דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ג בתמוז תשפ"ד 29.07.24
31.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 31.5°תל אביב
  • 30.4°חיפה
  • 31.6°אשדוד
  • 34.8°באר שבע
  • 39.9°אילת
  • 36.0°טבריה
  • 31.0°צפת
  • 32.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / ישיבת הממשלה על מתווה החינוך והיציאה מהסגר הסתיימה ללא החלטות, תתחדש היום (ב')

הצעת משרד החינוך: פתיחת המסגרות לגיל הרך, ולכיתות א'-ד' וי"א-י"ב במדורג לפי התחלואה ביישובים | פרופ' אש: "יש הרבה הדבקות ילדים" | משרד הבריאות הציג מתווה בן 3 פעימות לפתיחת המסחר והתרבות

עובד תברואה מחטא כיתה בתיכון גימנסיה רחביה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עובד תברואה מחטא כיתה בתיכון גימנסיה רחביה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ישיבת הממשלה על מתווה הפתיחה המחודשת של מוסדות החינוך הערב (ראשון) הסתיימה בלא החלטות. הישיבה תתחדש מחר, והמשמעות היא ככל הנראה שהמוסדות לא ייפתחו לפני יום רביעי. על פי המתווה שהציע משרד החינוך יפתחו גני הילדים, וכיתות א'-ד' וי"א-י"ב לפי התחלואה ביישובים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבה: "למרות שמצבנו טוב ביחס לעולם, אנחנו נצטרך להקפיד על שגרת קורנה הרבה מאוד זמן. חייבים להקפיד על התו הירוק ועל מסכות לכולם כל הזמן. נקפיד על הכלים שיש לנו אבל חייבים להבין שאנחנו נהיה בשגרת קורנה עוד הרבה זמן".

פרוייקטור הקורונה נחמן אש: "אנחנו נמצאים בסיטואציה שמחייבת זהירות רבה בפתיחה. אני מאוד מודאג שאם נפעל בחוסר אחריות – נביא לגל נוסף שאנחנו יוצאים מנקודה מאוד גבוהה בתחלואה. אתם מכירים את המצב שהוא באמת נזיל ומאוד שברירי. יש יותר הדבקות ילדים, אבל לא במספר החולים קשה מתוכם".

המתווה המוצע לחזרת מוסדות החינוך הוא פתיחה של גני הילדים, כיתות א'-ד' וכיתות י"א-י"ב בערים ירוקות וצהובות לאורך כל השבוע, ופתיחת לסירוגין בחלוקה לשתי קפסולות בערים כתומות ואדומות, כך שכל קפסולה תלמד לסירוגין. ההצעה גורסת כי בערים אלו המפגשים יתבצעו באוויר הפתוח. במוצאי שבת הוארכו התקנות לסגירת מערכת החינוך עד שלישי בבוקר, אך נראה כי דחיית ההחלטה למחר תדחה גם את הפתיחה.

תכנית שלוש הפעימות של משרד הבריאות

משרד החינוך הציג לממשלה תכנית לפתיחת המשק בשלוש פעימות, שהמעבר ביניהן יתבצע בכפוף לעמידה ביעדי התחסנות, הפחתת מקדם ההדבקה (R) ומספר החולים קשה. במשרד הדגישו כי "עלייה במדדי הבקרה תחייב עצירה ואף חזרה לאחור".

הפעימה הראשונה, שיישומה כבר החל, כוללת את סיום הגבלות התנועה והשהייה ופתיחה זהירה של מקומות עבודה והשכבות הנמוכות במערכת החינוך. מרבית ההקלה זו כבר מומשו – ביטול מגבלת המרחק ביציאה מהבית ואיסור השהייה בבית אדם אחר, פתיחת מקומות עבודה ללא קהל, פתיחת טיפולי 'אחד על אחד', פתיחת צימרים למשפחות ופתיחת שמורות טבע וגנים לאומיים. הקלות שעדיין לא יושמו הם פתיחת מערכת החינוך ופתיחה מחודשת של אזורי התיירות הירוקים באילת ובים המחל אליהם ניתן יהיה להגיע בכפוך להתחסנות, החלמה מקורונה או בדיקה.

היעדים שהוצבו למעבר לפעימה הראשונה הושגו חלקית בלבד: הגעה לחצי מיליון מחוסנים מנה שנייה או מחלימים (בסך הכל יש 2.01 מיליון), הגעה ל-80% מחוסנים באוכלוסיית בני 50 ומעלה (כרגע 79%), מקדם הדבקה פחות מ-1 (כרגע 0.99), ופחות מ-1,000 חולים קשה (כרגע 1,100).

הפעימה השנייה כוללת המשך פתיחה של ענפים שפעלו טרום הסגר, ופתיחה באמצעות תו ירוק (השתתפות של מחוסנים, מחלימים או אנשים שעברו בדיקה שלילית בלבד) של סקטורים נבחרים בעלי סיכון נמוך. ההקלות בפעימה זו כוללות פתיחת מוסדות החינוך לשכבות גיל נוספות בהתאם לתכנית הרמזור, ופתיחה באמצעות תו ירוק של – חנויות רחוב, קניונים ומרכזי קניות, אירועי תרבות, אירועי ספורט קטנים, חדרי כושר, מוזיאונים, תערוכות ומלונות (ללא חדרי אוכל).

היעדים למעבר לפעימה זו הם הגעה ל-3 מיליון מחוסנים מנה שנייה (כולל מחלימים), הגעה ל-90% מחוסנים באוכלוסיית בני 50 ומעלה, מקדם הדבקה יציב וקרוב ל-1, ופחות מ-800 חולים קשה.

הפעימה השלישית כוללת פתיחה באמצעות תו ירוק של סקטורים בעלי סיכון גבוה – שכוללים כניסה מזדמנת, עם מזון וללא חבישת מסכות. ההקלות בפעימה זו כוללות מסעדות בהזדמנה מראש, מלונות בהפעלה מלאה, אטרקציות, גני אירועים וכנסים. בנוסף מוצע לפתוח ללא תו ירוק בתי קפה ומסעדות קטנות.

היעדים למעבר לפעימה זו הם הגעה ל-4 מיליון מחוסנים מנה שנייה (כולל מחלימים), הגעה ל-95% מחוסנים באוכלוסיית בני 50 ומעלה, מקדם הדבקה יציב וקרוב ל-1, ויציבות במספר החולים הקשים.

נתניהו: "חייבים לפעול באחריות"

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הישיבה הממשלה: ״היעד שלנו הוא לחסן 95% בקרב בני ובנות 50 ומעלה. אנחנו רוצים לעשות זאת בזמן הקצר ביותר, שבועיים-שלושה. אנחנו רצים בכל הכוח כדי לבצע זאת.

"אני מבקש מכולם לפעול באחריות, גם סביב השולחן הזה וגם מכל אזרחי ישראל" אמר ראש הממשלה. "אנחנו נבחן את צעדינו לפי האיזון בין החיסונים לבין התחלואה ונקבל החלטות בהתאם. אנחנו חייבים לפעול באחריות. כולנו מצפים לקבלת החלטות כאלה והציבור מצפה זאת מאיתנו גם כן".​

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר: "צריך להמשיך לפתוח, באחריות. חשוב שכל משרת ציבור, מורים, רופאים, סוחרים, כל מי שמגיע באינטרקציה עם אדם אחר יתחסן. רק ככה נוכל לפתוח את המשק באחריות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!