דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בג"צ

בג״ץ הכריע: המדינה תכיר בגיור רפורמי וקונסרבטיבי לקבלת אזרחות

ההחלטה התקבלה בעתירה שהוגשה לפני כ-15 שנה | "מפאת חשיבותה ורגישותה של הסוגיה, ניתנה לכל הגורמים הנוגעים בדבר שוב ושוב האפשרות לגבש פתרון מקיף, פתרון כזה לא נמצא עד כה", כתבו השופטים

הפגנה בנושא גיור רפורמי, ארכיון. (צילום: הדס פרוש  פלאש90)
הפגנה בנושא גיור רפורמי, ארכיון. (צילום: הדס פרוש פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

שופטי בג"ץ הכריעו היום (שני) כי גם מי שעבר גיור רפורמי וקונסרבטיבי יוכר על ידי המדינה כיהודי וייהנה מחוק השבות. השופטים הדגישו כי "הכרעה זו מצומצמת לשאלה האזרחית-ציבורית של הקניית מעמד מכוח חוק השבות ואינה עוסקת בשאלה דתית".

פסק הדין התקבל בהרכב של תשעה שופטים, בראשות הנשיאה אסתר חיות, בעתירה שהוגשה לפני כ-15 שנה. שמונת שופטי הרוב סברו כי התקופה בה המתין בית המשפט להכרעת המחוקק בסוגיה זו, ונוכח העובדה שעל הכף מונחות הזכויות והמעמד של העותרים ושל אחרים כמותם, אין מנוס מהכרעה שיפוטית.

בהכרעתם כתבו השופטים כי "העתירות שבכותרת תלויות ועומדות מזה שנים ארוכות. מפאת חשיבותה ורגישותה של הסוגיה, ניתנה לכל הגורמים הנוגעים בדבר שוב ושוב האפשרות לגבש פתרון מקיף… למרבה הצער, פתרון כזה לא נמצא עד כה".

עוד הוסיפו כי בחודש אוגוסט האחרון נענו לבקשת המדינה לדחות את מתן פסק הדין, "אך גם מועד זה חלף, ללא כל התקדמות בנושא".

השופט נועם סולברג, בדעת יחיד, הסכים עם המסקנה המשפטית של פסק הדין, אך סבר כי יש להשהות את מועד כניסת פסק הדין לתוקף ב-12 חודשים מיום כינונה של הממשלה הבאה, כדי לאפשר למדינה להסדיר את נושא הגיור בחקיקה.

"כשהפוליטיקאים לא מסוגלים להסכים על פתרונות, הם מגוללים את ההחלטה לבית המשפט"

הראשון לציון הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף: "החלטת בית המשפט העליון מצערת מאוד ופוגעת באופן חמור בשלמות עם ישראל, בית המשפט גם דחה את הבקשות להמתין עם הכרעתו עד לחקיקת החוק.

מה שהרפורמים והקונסרבטיבים מכנים ׳גיור׳ אינו אלא זיוף של היהדות שמשמעותו היא הכנסת אלפי גויים לעם ישראל. יש לצפות מאנשי הציבור לפעול לתיקון מהיר בחקיקה של המצב ויפה שעה אחת קודם".

תנועת נאמני תורה ועבודה מסרה בתגובה להחלטה כי: "פסיקת בית המשפט העליון הייתה צפויה בעקבות ההתעקשות החרדית ארוכת השנים שהגביהה יותר ויותר את חומות הגיור. בפועל, פסק הדין לא יביא לשינוי גדול במציאות, בהיותו מהווה המשך לגיורים המוכרים ממילא על ידי הזרמים מחוץ לישראל.

"צר לנו שכאשר הפוליטיקאים אינם מסוגלים להסכים על פתרונות, הם מגוללים את ההחלטה לפתחו של בית המשפט שיעשה את העבודה במקומם. אנו מקווים כי הציבור הדתי ילמד את הלקח ולא יחשוש להיות להבא, היוזם והמוביל בסוגיות דת ומדינה".

סיעת ש"ס: "החלטת בג"צ היא פגיעה אנושה בצביונה היהודי של המדינה והרס מוחלט של הסטטוס קוו בענייני דת ומדינה שקיים למעלה מ-70 שנה. החלטה מקוממת זו פוגעת באחדות העם ומהווה ביטוי נוסף לניתוק החמור של שופטי העליון מרוב העם בישראל, שמאמין במדינה יהודית ורוצה לשמור על היהדות על פי המסורת הנהוגה מזה אלפי שנים. ש"ס תיזום ותקדם חוק שיבטל החלטה זו ותתמוך בחקיקת פסקת ההתגברות שתמנע מבג"צ להתערב שוב בנושא זה".

ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד-תל"ם): "ישראל צריכה להשוות באופן מלא את זכויות כל זרמי היהדות – אורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיביים. כולנו צריכים לחיות פה יחד מתוך סובלנות וכבוד הדדי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!