דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מערכת הבריאות

הפתולוגים בבתי החולים הממשלתיים מאיימים בשביתה אחרי פסח: "התנהלות האוצר תפגע במטופלים"

באוצר הנחו חד-צדדית לשלם למתמחים על תורנויות לילה רק אם ישהו פיזית בבתי החולים | יו"ר האיגוד, פרופ' רותי שאקו לוי ל'דבר': "אין בכך צורך, המהלך רק יגדיל את מצוקת כוח האדם ויעכב תוצאות בדיקות"

יו"ר איגוד הפתולוגים בהסתדרות הרפואית, פרופ' רותי שאקו לוי (צילום: אלבום פרטי)
יו"ר איגוד הפתולוגים בהסתדרות הרפואית, פרופ' רותי שאקו לוי (צילום: אלבום פרטי)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הרופאים הפתולוגים בבתי החולים הממשלתיים מאיימים לשבות אחרי פסח, בעקבות דרישה חד-צדדית של האוצר כי הרופאים המתמחים במקצוע יקבלו שכר על תורנויות לילה רק אם יישארו בבתי החולים, במקום להיות בכוננות בביתם. הפתולוגים מתריעים כי הדרישה תפגע במענה למטופלים בבתי החולים, מאחר שהצורך בפענוח בדיקות פתולוגיות בשעות הלילה הוא אפסי, בעוד הצורך בהם במהלך היום הוא קריטי. לכן כתוצאה מהמהלך, יהיו בבתי החולים פחות פתולוגים במהלך היום.

"אם אחרי פסח לא יהיה פתרון, לא תהיה ברירה אלה להשבית את המכונים, כדי למנוע ממשרד האוצר לפגוע במקצוע החיוני הזה", אומרת ל'דבר' פרופ' רותי שאקו לוי, יו"ר איגוד הרופאים הפתולוגים בהסתדרות הרפואית ומנהלת המכון הפתולוגים בבית החולים סורוקה בבאר שבע. "זאת תהיה שביתה עם נפגעים – נבצע רק ביופסיות שאנחנו יודעים שהן דחופות, אבל כמובן שכשמדובר בפתולוגיה לפעמים אנחנו מגלים דחיפות שלא הייתה ידועה מראש. לכן אנחנו מאוד לא רוצים לשבות, ושביתה תהיה מוצא אחרון".

"זה מקצוע במצוקה"

פרופ' שאקו לוי מציינת שלמרות חשיבותו, בישראל יש מצוקת כוח אדם קשה של רופאים פתולוגים, שפוגעת במענה לחולים: "הפתולוגים הם רופאים שלא מטפלים בחולים, אלא עובדים במעבדה מול מיקרוסקופ ונותנים אבחנות. הם נותנים שירות לרופאים בכל בית החולים. הרופאים המתמחים מכינים דגימות לאבחון, וצריך פתולוג מומחה כדי לאבחן ולשחרר אבחנה לרופא המטפל. זה מקצוע חיוני ביותר. אף אונקולוג לא ייתן כימותרפיה ואף כירורג לא ינתח מטופל בלי אבחנה פתולוגית. זה צוואר בקבוק להמון מחלקות."

"ועם זאת, זה מקצוע במצוקה. אין מספיק רופאים פתולוגים מומחים ומתמחים. יש פחות ממאה מתמחי פתולוגיה בכל הארץ. אנחנו כבר רואים עיכובים של עד שבוע בקבלת אבחנה, כי אין כוח אדם שיאבחן. בבית חולים בינוני מתבצעות כ-100 ביופסיות ביום."

"אין צורך בתורנות לילה בבית החולים, המטופלים ייפגעו"

מכיוון שהפתולוגים לא מטפלים ישירות בחולים, העבודה שלהם מתבצעת כמעט אך ורק במהלך היום. לכן, אומרת פרופ' שאקו לוי, הדרישה שישהו בבית החולים במשמרת לילה מיותרת. "לפתולוגים אין מטופלים מאושפזים שצריך לדאוג להם במהלך הלילה, ונדיר שיש צורך דחוף בהכנת דגימה באמצע הלילה כדי לאפשר אבחנה דחופה יום למחרת. יותר מכך, לעומת רופא מתמחה במחלקה אחרת, שיכול לחוות למידה במהלך משמרת הלילה שלו כשהוא אחראי על מטופלים, הפתולוג המתמחה חווה למידה רק מהעבודה הצמודה עם מומחה בשעות הבוקר. לעומת חוסר הצורך בפתולוגים מתמחים בשעות הלילה, בשעות הבוקר הם נחוצים, כדי לאפשר לרופאים במחלקות אחרות לתכנן טיפולים. "

לדבריה, במשך עשרות שנים היה מקובל שרופאים מתמחים בפתולוגיה יקבלו תורנויות כמו כל המתמחים, כי זה רכיב בשכר המתמחה, אך במקום להישאר בלילה וללכת בבוקר, הם ייקראו לבית החולים בלילה רק במקרה הצורך, ובכל מקרה יעבדו בבוקר שלמחרת התורנות. "הם לא נשארים במעבדה כל הלילה, כי אין בזה צורך. בנוסף, לעומת רופא מתמחה אחר, שאחרי תורנות לילה הולך בבוקר לישון בבית, הפתולוג המתמחה תמיד יעבוד בבוקר למחרת, בין הם קראו לו לאבחון בערב או בלילה ובין אם לא."

הממונה על השכר באוצר שינה את ההסדר באופן חד צדדי, וב-24 לפברואר השנה הודיע שהחל מה-15 במרץ המתמחים יצטרכו להישאר כל הלילה במעבדה כדי לקבל שכר על תורנויות הלילה. פרופ' שאקו לוי מסבירה את האבסורד בהחלטה: "המשמעות היא שהם יבזבזו זמן בלילות במעבדה ללא שום תועלת, וגם שהם יצטרכו ללכת לישון למחרת ויהיה מחסור בפתולוגים בשעות הבוקר, שבהן צריך אותם. הם בעצם יבלו את שעות ההתמחות שלהם לבד בלילה במקום בלמידה צמודה עם מומחה בכיר, מה שיפגע בתהליך ההתמחות, והמטופלים ייפגעו מהמתנה עוד יותר ארוכה לאבחנות כי המחסור כוח האדם יגדל. ברוב המחלקות יש 2 או 3 מתמחים, ואם אחד נעדר כי עשה תורנות לילה זאת פגיעה משמעותית בכוח האדם."

"לא נסכים לכך שהמתמחים יישנו סתם לבד מול מיקרוסקופ"

פרופ' שאקו לוי מדגישה שתורנות לילה היא רכיב חיוני בשכר של רופא מתמחה, ובהיעדרו, מקצוע הפתולוגיה עלול להיפגע עוד יותר בעתיד. "שכר הבסיס שלהם נמוך. אם לא יהיו תורנויות, אז סטודנטים לרפואה יבואו עוד פחות להתמחות בפתולוגיה. זה כבר תחום פחות אטרקטיבי, כי לרופא הפתולוג יש אפשרות לעבוד רק בבתי חולים, לעומת רופאים אחרים שיכולים גם לעבוד בקופת חולים או לפתוח מרפאה פרטית. הרבה סטודנטים לרפואה רוצים לטפל פנים מול פנים."

בעקבות ההחלטה, אומרת פרופ' שאקו לוי, הסטודנטים לרפואה כבר מצביעים ברגליים. "אני שומעת ממנהלות מחלקה שסטודנטים שתכננו להתמחות בפתולוגיה מבטלים את תכניותיהם בגלל חוסר הבהירות סביב עניין השכר והתורנויות, וכזכור, זה מקצוע חיוני שנמצא במצוקה וגם כך קשה למשוך אליו מתמחים. הדרישות שלהם יהרגו את המקצוע, אנשים לא יבואו להתמקצע, לא יהיו פתולוגים וזה ייצור בעיה לאומית כי אי אפשר לנהל בתי חולים ללא פתולוגים. אי אפשר להגיע למצב בו צריך לחכות חצי שנה לתוצאות לביופסיית שד."

נכון לכרגע, המשא ומתן עם האוצר תקוע. "אנחנו הסברנו לאוצר את ייחודיות תחום הפתולוגיה, ובכל זאת הם פרסמו החלטה חד צדדית. ומה שעוד יותר גרוע, אמור להיות משא ומתן על הסכם קיבוצי חדש של ההסתדרות הרפואית ברגע שתהיה ממשלה חדשה. יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי נפגש עם נציגי האוצר ואמר להם שאנחנו מוכנים לדבר על סידור סוגיית תורנויות הפתולוגים כחלק ממשא ומתן, אבל הם לא זזים מהעמדה שלהם. אפשר להגדיר מה זאת תורנות בפתולוגיה. אבל אנחנו לא נסכים לכך שהמתמחים יישנו סתם לבד מול מיקרוסקופ. המתמחים שלנו מגיעים לעבודה כל בוקר. זו סתם התנהלות שרירותית."

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, התייחס בתדריך בשבוע שעבר לסכסוך שהכריזו הפתולוגים: "זה מקצוע חשוב ונדרש בהתנהלות בטיפול בחולים, במיוחד בחולים מורכבים ועם גידולים. הייתה הבנה עם האוצר והממונה על השכר שהיא מאותגרת, אנחנו עוסקים במשרד הבריאות יחד עם המועצה הלאומית לפתולוגיה, הר"י ויו"ר ארגון רופאי המדינה כדי למצוא פתרון לאופן ניהול התורנויות גם באמצע השבוע וגם בסופי השבוע, כדי לא להביא לכך שיעשו תורנות שבגללה המתמחים יהיו בבית בסוף התורנויות. אנחנו מנסים לחזור להבנות שהיו לפני כמה שנים."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!