ארבע מפלגות עומדות, על פי סקרי הבחירות האחרונים שפורסמו בסוף השבוע, כפסע מלעבור את אחוז החסימה: מרצ, כחול לבן, הציונות הדתית ורע"ם, הישגיהן – בין אם יעברו את אחוז החסימה ובין אם לא – ישפיעו על תוצאות הבחירות ועל הרכב הקואליציה שתקום.
מהו אחוז החסימה?
אחוז החסימה הוא שיעור הקולות המינימלי, מכלל הקולות הכשרים שנספרו בבחירות, הדרוש כדי לקבל ייצוג פרלמנטרי. אחוז החסימה בבחירות לכנסת עומד כיום על 3.25%. כלומר, מפלגה חייבת לקבל לפחות 3.25% מהקולות הכשרים כדי להיכנס לכנסת. קולות שקיבלה רשימה שלא עברה את אחוז החסימה הולכים לאיבוד.
האם ואיך אחוז החסימה משתנה?
אחוז החסימה בישראל הועלה, בחקיקה בכנסת, שלוש פעמים ב-29 השנים האחרונות. עד הבחירות לכנסת ה-12, ב-1988, מפלגה הייתה חייבת לקבל לפחות 1% מקולות הבוחרים הכשרים כדי להיכנס לכנסת. לקראת הבחירות לכנסת ה-13, ב-1992, הועלה אחוז החסימה ל-1.5%. לקראת הבחירות לכנסת ה-16, במאי 2004, הועלה אחוז החסימה ל-2%, ולקראת הבחירות לכנסת ה-19, ב-11 במרס 2014, הוא הועלה לשיעור הנוכחי – 3.25%.
כמה קולות צריך בשביל לעבור את אחוז החסימה?
מספר הקולות הנדרש כדי לעבור את אחוז החסימה תלוי באחוזי ההצבעה, כיוון שהוא נגזרת שלו. התרגום של אחוז החסימה למספר בוחרים מלמד שמספר הקולות הולך וגדל ממערכת בחירות אחת לשנייה, כפי שניתן לראות בנתוני שלוש מערכות הבחירות האחרונות:
- בבחירות לכנסת ה-21 אחוז ההצבעה עמד על 68.46%, ונדרשו 140,052 קולות מכלל הקולות הכשרים.
- בבחירות לכנסת ה-22 אחוז ההצבעה עמד על 69.83%, ונדרשו 144,196 קולות מכלל הקולות הכשרים.
- בבחירות לכנסת ה-23 אחוז ההצבעה עמד על 71.52%, ונדרשו 149,177 מצביעים מכלל הקולות הכשרים.
בבחירות לכנסת הראשונה, לדוגמה, ב-1949, נדרשו 3,607 קולות בלבד כדי להיכנס לכנסת.
את מי משרת אחוז חסימה נמוך או גבוה?
העלאת אחוז החסימה נועדה להקטין את השפעת היתר של המפלגות הקטנות, כלשון מאזניים, ולהגדיל את כוחן של המפלגות הגדולות. הסיכון העיקרי בהגדלת אחוז החסימה הוא הדרת קבוצות חברתיות, מפלגות מיעוטים, ופגיעה בעקרון הייצוגיות. מפלגות רבות נאלצו להתאחד בשל החשש שלא יעברו את אחוז החסימה. הקמת המפלגה המשותפת ב-2015 היה ניסיון כזה וגם הקמת רשימת עבודה-גשר-מרצ ב-2020.
אחוז חסימה גבוה יכול גם להביא לעיוותים בשיקוף העדפות הבוחרים, בשל שיעור גבוה של קולות שניתנו למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה והתבזבזו. בבחירות לכנסת ה-19 עמד מספר הקולות המבוזבזים על שיא של 268,797 קולות, השווה ליותר מ-8 מנדטים.
היתרון שיש להעלאת אחוז החסימה הוא התמריץ למפלגות לחבור לבריתות לפני הבחירות ולצמצם את מספר המפלגות המתמודדות, בתנאי שצעד כזה נעשה מבלי שקבוצות חברתיות ומיעוטים יודרו מהכנסת. יתרון נוסף הוא התחזקותן של המפלגות הגדולות, והקטנת יכולת המיקוח של המפלגות הקטנות, דבר שיכול להוביל להקמת קואליציה יציבה יותר.
ומה בעולם?
לא בכל המדינות קיים אחוז חסימה. במדינות רבות, לרוב בשל החלוקה הגאוגרפית, קיימים אזורי בחירה דבר שקבעה חסם כניסה או רף גבוה ממילא המקשה על מפלגות קטנות לזכות בייצוג במחוז והוא מייתר הלכה למעשה את הצורך בשימוש באחוז חסימה חוקי.
בבריטניה ובארצות הברית נהוגה שיטת בחירות אזוריות על בסיס רוב, שבה אין משמעות לאחוז החסימה, שכן רק המפלגה שזוכה במספר הקולות הגבוה ביותר מייצגת את האזור. בשיטה האזורית קיימות חלק מהתופעות המאפיינות אחוז חסימה גבוה, המפלגות הגדולות זוכות לייצוג בפרלמנט בשיעור גבוה יותר משיעור התמיכה בהן בבחירות, דבר המביא למיעוט מפלגות וליציבות שלטונית באופן יחסי, אולם גם לחוסר ייצוג של קבוצות רחבות באוכלוסייה.
בפולין נהוג אחוז חסימה של 5%, אולם מיעוטים לאומיים, כגון המיעוט הגרמני, זכאים לשלוח נציגים לפרלמנט בלי התחשבות באחוז החסימה.
בהולנד אין אחוז חסימה כלל, אך יש בכל זאת מגבלה: מפלגה שאין לה די קולות אפילו למנדט אחד, לא יכולה להשתתף בחלוקת עודפי הקולות, וכך לא תזכה לייצוג גם אם חסרים לה רק קולות מועטים.