דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ג בתמוז תשפ"ד 29.07.24
31.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 31.5°תל אביב
  • 30.4°חיפה
  • 31.6°אשדוד
  • 34.8°באר שבע
  • 39.9°אילת
  • 36.0°טבריה
  • 31.0°צפת
  • 32.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

חיסון לקורונה / יוזמה מהשטח: קופות החולים ורשויות מקומיות מביאות אלפי קשישים למרכזי החיסונים

בחדרה, אשקלון, תל אביב וירושלים פועלת קופת חולים כללית בשיתוף עם העיריות וארגוני מתנדבים, כדי להביא קשישים במצב רפואי קשה מביתם אל מרכזי החיסון

פרופסור סוויסה דניס (צילום: דוברות קופת חולים כללית)
פרופסור סוויסה דניס (צילום: דוברות קופת חולים כללית)
דוד טברסקי

פרוספר ודניס סוויסה, תושבי תל אביב בשנות התשעים לחייהם, לא יצאו מביתם מאז שהחלה הקורונה. שניהם חששו להידבק, ודניס מרותקת למיטתה עקב מצב רפואי מורכב. בשבוע שעבר הגיע לביתם אמבולנס עם אנשי צוות מקופת חולים כללית, והוביל אותם למרכז החיסונים של הקופה בהיכל מנורה שבשכונת יד אליהו כדי להתחסן לקורונה.

דניס סוויסה מתחסנת (צילום: דוברות קופת חולים כללית)
דניס סוויסה מתחסנת (צילום: דוברות קופת חולים כללית)

"המתנדבים של מד"א הורידו את דניס מהמיטה עד האמבולנס בציוד מיוחד, ובדרך חזרה הרימו אותה בחזרה עד הבית", מספר פרוספר. את החיסון הם קיבלו בתוך האמבולנס עצמו, בלי לעמוד בתור ולפגוש אנשים אחרים. "אם לא היה אמבולנס שהיה בא לקחת אותנו, לא היה לנו חיסון", אומר פרוספר, "עכשיו אנחנו מחכים לחיסון השני".

תנאי האחסון והקירור המיוחדים שדורשים החיסונים לקורונה של פייזר ומודרנה אינם מאפשרים לשנע אותם בכלי רכב לבתים של אנשים המרותקים לביתם. הקושי הזה מוביל לכך שדווקא אותם קשישים וחולים, הזקוקים מאוד לחיסון, מתקשים לקבל אותו. בשבועות האחרונים החלו מספר רשויות מקומיות לשתף פעולה עם קופות החולים, מד"א וארגוני מתנדבים, ולדאוג להבאת אנשים מרותקי בית אל מרכזי החיסון.

לשבור את תקרת הזכוכית של ההתחסנות

במחוז תל אביב של הכללית מחסנים מדי יום כ-15 קשישים מרותקי בית. בירושלים, בחדרה ובאשקלון חוסנו כבר מאות. המאמצים האלה נעשים על רקע תקרת זכוכית אליה הגיע חיסון האוכלוסיה המבוגרת. לפי פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, כ-200 אלף איש מעל גיל 65 עדיין לא התחסנו, ויש למצות את חיסון הקבוצה הזו כדי למנוע תחלואה קשה.

מהלכים כאלו דורשים איתור, תיאום, והיערכות עם צוות רפואי ואמבולנסים או רכבי הסעה מותאמים. כרגע לא מדובר במבצע ארצי, אלא ביוזמות של הרשויות והקופות שבאות לענות על קושי בשטח.

עם סיום גל החיסונים הראשון בבתי האבות והאוכלוסיה שמעל גיל 60, רשויות מקומיות זיהו בלימה בשיעור המתחסנים המבוגרים. "כל שבוע בהערכת המצב העירונית יש דיווחים על תושבים שלא באים להתחסן, כולל תושבים ותיקים", מספר גיל ריבוש, ראש מינהל קהילה ורווחה בעיריית ירושלים. בהנחיית ראש העיר, משה ליאון, החלו רכזי המועדונים לקשישים, חברות הסיעוד ועובדים סוציאליים להתקשר לאנשים ולקרוא להם להתחסן, ולאתר סיבות שמונעות מהם לעשות זאת. "בתודעה, כשאנשים שאתה מכיר קוראים לך, זה עוזר". אומר ריבוש.

עיריית ירושלים שיתפה פעולה עם קופת חולים כללית, והתמקדה באיתור ניצולי השואה ותושבים ותיקים שאינם יכולים להגיע עצמאית למרכזי החיסון. בשבועיים האחרונים החלו אנשי מנהל קהילה ורווחה בעירייה לאסוף את שמות ניצולי השואה הזכאים לחיסון מכלל קופות החולים, ומתנדבי יד שרה מסייעים להם להגיע להתחסן.

במרכז החיסונים של קופת חולים כללית באולם ארנה שבדרום העיר מקבלים את המטופלים בשער נפרד. במקום כניסה מיוחדת לאמבולנסים שמגיעים עם המטופלים, והם מקבלים את החיסון במהירות באמבולנס עצמו.

"בירושלים הארגונים יודעים לעבוד עם העירייה היטב, וזה הופך את העבודה שלנו ליעילה מאוד", אומר ריבוש, "עד היום בעירייה נתנו מענה למעל ל900 מטופלים ויש לנו יכולת לטפל גם במספר כפול".

"שיתופי הפעולה נעשים מתוך אהבת אדם ודאגה למטופלים"

ערים נוספות בהן פועל המבצע הן חדרה ואשקלון. בחדרה פועלת הכללית עם העירייה ועמותת מתנדבי חדרה. המטופלים מובאים למתחם החיסונים בעיר באמצעות רכב מיוחד של העמותה, והאחיות יוצאות אליהם ומחסנות אותם בסמוך אליו. עד כה חוסנו בעיר מאות קשישים.

דוד ישוע מתחסן (צילום: דוברות קופת חולים כללית)
דוד ישוע מתחסן (צילום: דוברות קופת חולים כללית)

באשקלון חוסנו מעל ל-1000 מרותקים, והמערך גדל מיום ליום בשיתוף פעולה של אגף הרווחה בעירייה, מתנדבים, חברות אמבולנסים ועמותות. אחד מהם הוא יוסף גמליאל, בן 104 ותשעה חודשים, מלווה בבנו, שהגיע ברכב מיוחד המותאם למצבו הרפואי.

יוסף גמליאל מתחסן במרכז החיסונים של כללית באשקלון (צילום: דוברות כללית)
יוסף גמליאל מתחסן במרכז החיסונים של כללית באשקלון (צילום: דוברות כללית)

"בתקופה בה ברמה הלאומית טרם אושר חיסון בבתי המטופלים, שיתופי הפעולה עם הרשויות המקומיות נעשים מתוך אהבת אדם ודאגה כנה לבריאותם״ אמרה מנהלת מחוז דרום בכללית, חדווה אמונה, "אנו תקווה כי בקרוב יתאפשר להרחיב את המבצע גם למטופלים במצבים שאינם מאפשרים הסעה למוקד״.

"כל מטופל דורש התייחסות פרטנית"

במחוז ת"א יפו של קופת חולים כללית ישנה רשימה מסודרת של כל האנשים המוגדרים כמנותקים לביתם. "לכל מטופל יש רמת מוגבלות שונה, שדורשת התייחסות פרטנית", מספר גיא רפאלוביץ, ראש מערך הסיעוד ביחידה להמשך טיפול של מחוז ת"א יפו בכללית, "יש אנשים שצריכים חמצן או תמיכה ייחודית, ולכן כל משפחת חולה מקבלת שיחת טלפון, תדרוך ווידוא שהמטופל קיבל את החיסון".

רוב המרותקים במחוז הם מטופלים שעברו את גיל 90. רפאלוביץאומר שעבור חלקם, עצם היציאה מהבית מרגישה כמו סיכון גבוה יותר. "אנחנו מסבירים להם שרק הם יובלו בתוך האמבולנס, הם לא יצטרכו לצאת ממנו ויקבלו את החיסון בתוכו, הכל כדי למזער את המפגש עם אנשים אחרים."

במחוז מקצים לטובת המבצע בין 10 ל-15 עובדים בכל יום, כולל מומחים לגריאטריה ועובדים במוקד, בנוסף לאמבולנסים של מד"א לטובת השינוע בלבד. בסך הכל מחוסנים כ-15 איש בכל יום, ועד כה חוסנו מעל 150 מרותקים לביתם. "אנחנו משתדלים לעבוד מסביב לשעון, בהתאם להיענות של המטופלים", אומר רפאלוביץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!