דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תכנית הסיוע האמריקאית על סך 1.9 טריליון דולר: מה בפנים, מה בחוץ וכמה זה עולה

סיוע בדיור, קצבאות ילדים, צ'ק לכל אזרח, תמיכה במערכת הציבורית המקומיות ועוד: התכנית שאושרה צפויה להגדיל את ההכנסה של משפחות עניות ב-20% ולהקפיץ את הצמיחה בארה"ב פי 2

House Speaker Nancy Pelosi of Calif., signs the $1.9 trillion COVID-19 relief bill, accompanied by Senate Majority Leader Chuck Schumer of N.Y., during an enrollment ceremony on Capitol Hill, Wednesday, March 10, 2021, in Washington. (AP Photo/Alex Brandon)
House Speaker Nancy Pelosi of Calif., signs the $1.9 trillion COVID-19 relief bill, accompanied by Senate Majority Leader Chuck Schumer of N.Y., during an enrollment ceremony on Capitol Hill, Wednesday, March 10, 2021, in Washington. (AP Photo/Alex Brandon)
יונתן קירשנבאום

בית הנבחרים אישר אתמול (רביעי)  סופית את חבילת סיוע החירום של הנשיא ביידן בהיקף של 1.9 טריליון דולר, חבילת החילוץ הגדולה בהיסטוריה של ארצות הברית, והיא צפויה להחתם על ידי הנשיא בשישי אחר הצהריים. הסעיף המדובר ביותר בתכנית הוא הצ'קים לכל אזרח, אבל מדובר רק בסעיף אחד בתכנית שנוגעת בתחומים רבים. מה יש בתכנית, מה השפעותיה הצפויות, ומה נשאר בחוץ?

 מכפילה את הצמיחה, מזרימה כסף לעניים

ארגון ה-OECD הכפיל את בשלישי את תחזית הצמיחה של ארצות הברית על רקע אישור התכנית (לצד גורמים נוספים), וכן ציין כי התכנית תועיל לצמיחה העולמית ולשותפות הסחר של ארצות הברית.

עוד יתרון משמעותי לתכנית הוא התועלת לשכבות החלשות: לפי ניתוח של מכון המחקר Tax Policy Center, התכנית מכילה שילוב של הטבות מס, מענקים וסיוע מסוגים שונים שיביאו לעלייה של 20% בהכנסות אחרי מיסים לעשירון התחתון. התכנית צפויה להגדיל את ההכנסה הממוצעת של משק בית אמריקאי ב-3,000 דולר, או 3.8%.

מה נשאר בחוץ?

לעומת החוק שאושר בבית הנבחרים, התכנית של הסנאט לא מכילה את העלאת שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולר לשעה. מדובר בנושא לו המפלגה הרפובליקנית מתנגדת, והוא שנוי במחלוקת גם במפלגה הדמוקרטית, ששולטת בשני הבתים. עוד קיצוץ משמעותי בחוק הוא בגובה התוספת לדמי אבטלה- החוק אמנם מכיל סעיף שמאריך את התוספת לדמי אבטלה, אבל מדובר בסעיף מקוצץ לעומת החוק שעבר בבית הנבחרים. החוק בסנאט מכיל תוספת של 300 דולר לשבוע לדמי האבטלה, לעומת התוספת לדמי אבטלה בחוק בבית הנבחרים שהיה מוסיף 400 דולר.

סעיפי התכנית:

צ'קים : הסעיף המדובר ביותר בתכנית היא הצ'קים הישירים. לפי התכנית יקבלו כל אמריקאי שעומד בתנאים מאימים 1,400 דולר, וזאת בנוסף ל-600 דולר שהועבר בסבב המענקים של דצמבר. בלחץ הדמוקרטים השמרנים בסנאט צומצמו התנאים לקבלת המענק: יחידים המרוויחים עד 75 אלף דולר וזוגות המרוויחים עד 150 אלף דולר יקבלו את הצ'ק במלואו. יחידים המרוויחים מעל 80 אלף דולר וזוגות המרוויחים מעל 160 אלף דולר לא יקבלו בכלל, ובין לבין הסכום יהיה קטן יותר. עלות משוערת: 410 מיליארד דולר

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מדבר עם עובדי מפעל בארצות הברית. (צילום: REUTERS/Mark Makela)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מדבר עם עובדי מפעל בארצות הברית. (צילום: REUTERS/Mark Makela)

דמי אבטלה: התכנית מרחיבה את תשלום דמי האבטלה ב-300 דולר בשבוע עד ל-6 בספטמבר. ללא אישור החבילה אמורה התכנית להפסיק ב-14 במרץ, מה שמהווה התמריץ המרכזי לאשר את חבילת הסיוע בהקדם. בנוסף לסכום, מרחיבה התכנית את מעגל הזכאים לתכנית לעצמאיים ועובדי קבלן, ומאריכה את משך הזמן בו מקבלים דמי אבטלה. לפי מחקר קרן סנצ'רי, 11.4 מיליון אמריקאים ייהנו מהמשך קבלת דמי האבטלה. עלות משעורת: 246 מיליארד דולר.

תשלומים למדינות ורשויות מקומיות: סיוע נוסף ישלח לרשויות המקומיות, אחרי שהתכנית הרפובליקנית שאושרה על ידי הנשיא טראמפ הכילה סיוע דומה בהיקף של 150 מיליארד דולר. התקציבים יופנו למימון הצרכים השוטפים של רשויות מקומיות, ו-130 מיליארד יופנו באופן ספציפי למערכות החינוך השונות ברחבי המדינה, כדי לאפשר למידה מרחוק או תכניות חינוך מיוחדות שיותאמו להגבלות ההתקהלות. עלות משוערת: 360 מיליארד דולר.

החזרי מס לעובדים (קצבאות ילדים): התכנית מעניקה גם הטבות מס למשקי בית העלי הכנסה נמוכה. התכנית מרחיבה את תכנית הקלות המס למשפחות בעלי הכנסה נמוכה, שניתנות כהטבה של 2,000 דולר על כל ילד מתחת לגיל 17. התכנית תרחיב את ההטבה ל-3,600 דולר על כל ילד מתחת לגיל 6, ו-3,300 דולר על כל ילד מתחת לגיל 18. יחד עם החזרים נוספים, העלות המשוערת היא 143 מיליארד דולר.

תלושי מזון: התכנית גם תגדיל את תכנית תלושי המזון, ולמעשה תאריך את התוספת ה-15% בהיקף הקצבה למשק בית עד לחודש ספטמבר. סיוע נוסף ישלח לסוכנות פרדלית בשם WIC שמטרתה סיוע במצוקת מזון בקרב ילדים ונשים, שתאפשר להנגיש מרכזי חלוקת מזון. הנשיא ביידן קרא להוסיף לתקציב הסוכנות 3 מיליארד דולר נוספים. עלות משוערת: 880 מיליון דולר.

סיוע בדיור: סיוע נוסף ישלח למדינות השונות ולרשויות המקומיות כדי לממן תכניות סיוע בתשלום הוצאות לדיור: שכר דירה וחשבונות שוטפים. 10 מיליארד דולר נפרדים יממנו סיוע לבעלי בתים בתשלום משכנתאות והוצאות שוטפות. עוד 10 מיליארד דולר יממנו תכניות סיוע שונות למחוסרי בתים ולמשפחות שנמצאות בסכנת איבוד מקום מגוריהם. עלות משוערת: 20 מיליארד דולר.

שינוי בשיעור התעסוקה בארצות הברית בתקופת הקורונה (מקור: מוסד בייקר פרידמן לחקר הכלכלה, אוניברסיטת שיקגו, יולי 2020, עיצוב: אידאה)
שינוי בשיעור התעסוקה בארצות הברית בתקופת הקורונה (מקור: מוסד בייקר פרידמן לחקר הכלכלה, אוניברסיטת שיקגו, יולי 2020, עיצוב: אידאה)

מערכת הבריאות: התכנית מכילה מספר סעיפים הנוגעים למערכת הבריאות האמריקאית. 14 מיליארד דולר יופנו למחקר, פיתוח והפצת החיסון. 47.8 מיליארד נוספים יממנו את מערך הבדיקות הפדרלי, ועוד 7.7 מיליארד דולרים למימון הוספת תקנים לעובדי מערכת הבריאות. 8.5 מיליארד דולר ינתנו כמענקים לבתי חולים קטנים, שמתקשים לעמוד בהוצאות הקורונה. בסך הכל- 78 מיליארד דולר למערכת הבריאות.

ביטוח בריאות: התכנית תרחיב את הסבסוד הפדרלי של ביטוח בריאות שנכנס לתוקף מאז אישור חוק האובמהקר. התכנית תגביל את התשלומים על ביטוח בריאות למקסימום של 8.5% מההכנסה, לעומת 10% בחוק המקורי. התכנית גם מורידה את הרף לזכאות לסיוע פדרלי בתשלום דמי הביטוח, ומרחיבה את תקציב מדיקייר- ביטוח בריאות במימון פדרלי לעניים.

מענקים לעסקים: בתכנית יש גם מרכיב של סיוע ישיר לעסקים: 15 מיליארד דולר מתוך התכנית יופנו לקרן הלוואות זולות לעסקים קטנים מתקשים. 25 מיליארד דולר נוספים יופנו למענקים לענף המסעדנות, כשכל עסק יהיה זכאי למענק בגובה מקסימלי של 10 מיליון דולר. התכנית גם תוסיף 7 מיליארד דולר למענקי שימור עובדים שמסבסדים הוצאות עסקים על שכר עובדיהם. בסך הכל מדובר ב-57 מיליארד דולר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!