיבות המצולם

בפנייתו לנציב שירות המדינה דרש שמן לבטל את חוות הדעת. לדבריו, "החתומה על חוות הדעת לא הייתה מוסמכת, לא הייתה צריכה ולא הייתה בעמדה, המאפשרת לה לכתוב ולהגיש חוות דעת המציגה את עמדת המשרד בנוגע לשאלה האם מר כהן לאחר שפרש הפר או לא הפר את חוק הצינון, והתקשי"ר. תפקיד זה, כך לשיטתנו, שמור לנציב שירות המדינה". שמן מדגיש כי עו"ד מיכאלי ממשרד התקשורת הייתה כפופה לכהן בשעה שכיהן בתפקידו.

על הטענה שאמנם מדובר בחברות תקשורת אך הן אינן מפוקחות ע"י המשרד, כתב שמן כי "בחוות הדעת נמנעה עו"ד מיכאלי מלציין כי בתאריך ה-22.9.2020 התקיימה פגישה בין נציגי חברת 'מגדלי תקשורת' ובין גורמי המקצוע במשרד התקשורת, לרבות הצגת מצגת עסקית מפורטת, שמימושה עלול להוביל, להבנתנו המקצועית הנשענת על חוות דעת הנדסית של גורמי המקצוע בחטיבת ההנדסה (כפי שהועברה למשרד התקשורת), לפגיעה בציבור המשתמשים באנטנות הסלולר".

באותו יום בדיוק פורסמה ידיעה באתר 'כלכליסט' על מינויו של כהן לדירקטור חברת 'מגדלי תקשורת'. כהן מונה בנוסף כדירקטור בחברה נוספת של קרן אלומה בשם "עוגנים בירוק' העוסקת אף היא בתחום אנטנות הסלולר.

בסיכום המכתב כתב שמן כי "אין כל מחלוקת כי כל עוסק רשאי למנף את עסקו, ברם, במקרה דנן העוסק (מגדלי תקשורת) בחר למנף את עסקיו עם מנכ"ל משרד (המאסדר על פי חוק התקשורת) שעוד לא יבשה הדיו ממכתב פיטוריו, התקשר בהתקשרות קונקרטית להיות דירקטור בחברות 'מגדלי תקשורת' ו'עוגנים בירוק' העוסקות בתחום הסלולר בכלל והאנטנות בפרט. לא ראוי ולא נכון שעובד ציבור ששימש כמנכ"ל משרד המאסדר את שוק התקשורת במדינת ישראל יקבל זכות בחברת תקשורת בחלוף שלושה חודשים מסיום כהונתו, מבלי שפנה וממילא מבלי שקיבל היתר מוועדת ההיתרים, כנדרש על פי החוק והתקשי"ר".

הקרן ששואפת להשתלט על אתרי השידור הסלולריים בישראל

בקרן אלומה לא מסתירים את כוונותיהם העסקיות: לרכוש את מרבית או כלל אתרי השידור הסלולריים של חברות הסלולר, בייחוד פלאפון וסלקום, ולהשכיר להן את השימוש בהן. בשיחה עם 'דבר' הסביר גורם בקרן כי מדובר במודל מקובל בצרפת ובארצות הברית, שמבוסס על היכולת של חברות ייעודיות לנהל ביעילות רבה יותר את הסכמי השכירות מול בעלי הקרקעות והגגות, וכן לשלב כמה רשתות סלולר באתר שידור אחד.

הפזורה הבדואית בנגב (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
הפזורה הבדואית בנגב (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

לדברי הגורם, להחלטות משרד התקשורת לגבי שיתוף תדרים אין כל השפעה על פעילותה העסקית של אלומה, והוא אינו צופה כי משרד התקשורת יקבע רגולציה שתעודד את מכירת אתרי השידור של חברות הסלולר לחברות מגדלים.

כניסה עתידית של 'מגדלי תקשורת' לשוק הסלולר תחייב אישור מהמשרד

בעוד שיתוף בתרנים עליהן מותקנות אנטנות סלולר בין חברות הסלולר מתקיים גם היום באופן חוקי, בדיקת 'דבר' במדיניות התדרים של משרד התקשורת העלתה כי כל שיתוף תדרים אקטיבי בין החברות, בכל מתכונת שהיא, דורש את אישור המשרד.

כלומר, אם בעתיד חברות מקבוצת אלומה ינהלו יותר מאשר הסכמי נדל"ן, אלא תקשורת סלולרית של ממש, הן יידרשו לקבל את אישור המשרד, מה שעלול להטיל צל על המינוי של כהן כדירקטור ללא תקופת צינון.

העובדה כי חברת מגדלי תקשורת נפגשה עם משרד התקשורת, גורמת לחשש של ועד פלאפון מתהליך זוחל, שבסופו חברות הסלולר יוותרו על הנכס העיקרי שלהן – רשת הסלולר – ויהפכו ל"חברות מדבקה" בלבד.

מדיניות המשרד לאיחוד תדרים משתלבת עם המודל העסקי של הקרן

בוועד פלאפון מודאגים מכוונת משרד התקשורת לקדם שיתוף תדרים בין חברות הסלולר בשטחים נרחבים בפריפריה, שהחברות של קרן אלומה עשויות ליהנות ממנו. לפי שימוע שפרסם המשרד בנובמבר האחרון, כמחצית משטח מדינת ישראל כולל הגדה המערבית, יופעל למעשה באמצעות רשת סלולר אחת בלבד. לטענת ועד פלאפון, החלטה זו לא תסייע לפריסת אתרי סלולר חדשים באזורים דלי קליטה, אך לעומת זאת, היא כן מתאימה למודל העסקי של קרן אלומה. זאת, למשל, דרך איחוד מגדלי תקשורת קיימים השייכים לחברות שונות, למגדל אחד של אלומה.

התנצלות מלובי 99

ארגון "לובי 99", שביקר את המינוי של כהן ללא תקופת צינון, פרסם השבוע התנצלות בפני כהן. בהתנצלות נכתב כי "למדנו כי במקרה של מנכ״ל משרד התקשורת לשעבר, נתי כהן, שעבר לתפקיד דירקטור בחברת ״מגדלי תקשורת״ המקימה ומפעילה אנטנות סלולריות, לא נדרשה תקופת צינון לפני המעבר לתפקיד, בניגוד למה שפרסמנו כאן לפני שבועיים. על כן, ברצוננו להתנצל בפני מר כהן".

בלובי הוסיפו הסתייגות, לפיה "מהתשובות שקיבלנו לפנייתנו בנושא מר כהן, אפשר להבין שחובת הצינון חלה רק במקרה שעובד המדינה מבקש לעבור לעבוד בגוף שעליו הוא פיקח ישירות. בלי קשר למקרה הספציפי של מר כהן, אנחנו חושבים שזו פרשנות מצומצמת מדי, ונפעל מול הגורמים המוסמכים כדי לבחון את העניין עבור המעברים הבאים בין המגזר הציבורי לפרטי".

נתי כהן: "אני נוהג על פי חוק, וכך אמשיך"

בתגובה לפניית ועד פלאפון לנציב שירות המדינה אומר נתי כהן ל'דבר': "האינטרס של ועד העובדים ברור, והם משרבבים את שמי בנושא שאינו קשור לעניין. חוות הדעת המשפטית מדבר בעד עצמה. לפני המינוי שלי התייעצתי עם היועצים המשפטיים של נציבות שירות המדינה, כך שאני באמת לא מצליח להבין היכן הבעיה ומה בדיוק הטענה.
זה שמישהו מסלף את העובדות לא בהכרח אומר שזה נכון. אני נוהג על פי חוק וכך אמשיך. העובדות הן פשוטות: החברה אינה מפוקחת על ידי משרד התקשורת, ומעולם לא דנתי בעניינה כמנכ"ל."

ממשרד התקשורת נמסר: "פניית ועד עובדי פלאפון התקבלה במשרד במסגרת תהליך שימוע שביצע המשרד. השימוע מתנהל בצורה עניינית ומקצועית ולא נמצא בסיס לטענות שנטענו כלפי המנכ"ל היוצא, נתי כהן.

"עוד נוסיף כי המהלך אליו יצא המשרד במסגרת השימוע, נועד להגדיל את הכיסוי הסלולרי של רשת דור 4 ברחבי ישראל מ-75% כיסויי קליטה ל-95%. לצד זאת, המשרד יאפשר לחברות התקשורת שיתוף אקטיבי ב-120 אתרים בהן יוכלו להיעזר אחת בשנייה לצרכי כיסוי.

"המהלך נעשה בכדי לתמרץ את המפעילים לפרוש באזורים מרוחקים ודלילי אוכלוסין בהם הכיסוי הסלולרי מאתגר ומורכב יותר ליישום, כך שגם באזורים כמו הערבה, הגליל, הנגב והגולן, יזכו התושבים לקליטה איכותית ומצויינת בסלולר, כמו בכל מקום במרכז. מדובר בשירות חיוני שתורם לאיכות חיים ולהצלת חיים בכל מקום ובכל זמן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!