דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ט"ו בתמוז תשפ"ד 21.07.24
29.4°תל אביב
  • 25.9°ירושלים
  • 29.4°תל אביב
  • 27.5°חיפה
  • 29.6°אשדוד
  • 29.0°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.9°טבריה
  • 26.9°צפת
  • 29.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

50 יום מכניסתו של ביידן לבית הלבן: אילו הבטחות קיים ואילו טרם מומשו

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבטיח לחסן 100 מיליון אמריקאים, לפעול נגד משבר האקלים, להנהיג רפורמה במדיניות ההגירה ולנקוט צעדים כלכליים משמעותיים, וכל אלה ב-100 ימיו הראשונים כנשיא | זה מצב ההבטחות שלו אחרי 50 יום

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום ארכיון: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום ארכיון: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבטיח לבוחריו סדר יום שאפתני ל-100 הימים הראשונים שלו בשלטון, הכולל פעולה נחרצת במגוון תחומים, החל מהמשבר הבריאותי, עבור במשבר האקלים, דרך מצב המשק ועד רפורמה במדיניות ההגירה.

ביידן מציין היום (רביעי) 50 יום בתפקיד, והממשל שלו עומד לרשום לזכותו אבן דרך חשובה בתכנית 100 הימים: אישורה של חבילת תמריצים נרחבת שהיקפה נאמד ב-1.9 טריליון דולר. בין השאר כוללת החבילה מענקים למיליוני אמריקאים, פתיחה מחדש של בתי הספר וחיסונם של 100 מיליון אמריקאים.

מקץ 50 יום מאז נכנס ביידן לתפקיד, כמה מההבטחות הגדולות שלו כבר מומשו, בעוד אחרות עדיין ממתינות על המדף.

הבטחות שקוימו במלואן:

ביידן הבטיח להקדיש את השבועות הראשונים שלו בתפקיד למאבק בהתפשטות מגפת הקורונה, ואכן התמקד במשבר הבריאותי. הוא עומד להשלים את התחייבותו לחסן 100 מיליון אמריקאים כבר בשבוע הבא. הממוצע היומי עומד כעת על כ-2 מיליון מתחסנים, ובסך הכול יותר מ-75 מיליון מנות חיסון ניתנו מאז נכנס ביידן לבית הלבן.

הצוות הרפואי בבית החולים 'השם הקדוש' בניו ג'רזי מקבל חיסון נגד קורונה. 75 מיליון מנות חיסון ניתנו מאז נכנס ביידן לבית הלבן (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
הצוות הרפואי בבית החולים 'השם הקדוש' בניו ג'רזי מקבל חיסון נגד קורונה. 75 מיליון מנות חיסון ניתנו מאז נכנס ביידן לבית הלבן (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

ביידן מימש גם כמה מהתחייבויותיו ביחס למשבר האקלים. הוא חתם על צווים נשיאותיים שהפכו את מדיניותו של קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ. הוא ביטל את הנחת צינור הנפט קיסטון XL, והשיב את ארצות הברית להסכם פריז ולארגון הבריאות העולמי.

בנוגע למדיניות הגירה, ביידן פתח ברפורמה חוקתית שתחזיר את מדיניות ההגירה לימים שלפני טראמפ. הוא הורה על עצירת בניית החומה בגבול עם מקסיקו, וביטל את איסורי הכניסה לארה"ב עבור אזרחיהן של כמה מדינות מוסלמיות. ביידן הקים כוח מיוחד שיעסוק באיחוד משפחות משני צידו של הגבול המקסיקני.

הבטחות שטרם קוימו במלואן:

כמה מהתחייבויותיו של ביידן עדיין בתהליכי קידום. ביידן הבטיח להקים 100 מתקני חיסון המוניים ברחבי ארצות הברית עד סוף פברואר. בינתיים הוקמו רק 20 מתקנים כאלה, שהמימון להקמתם מגיע מהממשל הפדרלי והם מופעלים על ידי חיילים. בסך הכול 441 מתקני חיסונים נהנים כעת מתמיכה פדרלית, אבל מרביתם לא הוקמו על ידי ממשל ביידן, אלא על ידי הרשויות המדיניות והמקומיות.

הפתיחה המחודשת של בתי הספר בארצות הברית היא אחת מההבטחות הקמפיין השאפתניות של ביידן, בין השאר משום שההחלטה אם לחזור לספסל הלימודים היא החלטה של המדינות ושל איגודי המורים. בחודש שעבר הגדיר מחדש ביידן את הבטחתו בנושא זה, ואמר שהוא מקווה שרוב בתי הספר היסודיים ייפתחו ללמידה בקבוצות קטנות לאורך ימות השבוע.

מהגרי עבודה עובדים בחווה חקלאית בקליפורניה. כוח מיוחד יעסוק באיחוד משפחות בגבול מקסיקו (David Litman / Shutterstock.com)
מהגרי עבודה עובדים בחווה חקלאית בקליפורניה. כוח מיוחד יעסוק באיחוד משפחות בגבול מקסיקו (David Litman / Shutterstock.com)

החודש הוא הורה למדינות לתעדף חיסון למורים, והודיע שהוא מפנה משאבים פדרליים לכך. בממשל מקווים שעם העברת הצעת החוק להקלה במגבלות הקורונה, וחלוקה של מיליוני דולרים שיסייעו לבתי ספר להיערך, המורים ירגישו בנוח יותר לחזור במתכונת של ללמידה בקבוצות קטנות. על פי האתר בורביו, שעוקב אחר תכניות פתיחה מחדש של בתי ספר, לכ- 47% מתלמידי הגן עד כיתה י"ב יש גישה לבית הספר במתכונת של למידה בקבוצות קטנות בכל ימי החול.

הבטחות שקיומן טרם החל:

ממשל ביידן עדיין לא נקט פעולות משמעותיות בנוגע לרפורמה שהבטיח בתחום המשפט הפלילי, מלבד צו נשיאותי המורה על הפסקת המימון לבניית בתי כלא פדרליים פרטיים. ביידן התחייב להקים מועצה שתפקח על המשטרה, אבל עד כה לא נרשם כל צעד ברור בכיוון זה.

התחייבויות אחרות תקועות על המדף: הקמת קבוצת עבודה ממשלתית המתמקדת בקידום איגודי עובדים, ובדיקה של ה-FBI לגבי הבעיות בבדיקת רקע לרוכשי נשק.

חלק מההתחייבויות של ביידן ידרשו פעולות בקונגרס, כמו הבטחתו לחדש את חוק האלימות נגד נשים ולהגדיל את המסים על התאגידים. ביידן גם הבטיח להעביר עדיפות בחוק השוויון, הפוסל אפליה על רקע זהות מגדרית ונטייה מינית. הצעת החוק הזו עברה בקונגרס, אבל נפלה בסנאט.

כמה מהבטחותיו ממתינות לאישור מהסנאט. בנוגע לפיקוח על נשק, ביידן אמר כי יורה ליועץ המשפטי להגיש המלצות להקמה מחדש של סוכנות מטעם משרד המשפטים שתפקידה יהיה לאכוף בצורה יעילה יותר את חוקי הנשק במדינה. הוא גם התחייב ששר השיכון שלו יוביל צוות מיוחד שיגיש המלצות להפיכת הדיור לזכות בסיסית לכל האמריקאים. הוא צפוי למנות השבוע את מריק גרלנד ליועץ המשפטי לממשלה ואת מרסיה פאדג' לשרת השיכון.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!