דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות 2021

מצביעים בפעם הראשונה

יונתן שחר ומילנה ברטניץ׳, תלמידי י"ב, הם חלק מ-103 אלף ישראלים שרשאים להצביע בפעם הראשונה בבחירות לכנסת ה-24 | שחר: "אנחנו מדברים על הבחירות סביב שולחן השבת" | ברטניץ': "עם ההורים שלי לא אתייעץ, אנחנו לא חולקים אותו עולם ערכי"

יונתן שחר ומילנה ברטניץ'. מצביעים בפעם הראשונה.  (צילומים: אלבומים פרטיים)
יונתן שחר ומילנה ברטניץ'. מצביעים בפעם הראשונה. (צילומים: אלבומים פרטיים)
דוד טברסקי

יונתן שחר (18), תלמיד כתה י"ב מהישוב הקהילתי דתי מצפה הוֹשַׁעְיָה בגליל התחתון לומד במגמת רובוטיקה בבית הספר החברתי בקריית אתא. "בית הספר שלי היה מוחרג בקורונה, ולכן למדנו כל השנה האחרונה בבית הספר", הוא מספר. אחרי שיסיים את התיכון, הוא מתכנן לצאת לשנת שירות בבית אקשטיין במסלול של התנועה הקיבוצית, ואחר כך להתגייס לצה"ל ולשרת באחת הסיירות.

אתה מצביע או שאתה מתלבט?
"לא התלבטתי בכלל, הייתי בטוח שאלך להצביע וחיכיתי לזה. ההצבעה חשובה לי קודם כל לעצמי, זה סימן שאני בוגר יותר, אני מרגיש שאני נכנס בצעד סמלי לעולם המבוגרים".

אתה כבר יודע לאיזו מפלגה תצביע?
"אני מתלבט בין המפלגות של בנט, סער וזליכה. אני מודאג מאוד מהעתיד הכלכלי של המדינה שלנו ואני רוצה לבחור במי שיעשה את הכי טוב למדינת ישראל, לפחות בדרך שבה אני תופס אותה. נפתלי בנט עשה עלי רושם של איש רציני, בחלק מהדברים אני לא מסכים איתו, אבל הוא היה שר ביטחון טוב, שר מקצועי שלא נפל לשיקולי דעת פופוליסטיים. אני שוקל ברצינות להצביע למפלגה הכלכלית של ירון זליכה, כי היא שיווקה את עצמה כמפלגה מקצועית".

עד כמה אתה מכיר את עמדות המפלגות?
"לא קראתי את המצע של המפלגות, אבל שמעתי קצת על תכנית סינגפור של בנט ו'ימינה'. הקשבתי גם כמה פעמים לירון זליכה ודבריו נשמעים מעניינים. מעצבן אותי מאוד הפופוליזם שהולך היום במפלגות. בליכוד למשל, הפוליטיקאים עושים החלטות לא מקצועיות, שמשרתות אינטרס צר או רק לשם פרסום הפוליטיקאי עצמו וזה מפריע לי מאוד".

איפה נחשפת לעמדות המפלגות?
"את מה שיש לרוב המועמדים להגיד קראתי בפייסבוק, אבל מה שמשפיע עלי יותר מכל זאת הסביבה שלי. כולם ביישוב שלנו הולכים להצביע בנט; הם מעריכים אותו מאוד ויש לזה הרבה משקל בהחלטה שלי. אנחנו גם מדברים על הבחירות סביב שולחן השבת, לא יותר מדי, אבל יותר בתקופה האחרונה. להורים שלי יש השפעה על ההחלטות שלי והם מנסים לשכנע אותי שלא להצביע למפלגה הכלכלית, מכיוון שיש סיכוי גבוה שהיא לא תעבור את אחוז החסימה".

מהי לדעתך הבעיה החברתית הכי בוערת כיום במדינה?
"הדבר שהכי חשוב לי הוא היחס לאוכלוסייה הערבית. שילובם במדינה נמצא במקום רע מאוד, הפשיעה בדרום ובצפון. מצד אחד לא נותנים להם לבנות ולא משקיעים ביישובים שלהם, ומצד שני אין אכיפה ולא נלחמים בארגוני הפשע".

מילנה ברטניץ': "קשה להגיד שאני מתרגשת"

מילנה ברטניץ׳ (18), מראשון לציון, תלמידת י"ב בגימנסיה הריאלית בראשון לציון, עדיין לא יודעת מה תעשה כשתסיים את הלימודים, היא מתכוונת להתגייס אבל עדיין לא חשבה על תפקיד. "שנת הלימודים האחרונה עברה עלי בסדר, למרות שלרבים מהחברים שלי היה קשה", היא אומרת, "גם בגלל הלימודים בזום, וגם להרבה מהתלמידים בכיתה שלי יש לקויות למידה".

החלטת למי להצביע או שאת עדיין מתלבטת?
"אני מתלבטת מאוד האם ללכת להצביע. אין באמת מפלגות שאני תומכת בהן וקשה להגיד שאני מתרגשת לקראת הבחירות. בשלב מסוים כבר תכננתי לא להצביע ושקלתי אפילו לשים פתק לבן, אבל נראה לי שאלך בכל זאת להצביע".

את כבר יודעת לאיזו מפלגה תצביעי?
"המצע והדברים שהם מציגים לא לטעמי, ואם יש כבר משהו אחד שמוצא חן בעיניי במפלגה כלשהי, אז שאר הדברים לא מתאימים. לא החלטתי עדיין לאיזו מפלגה אצביע, ומבחינתי האפשרויות פתוחות. אבל קשה להגיד שיש לי ציפיות ממפלגה כזאת או אחרת".

עם מי את מתלבטת לאיזו מפלגה להצביע?
"את ההתלבטות שלי לגבי ההצבעה עשיתי עם החברות שלי, שסיפרו לי מה כל מפלגה מציעה. הן נתנו לי שמות של כמה מפלגות להצביע להן. אבל כל הצעה לוותה תמיד בתחושה של 'יש דבר אחד טוב, בעוד שאר הדברים לא טובים'. בסוף ויתרתי על העצות ואחליט בעצמי".

עד כמה את מכירה את עמדות המפלגות?
"באזור בו אני גרה יש הרבה מאוד שלטי חוצות והרבה פעילים של מפלגות שעושים הרבה רעש. זה עוד יותר מרחיק אותי מלהתייחס ברצינות למה שיש למפלגות להציע. עכשיו אשב ואקרא קצת באינטרנט. עם ההורים שלי לא אתייעץ, כי אני לא כל כך סומכת על דעותיהם, אנחנו לא חולקים את אותו עולם ערכי".

אילו עמדות וערכים חשוב לך שמפלגה תייצג?
"מאוד חשוב לי שהמפלגה תתמוך בקהילה הגאה. לא נראה לי הגיוני שחבר כנסת יגיד שאין זכויות לקהילת הלהט"ב. חשוב לי שפוליטיקאים יעמדו באמות מוסר גבוהות, שיבצעו את מה שהם הבטיחו ומה שהציבור מצפה מהם.

"ממה שיצא לי לעקוב, הרבה מפלגות שנבחרו לא קיימו את מה שהבטיחו. מאוד חשובה לי הגישה המוסרית של המפלגות. חשוב לי שיתייחסו לכולם כבני אדם. סיסמאות כמו 'ימין חזק' או 'שמאל חזק' ממש לא מדברות אלי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!