דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת הקורונה / מענקים לפי עשירונים: הבעיות בחלוקה, הקושי בנתונים וכמה זה יחסוך

תכנית המענקים החדשה אמורה להיות מוגבלת עד עשירון שביעי, אבל ליישם את זה יהיה קשה מאד | פרשנות

משפחה מטיילת, אילוסטרציה (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)
משפחה מטיילת, אילוסטרציה (צילום: דורון הורוביץ/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

בתכנית המענקים שהציגו שר האוצר וראש הממשלה הוצעה לראשונה חלוקת מענקים לפי עשירונים, כך ששלושת העשירונים העליונים לא יקבלו מענק. החלוקה הדיפרנציאלית היא כנראה תגובה לביקורת שנשמעה בסבב המענקים הקודם, אבל בשלב הביצוע יכולים להתגלות קשיים רבים.

הפרטים הידועים

כמו בסבב הקודם, המענקים עומדים על 750 שקלים לכל בוגר, 500 לכל ילד עד לילד הרביעי, ו-300 שקלים מהילד החמישי ומעלה. מלשכת השר אישרו לדבר כי רק המרכיב לבוגרים יהיה דיפרנציאלי, בעוד את הקצבה לילדים יקבלו כולם. החלטה זו תפתור בעיות שיכלו להיווצר במקרים של משפחות גרושות או חד הוריות, בהן נתוני ההכנסה יכולים להיות מטעים.

כסף בחשבון בלחיצת כפתור

יועצו הכלכלי של נתניהו אבי שמחון אמר כי כבר בסבב המענקים הקודם פנה לביטוח הלאומי בבקשה שיכינו מערכת שתעביר מענקים בחלוקה לעשירונים, ומאז הכנתה כבר הושלמה. בביטוח הלאומי מאשרים את הדברים ואומרים שהם מוכנים ליישם את הוראת הממשלה כשתתקבל.

כפי שמשתקף בדו"ח העוני האחרון, עד כה עמדו בביטוח הלאומי במשימות שניתנו להם במשבר הקורונה בצורה יפה. עם תשלום המענקים האחרונים השלים המוסד נתונים, כך שהיכולת שלו לעמוד במשימה השתפרה.

בשולי דברים יש לציין כי לקיומה של מערכת שמעבירה כסף לחשבונות הבנק בחלוקה לעשירונים או בכל פילוח אחר בלחיצת כפתור יכולה להיות משמעות החורגת מעבר לקורונה. אולי בחוק הבא למיסוי רווחי הגז כדאי לבקש דיבידנד ישר לחשבון?

איפה עובר הקו לעשירון השביעי?

בעיה ראשונה היא השאלה מתי בדיוק מתחיל העשירון השביעי. החלוקה המקובלת לעשירונים נשענת על סקר משקי הבית של הלמ"ס, אלא שזה טרם פורסם השנה, והנתונים העדכניים ביותר הם של 2018. בלמ"ס מקווים שהסקר יפורסם במחצית הראשונה של השנה, מה שהופך אותו ככל הנראה ללא רלוונטי לחישוב רף מענק.

בינתיים, הסכום אותו זרק אבי שמחון לאוויר – 24 אלף שקל כרף העליון לקבלת המענק – אינו רחוק מהכנסת העשירון השביעי לפני שנתיים (23,135 שקלים). אלא שגם את המספר הזה צריך יהיה להסביר. זה אולי נשמע בעיה פעוטה אבל כשמשפחה אחת תקבל 1,500 שקלים לחשבון והשכנים שלידם לא, יהיה צריך לתת להם הסבר משכנע.

הנתונים לא עדכניים

אבל הבעיה הבסיסית ביותר היא שמסד הנתונים עליו מסתמך הביטוח הלאומי רחוק מלהיות מעודכן. בידיו של המוסד נמצאים נתונים הנכונים שנה אחורה, לפני שהקורונה טרפה את הקלפים. אנשים שנפגעו בתקופת הקורונה ולהם מיועד המענק, יספרו לפי השכר שהיה להם ערב המגיפה. מפרנסים שבמקרה ירדו עשירון או שניים דווקא בתקופה זו, יתכן שהמענק יישלל מהם (כאמור – למענק הילדים יזכו בכל מקרה כולם).

גם אם ישתמשו בנתונים עדכניים יותר מרשות המסים, האתגר יהיה גדול מאד. בעיקר לעצמאים, נתוני השכר יכולים להיות מאד תנודתיים. היכולת ליצור מערכת פשוטה שה"פלט" שלה הוא המצב הכלכלי של כל אזרח – לא לחלוטין קיימת.

כמה כסף זה יחסוך?

שאלה מכרעת בסופו של דבר היא כמה כסף תחסוך הגבלת המענקים לעשירון העליונים. עלות סבב המענקים הקודם עמדה על 6.5 מיליארד שקלים. הסרת שלושת העשירונים העליונים מסכום זה שווה ל-2 מיליארד שקלים, אך מאחר והמענק לילדים יחולק לכולם, מדובר לכל היותר ב-1.2 מיליארד שקלים.

לבסוף, השארת מרכיב הילדים אוניברסלי משמעותה שהשינוי איננו מוחלט. ההיגיון של מענק אוניברסלי שונה מתכניות סיוע אחרות: כדי לא לפספס אף אחד מסירים קריטריונים מתוך תפיסה שעדיף לתת יותר מידי ולא לתת מעט מידי. רבים יסכימו שהעשירים ביותר יכולים לוותר על המענק, אבל לא בטוח שיהיה קל כל כך לאתר אותם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!