דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון זיהום החופים

הממשלה הקצתה 45 מיליון שקלים לטיפול בזיהום החופים ולפינוי הפסולת לאתרי הטמנה

ראש הממשלה נתניהו: "אנחנו חייבים לפעול מהר, הסיוע התקציבי הזה יסייע בהצלת החופים שלנו" | השרה גמליאל תגיש בתוך 30 יום תזכיר חוק בנושא מוכנות ותגובה לאירועי זיהום הים בשמן

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (שלישי) את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל להקצאת 45 מיליון שקלים לטיפול בזיהום החופים ולפינוי הפסולת לאתרי הטמנה ולהשבת המצב לקדמותו. השרה גמליאל תגיש בתוך 30 יום תזכיר חוק בנושא מוכנות ותגובה לאירועי זיהום הים בשמן. 

"מדובר באסון אקולוגי עצום של אלף טונות נפט וזפת שנערמים על חופינו"', אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אנחנו חייבים לפעול מהר, לפני שזה יחלחל לתוך הקרקע, במיוחד בשטחים הסלעיים. אנחנו פועלים במהירות ואישרנו כעת את התכנית שהבאתי יחד עם השרה להגנת הסביבה. הסיוע התקציבי הזה יסייע בהצלת החופים שלנו. אנחנו נשמור על החופים שלנו, אנחנו נשמור על הסביבה שלנו״. 

ראש הממשלה והשרה להגנת הסביבה בסיור (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה והשרה להגנת הסביבה בסיור (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

השרה גילה גמליאל: "התארגנו בזמן מהיר במיוחד כדי לאפשר הקצאת סכומי כסף משמעותיים לרשויות המקומיות החופיות ולרשות הטבע והגנים. נעשה הכול כדי שנוכל לשקם את הנזקים האקולוגיים ולחזור ליהנות מהחופים היפים של ישראל, ולפתוח במועד את עונת הרחצה הקרובה. אנחנו ממשיכים בחקירה בין לאומית מורכבת כדי לתפוס ולהעניש בחומרה את האשמים".  

המשרד מעדכן את רוחב זיהוי הזפת ל-160 ק"מ מחופי ישראל. גילויי זפת נמצאו גם בחופים הדרומיים של לבנון.   

45 מליון שקל לסיוע לרשויות 

כך יחולקו כספי הסיוע: סיוע לרשויות המקומיות ולרשות הטבע והגנים הלאומיים, המחזיקות בחופים בים התיכון, שנפגעו בתקרית הזפת. עד 250 אלף שקלים לכל קילומטר של קו חוף, עבור טיפול בזיהום בחופים, לרבות בבעלי החיים שנפגעו ממנו. מתוך סכום זה תעבור מקדמה כסיוע מיידי בהיקף של 62.5 אלף שקלים. 

ביצוע פעולות שינוע, טיפול וסילוק הזפת מאתרי האחסון הזמניים בחופים ליעדי הקצה. 

ביצוע סקרים ומחקרים, ניתוחים כלכליים סביבתיים, פעולות ניטור ופעולות תיעוד של היקף ועוצמת הפגיעה, תהליך השיקום ובדיקת השימוש באמצעים חדשניים לשיקום הסביבה החופית, הימית והמגוון הביולוגי שבה, בין היתר לצורך שיפור הטיפול והתגובה במקרים דומים בעתיד.  

 קידום מוכנות ותגובה לזיהום ים 

הממשלה החליטה להטיל על השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל להגיש בתוך 30 יום תזכיר חוק בנושא מוכנות ותגובה לאירועי זיהום הים בשמן. הודעת המשרד ציינה החלטה דומה משנת 2008, שלא מומשה.  

אנשים מנקים את החוף בחיפה. (צילום: שי ניר)
אנשים מנקים את החוף בחיפה. (צילום: שי ניר)

החלטת הממשלה התייחסה גם לתוספת תקציב לקרן למניעת זיהום ים, וגם להקמת ועדה בין משרדית, בראשות מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה דוד יהלומי, שתמליץ בתוך 6 חודשים על צעדים נוספים. 

עוד הוחלט שהמשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר ידונו בתקצוב של הקרן בסך של 25 מיליון שקלים, במטרה לאפשר לקרן לתת מענה לאירוע בסדר גודל כזה בעתיד, וכדי לאפשר את המשך ההתנהלות השוטפת של הקרן. 

משרד הפנים ומשרד האוצר יסכמו בתוך 14 יום על אופן תקצוב פתיחת עונת הרחצה שצפויה להתחיל ב-20 במארס 2021. התקציב הוא לצורך פיתוח והנגשת חופי הרחצה, תפעול ונושאי הצלה ובטיחות. 

יו"ר איגוד ערים, שרון כרמל, וראש מועצה אזורית חוף הכרמל, אסיף איזק: "אנו מברכים את ממשלת ישראל על ההחלטה הנכונה לתמוך בראשי רשויות החוף בכסף ומשאבים ואת השרה להגנת הסביבה על מאמץ אמיץ, נכון ונחוש. נמשיך להיאבק עד שהחופים שלנו יהיו נקיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!