דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אתיופיה

בעולם / אתיופיה: הרשת הסלולרית חזרה והזוועות בעיר הקדושה אקסום מתגלות

ראש ממשלת אתיופיה מסרב לכניסת כוחות או"ם למחוז תיגראי, בו על פי עדויות שמתגלות כעת נטבחו מאות אנשים

כנסיית מארי זיון באקסום, אתיופיה. (צילום ארכיון: AP Photo)
כנסיית מארי זיון באקסום, אתיופיה. (צילום ארכיון: AP Photo)

גופות מנוקבות מיריות שוכבות מזה ימים ברחובותיה של העיר הקדושה באתיופיה. בלילה שמעו תושבי העיר את להקות הצבועים נאבקות על שלל בשר של שכניהם, חבריהם ובני משפחתם. אך נאסר עליהם לקבור את המתים על ידי הכוחות האריתראים שכבשו את העיר.

זיכרונות אלה רודפים את הכומר באקסום, העיר הקדושה ביותר לכנסיה החבשית בה על פי האמונה שוכן ארון הברית. כעת שהרשת הסלולרית במדינת המחוז תיגראי חזרה לעבוד,  הכומר ועדי ראייה נוספים סיפרו לסוכנות הידיעות אי. פי על הטבח האכזרי ביותר שאירע במלחמת האזרחים באתיופיה.

כבר כמה שבועות מתגלגלות שמועות על אירוע איום ונורא שהתרחש בכנסיית מריה  הקדושה מציון בסוף נובמבר, אירוע שלפי הערכה נהרגו בו מאות קרבנות. אלא שתיגראי הייתה מנותקת מהעולם ולעיתונאים לא ניתנה הגישה פנימה. לא ניתן היה לאמת את הידיעות שהגיעו שעה שכוחות הצבא האתיופי ובני בריתם רדפו אחר ממשלת תיגראי.

הכומר, שדיבר עם אי. פי וביקש שזהותו לא תיחשף, אמר שהוא לקח חלק בספירת הגופות – או מה שנשאר מהם אחרי שהצבועים גורשו. הוא אסף תעודות מזהות שנמצאו בכיסיהם של הקרבנות וסייע לקבור אותם בקברי אחים.

מחוז תיגראי באתיופיה. פליטים בעקבות המלחמה (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
מחוז תיגראי באתיופיה. פליטים בעקבות המלחמה (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

הוא טוען שכ-800 בני אדם נהרגו באותו שבוע באקסום ובסביבתה ושבסך הכל נהרגו בקרבות אלפי בני אדם. הרציחות נמשכות: ביום בו דיבר עם אי. פי שבוע שעבר קבר הכומר עוד שלושה קרבנות. "אם תלכו לאזורי הספר המצב שם הרבה יותר חמור". אמר הכומר.

הזוועות במלחמת האזרחים בתיגראי התרחשו באפלה. ראש ממשלת אתיופה אביי אחמד, שזכה בפרס נובל לשלום ב-2019 לאחר שחתם על הסכם שלום עם אריתריאה, יצא למלחמה שעה שהעולם עסק בבחירות בארה"ב ובמגפת הקורונה.

אחמד האשים את השלטונות במדינת המחוז תיגראי, ששלטו במשך שלושה עשורים באתיופיה, בהתמרדות נגד צבא אתיופיה הפדרלי. הוא יצא יחד עם הצבא הפדרלי, ולצד כוחות אריתריאים לכבוש את מדינת המחוז תיגראי.

בעוד הקהילה הבינלאומית דורשת גישה לתיגראי הכבושה כדי לחקור חשדות למעשי זוועות שנעשו על ידי כל הצדדים שהשתתפו במלחמה ולספק מזון ותרופות למיליונים הגוועים ברעב, דחה אחמד את הבקשות והאשים את האו"ם בהתערבות בענייניה הפנימיים של אתיופיה. הוא הכריז על ניצחון בסוף נובמבר וטען שאף אזרח לא נהרג בלחימה. ממשלתו מכחישה את מעורבותו של צבא אריתריאה – אויב ותיק של השלטונות במדינת המחוז תיגראי.

הגרסה של ממשלת אתיופיה לאירועים מתפוררת אל מול עדים כמו הכומר שדיווח לאי. פי. נציג ממשלת אתיופיה שאחראי על מצב החירום בתיגראי, רדואן חוסין, לא הגיב לשאלות שהופנו כלפיו.

אקסום, על חורבותיה וכנסיותיה העתיקות, היא בעלת חשיבות רבה עבור האתיופיים הנוצרים, הסבורים כי ארון הברית שנבנה כדי להחזיק את הלוחות הכתובים בעשרת הדיברות, נמצא שם.

"אם אתה מתקיף את אקסום, אתה תוקף קודם כל את זהותם של התיגרים הנוצרים, אך גם את כל הנוצרים בכנסיה החבשית", אמר וולברט סמידט, אתנו-היסטוריון המתמחה באזור. "אקסום עצמה נחשבת לכנסייה במסורת המקומית, 'אקסום ציון'."

בשנה רגילה, אלפי אנשים מתכנסים בכנסיית ציון בסוף נובמבר כדי לחגוג את היום שבו לפי האמונה האתיופית ארון הברית הובא לשם לאחר שנעלם מירושלים בימי קדם. במקום זאת הכנסייה הפכה מקלט לאנשים שברחו מהלחימה באזורים אחרים של תיגראי. הם הסתתרו שם שעה שהתפילות המסורתיות התקיימו ביום השנה המסורתי.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!