דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.8°תל אביב
  • 26.9°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 27.4°באר שבע
  • 33.6°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

"האזרחים חייבים להבין שיש תקווה, שחייבים לצאת להצביע"

על עגלת פדלים עם מוזיקה והרבה בירה, בר גלין, מורה דרך ירושלמי בחל"ת שני, משכנע אנשים ברחוב לצאת להצביע | "בין הסגר השני לשלישי התעסקו בשאלה איך גובים מהאנשים חזרה חלק מהמענקים שהם קיבלו מהמדינה. זה שיגע אותי, וזה מה שהוציא אותי לרחובות"

עגלת בירה לשכנוע מצביעים בתל אביב, של תנועת just vote ישראל (צילום: רונית שקד)
עגלת בירה לשכנוע מצביעים בתל אביב, של תנועת just vote ישראל (צילום: רונית שקד)
אורן דגן

לבר גלין (29) מירושלים, מורה דרך במקצועו, פעם שנייה בחל"ת, נמאס, גם מהדיכאון וגם מהאדישות ברחוב, והוא החליט לעשות מעשה. "הרעיון היה לצאת מהייאוש, להוציא את כולם לבחור", הוא מספר בשעת לילה אתמול (ראשון), אחרי שסיים עוד סיבוב של המרצת הצבעה שמחה, הפעם בשוק לוינסקי בתל אביב.

את המסע לעידוד הצבעה עושים הוא ושותפו, זיו ברטפלד, על גבי "ביר בייק" (#beerbike), בר בירה על גלגלים. "בחור מיסוד המעלה השאיל לנו עגלת פדלים. אנשים מפדלים ומסיעים את העגלה, אנחנו מוזגים להם בירה, שואלים אותם אם הם מתכוונים להצביע ומסבירים להם למה זה חשוב. אנחנו שמים מוזיקה, יש לנו רמקול ואנחנו מעיפים את הרחובות".

בר גלין: "הרעיון היה לצאת מהייאוש, להוציא את כולם לבחור" (צילום: רונית שקד)
בר גלין: "הרעיון היה לצאת מהייאוש, להוציא את כולם לבחור" (צילום: רונית שקד)

הרבה בירה, מאיפה הבירה?
"האנשים בשטח, שרואים ושומעים אותנו, שואלים אם אפשר לעזור במשהו, ואז מישהו הולך וקונה לנו שישייה או ארגז בירה. יש כל הזמן שיחה, כל הזמן אקשן, הבירה לא נגמרת".

ואתם מצליחים להשפיע?
"אנחנו, בצוות, לא בטוחים שמה שאנחנו עושים יעשה שינוי מיידי בפוליטיקה, אבל אנחנו בטוחים שאנחנו לא מוכנים שהמדינה תמשיך ותנוהל כפי שהיא מנוהלת היום".

אתה שותה הרבה?
"אני בעצמי כל הזמן מדבר, ושותה אולי איזה כוס או שתיים בערב".

"למלא אנשים אכפת, הם כואבים את המציאות"

עד לפני כשנה גלין עבד כמורה דרך ומאוד אהב את העבודה שלו. אבל עם פרוץ הקורונה מצא את עצמו, כמו רבים מחבריו למקצוע, בלי פרנסה. גם מעבודה אחרת שמצא, הוציאו אותו כעבור זמן קצר, בסגר השני, לחל"ת. "אני מובטל פעמיים", הוא אומר, "ואני מכיר אנשים, צעירים ומבוגרים, חברים לעבודה, שמקבלים עזרה כלכלית, ברמת סלי מזון, כי אין להם מאיפה לקנות אוכל".

זה מה שהוציא אותך לרחובות?
"מה ששבר אותי, שעצבן אותי מאוד, היה כשראיתי שבמקום לדבר על מצב הכלכלה בארץ, בין הסגר השני לשלישי התעסקו בשאלה איך גובים מהאנשים חזרה חלק מהמענקים שהם קיבלו מהמדינה. זה שיגע אותי, וזה מה שהוציא אותי לרחובות".

"ביבי הוא רק דוגמה למה שהולך פה"

גלין וברטפלד רואים עצמם חלק מתופעת הרשת העולמית, #justvote, ובגרסה הישראלית משתפים פעולה עם קבוצת הפייסבוק "מדברות בחירות".

אתה "רק לא ביבי"?
"אני לא חלק מ'רק לא ביבי'. ביבי הוא רק דוגמה למה שהולך פה. האנשים שאיתם אני מדבר רוצים משהו אחר. אנחנו יודעים שהשינוי יבוא רק החל מהבחירות הבאות, כי בבחירות האלו מתמודדים אנשים שהם חלק מהמערכת הפוליטית. אבל האזרחים חייבים להבין שיש תקווה, ושחייבים לצאת להצביע, להשפיע ולחולל שינוי".

על מה מדברים איתך?
"למלא אנשים אכפת, הם כואבים את המציאות שלנו. לי, למשל, מאוד אכפת מנושא האקלים. הייתי רוצה שיכריזו על מצב חירום במקומות שמוצפים בכל חורף. לאחרים חשובה הפוליטיקה והשחיתות, לחלק מאוד מפריעה האלימות בחברה הערבית, רק לפני שבוע רצחו פה ילדים בג'לג'וליה. אנשים מעלים הרבה נושאים שכואבים להם, ואנחנו דוחפים אותם לעשות משהו – וללכת להצביע".

"ביום הבחירות? אנחנו עדיין לא יודעים"

איפה אפשר למצוא אתכם?
"החלטנו ללכת על מקומות שיש בהם אחוזי הצבעה נמוכים ושיש בהם ציבור שאפשר לדבר איתו ולשכנע אותו".

העגלה שלהם תהיה היום (שני) בין 19:00 ל-23:00 בשוק הפשפשים ביפו, בשלישי בבאר שבע, ברביעי בפסטיבל "שאון חורף" בירושלים ובחמישי בעיר התחתית בחיפה.

עגלת בירה לשכנוע מצביעים, של תנועת just vote ישראל (צילום: רונית שקד)
עגלת בירה לשכנוע מצביעים, של תנועת just vote ישראל (צילום: רונית שקד)

מה אתם מתכננים ליום הבחירות?
"אנחנו עדיין לא יודעים. מישהו אמר שהוא עושה מסיבה והזמין אותנו לבוא. אולי נבוא עם העגלה ונשכנע אנשים ללכת להצביע. מישהי אחרת אמרה שיש חתונה והזמינה אותנו, אנחנו עדיין לא יודעים ופתוחים להצעות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!