דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה בעולם

נגיף ללא גבולות: מבצע החיסונים באירופה מדשדש, והמדינות נערכות להחמרת הגבלות

פסגת מנהיגי האיחוד דנה בדרכים להעלאת שיעורי ההתחסנות הנמוכים, ביניהן השגת חיסונים נוספים ואימוץ 'תו ירוק' | ראש ממשלת צרפת שוקל הטלת עוצר בסופי השבוע

אוטובוס שהוסב למרכז חיסונים נייד בהרצה נסיונית בגרמניה. (Robert Michael/dpa via AP)
אוטובוס שהוסב למרכז חיסונים נייד בהרצה נסיונית בגרמניה. (Robert Michael/dpa via AP)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מדינות אירופה בדרך להטיל סגרים והגבלות נוספות, עקב הדשדוש במבצע החיסונים לקורונה ביבשת, והחשש מהתפשטות מוטציות מסוכנות של הנגיף. מנהיגי 27 המדינות החברות באיחוד האירופי נפגשו אתמול (חמישי) לפסגה מקוונת שמטרתה לדון בדרכים לבלימת מגפת הקורונה. בין היתר עסקו המנהיים בנסיון לתאם את המאמץ המשותף לספק חיסונים נוספים למדינות החברות, ולמצוא פתרונות טכניים להפצת החיסונים בין המדינות.

מנהיגי האיחוד האירופי סיכמו גם לקדם 'דרכון ירוק' למחוסנים ולמחלימים, בדומה לישראל, אולם בינתיים מספר המחוסנים באיחוד זעיר. ברומניה ובדנמרק, המדינות בהן שיעור המחוסנים הוא הגבוה ביותר באיחוד, התחסנו כ-3% מהאוכלוסייה. בגרמניה, צרפת, איטליה וספרד, שהן המדינות הגדולות והמאוכלסות ביותר באיחוד, התחסנו כ-2.5%-2% בלבד.

שיעורי ההתחסנות הנמוכים באירופה קשורים בין היתר לאישור מאוחר יחסית של השימוש בחיסונים במדינות האיחוד, לקשיי אספקה מהיצרניות ולבעיות לוגיסטיות. הנציבות האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד. הנציבות חתמה בשנה האחרונה על שורת חוזים עם חברות התרופות, לפיהם יועברו למדינות האיחוד יותר משני מיליארד מנות חיסון, הרבה יותר מהנחוץ ל-450 מיליון תושבי האיחוד. אולם הסוכנות האירופית לתרופות אישרה לשימוש חיסונים של שלוש חברות בלבד: פייזר, מודרנה ואסטרה-זניקה. בחודש הבא צפויה הסוכנות לאשר לשימוש גם את החיסון של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, שבשונה מיתר החיסונים ניתן במנה אחת בלבד. האישור הראשון לשימוש בחיסון באירופה ניתן כמעט חודש אחרי בריטניה.

אוטובוס שהוסב למרכז חיסונים נייד בהרצה נסיונית בגרמניה. (Robert Michael/dpa via AP)
אוטובוס שהוסב למרכז חיסונים נייד בהרצה נסיונית בגרמניה. (Robert Michael/dpa via AP)

גם לאחר אישור השימוש בהם, התמהמה אירופה עם חלוקת החיסונים למדינות, ונפלה קורבן לעיכובים של פייזר ואסטרה-זניקה בשרשרת האספקה, שנבעו בין היתר מבחירתן של החברות להגביר את האספקה לבריטניה, שפרשה מהאיחוד, ושילמה מחיר גבוה יותר עבור החיסונים. מפגש הפסגה של מנהיגי האיחוד אתמול נועד להתמודד עם אתגרים אלו, אך לא ברור כלל אם קצב ההתחסנות ביבשת הקלאסית יגבר.

בצרפת נערכים לעוצר בסופי השבוע

בינתיים המגפה ממשיכה להתפשט ברחבי אירופה, וגובר החשש ממוטציות מסוכנות. כ-22 מיליון תושבי האיחוד כבר נדבקו בקורונה, ולפחות 520 אלף מתו מהמחלה ומסיבוכיה. ראש ממשלת צרפת, ז'אן קסטקס, הזהיר את הממשלה כי אם קצב ההדבקה לא יירד בימים הקרובים יוטלו הגבלות חדשות, הכוללות עוצר בסופי השבוע החל מה-6 במרץ. ההגבלות החדשות יכללו החמרה באכיפה על עטיית מסיכות, איסור התקהלות ועוצר בסופי השבוע  ב-20 ממחוזותיה המאוכלסים ביותר של צרפת, כולל מטרופולין פריז, בדומה לעוצר סופי השבוע שהוטל כבר על ניס ודנקרק.

מיטות הטיפול הנמרץ בצ'כיה מלאות

התפשטות החמורה ביותר בעולם של הנגיף מתרחשת כעת בצ'כיה. שיעור ההדבקה במדינה גבוה פי יותר משישה מאשר בגרמניה השכנה, ומספר המתים היומי בה שני בעולם רק לשכנתה סלובקיה. שלשום הזהיר ראש ממשלת צ'כיה אנדריי באביש כי "ימים נוראים" מצפים לארצו לאחר שאזלו המקומות ביחידות לטיפול נמרץ, ונבחנת האפשרות להעביר חלק מהמטופלים לגרמניה.

אמבולנס עם חולה קורונה בכניסה לבית חולים בולובקה בפראג, צ'כיה (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
אמבולנס עם חולה קורונה בכניסה לבית חולים בולובקה בפראג, צ'כיה (צילום: AP Photo/Petr David Josek)

קנצלרית גרמניה מזהירה מסגר נוסף

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הזהירה השבוע מהסכנה שווריאנטים חדשים יתפשטו במדינה ויובילו לגל הדבקה שלישי. מרקל קראה לגרמנים לנהוג בזהירות ולהישמע לכל ההוראות, כדי להימנע מסגר נוסף.

בשלוש ערים במדינת סקסוניה החל פיילוט של מרכזי חיסון ניידים באוטובוסים שהוסבו לכך.

במסיבת עיתונאים שערכה לאחר הפסגה אמש התריעה מרקל כי "בגלל המוטציות נצטרך כנראה להיערך לשנים רבות בהן נתחסן שוב ושוב נגד נגיף הקורונה, בדומה לשפעת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!