דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בג"ץ ידון בעתירת התאחדות המלונות נגד רשות המיסים ו-Airbnb

השופטים ידונו מחר (ד') בטענת המלונאים כי מדיניות האכיפה של הרשות מפלה אותם לעומת משכירי הדירות לטווח קצר | רשות המסים ו-Airbnb: לדחות את העתירה על הסף

אפליקציית Airbnb ברקע העיר תל אביב (צילום: Shutterstock)
אפליקציית Airbnb ברקע העיר תל אביב (צילום: Shutterstock)
ארז רביב
דבר
צרו קשר עם המערכת:
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בג״ץ ידון מחר (רביעי) בעתירה של התאחדות המלונות בישראל ושני בתי מלון עצמאיים כנגד רשות המסים וחברת Airbnb Inc. הטענה העיקרית של העותרים היא שממשלת ישראל מזניחה באופן מתמשך את הסדרת שוק הדירות להשכרה לטווח קצר, בניגוד גמור למגמה העולמית, ויוצרת בכך עיוות ומציאות מפלה בשוק האירוח. רשות המיסים ו-Airbnb ביקשו מבית המשפט לדחות את העתירה על הסף.

בעתירה נטען כי רשות המסים לא נוקטת בצעדים אפקטיביים לצורך הסדרת שוק השכרת הדירות לטווח הקצר. כתוצאה נוצר למעשה ענף מסחרי שלם המגלגל מיליארדי שקלים בשנה "בשחור". לטענת העותרים, מדובר באפליה חמורה ופסולה כלפי בתי המלון, שמשלמים מס מלא וכפופים לדרישות רגולטוריות, היוצרת תחרות בלתי הוגנת בענף האירוח והתיירות.

"ביום רביעי נדע האם בית המשפט יאמץ את עמדתנו שגורסת שיש להתערב במצב שנוצר ולתת לרשות המיסים הוראה לאכוף בצורה רצינית יותר ושוויונית יותר את דיני המס", אומרים בהתאחדות המלונות, "או שתאומץ העמדה של רשות המיסים ושל Airbnb Inc, לפיה על רשות המיסים להמשיך ולהמתין שמפעילי הדירות יחליטו על דעת עצמם לדווח ולשלם מס מלא כפי שמשלמים המלונות".

למרות הקורונה, התאחדות המלונות דורשת שינוי

עד התפרצות מגפת הקורונה, דירות לשכירות קצרת טווח היו תופעה הולכת וגדלה בישראל, בייחוד בת"א אבל לא רק בה, מבלי שרשות מוניציפלית או המדינה הצליחו להסדיר אותה. העתירה הוגשה כבר במהלך המגפה, כשהפעילות בענף הואטה ונרשמה ירידה במחירי השכירות בתל-אביב.

עם זאת, העותרים טוענים שמשכירי הדירות הצליחו להסתגל למגפה בקלות, ולהשכיר את הדירות בשוק השכירות הרגיל, עם הכנסה קטנה יותר. ענף המלונאות, מנגד, נפגע הרבה יותר במגפה.

העותרים: רשות המיסים מעודדת עבירות של משכירי הדירות

העותרים ממקדים את תשומת הלב בפלטפורמת Airbnb, שהנפקתה בדצמבר האחרון בבורסה האמריקאית הייתה אחת גדולות ביותר בשנים האחרונות.

העתירה עוסקת לא בשימוש מזדמן (סאבלט) בפלטפורמה, אלא ביחידים וחברות המשתמשים בה לצורך שירותי אירוח עסקיים שלא מדווחים ככאלו לרשות המסים, בשונה מבתי מלון.

פתיחת עסק אירוח בדירת מגורים, נטען בעתירה, מצריכה שורת צעדים, בדומה לכל עסק אחר. בין היתר, נדרש שינוי בייעוד הקרקע, הוצאת רישיון עסק, שינוי תקנון בית משותף, תשלום ארנונה עסקית ותשלום מסים למדינה.

על פי העותרים, במצב הנוכחי נוצר תמריץ מעוות לא להקים בית מלון אלא דווקא דירת אירוח "משוחררת" מכל רגולציה. לטענתם, אכיפה לא מספקת של רשות המסים מעודדת ביצוע עבירות על ידי משכירי דירות לטווח קצר. העותרים אף מוחים על כך שהרשות לא קבעה עד כה רגולציה מתאימה לאופי הפעילות הזה, למרות ש-Airbnb  פועלת בישראל מ-2009.

העתירה דורשת מבית המשפט להורות לרשות המסים לקבוע כי הפלטפורמה  צריכה לנכות תשלום מס במקור מהתשלומים שהיא מעבירה למפעילי הדירות ולתבוע ממנה לספק מידע מפורט על פעילות משכירי דירות באמצעותה בישראל. עוד מבקשים העותרים לשנות את כללי הדיווח על דירות ולהטיל מע"מ הן על השכרות לטווח קצר והן על שירותי הפרסום שמספקת Airbnb למשכירים.

התאחדות המלונות הוסיפה כי פעילות ההשכרה לטווח קצר לא משפיעה רק שאלות של מיסוי. לטענתה, מדובר גם בפגיעה בציבור הרחב, שמשנה את מרקם החיים העירוני והקהילתי, מעלה את מחירי השכירות ועלולה לגרום למטרדים של נוכחות תיירים בשכונת מגורים.

לקריאת העתירה המלאה – לחצו כאן.

רשות המסים ו-Airbnb: לדחות את העתירה על הסף

בתגובה שהגישה לבית המשפט, טענה Airbnb שהעותרים לא ניגשו אליו ב"נקיון כפיים". לטענת החברה, גם החברות Booking ו-Expedia מאפשרות למשכירי דירות לפעול דרכן, במודל דומה לשלה, אך לא נכללו בעתירה כי "תאגידים אלה מציעים באתריהם גם שירות שכירת חדרים של בתי מלון, ולא רק שירות של השכרת דירות לטווח קצר".

Airbnb ביקשה לדחות את העתירה על הסף, בטענה כי מדובר בסוגיה המצריכה פתרון רגולטורי ולא הכרעה שיפוטית. עוד טענה החברה כי לעותרים אין כלל זכות לעתור בנושא לבג"ץ, משום שלא הצליחו להוכיח כי נפגעו ישירות מפעולת רשות המסים.

גם רשות ביקשה מבית המשפט לדחות את העתירה על הסף. טענתה העיקרית היא כי שיטת האכיפה בישראל היא קודם כל פאסיבית, כלומר הטלת החובה החוקית על האזרחים להצהיר על רווחיהם מפעילות עסקית או מהשכרת דירות. בנוסף, הרשות עוסקת גם באכיפה אקטיבית, שכללה מבצעים לאיתור משכירי דירות החומקים ממס ודרישות דיווח מדגמיות.

לטענת הרשות, העתירה לא כוללת ראיות שהאכיפה בתחום השכרת דירות לטווח קצר ירודה לעומת עסקים אחרים. עוד טענה כי בנוסף לשינוי המצב בשוק בשל הקורונה, עילה מספקת לדחייתה, מדובר בעתירה "כוללנית" ובית המשפט אמור לדון רק במקרים מוגדרים היטב.

הרשות הוסיפה כי בסיס העתירה שגוי, מכיוון שהיא לא ביססה עובדתית את הטענה כי מרבית המשכירים לטווח קצר הם מפעילי עסק.

על פי התגובה שהגישה הרשות לבית המשפט, מיסוי פלטפורמות הוא סוגיה מורכבת, אותה היא בוחנת כבר תקופה ארוכה. רשות המסים טענה כי יש להמתין לגיבוש עמדתה בעניין, במקום שתופעל התערבות שיפוטית.

בעולם כבר הגיעו להסדרים חדשים מול הפלטפורמות

על פי העתירה, בניגוד למדינת ישראל, מדינות רבות בעולם אימצו כבר לפני מספר שנים מודלים שונים של כללי מיסוי על השכרות לטווח קצר. על פי האתר של Airbnb עצמה, החברה ערכה למעלה מ-400 הסכמים עם מדינות וערים ברחבי העולם לניכוי במקור של מיסים מהמשתמשים בפלטפורמה, ולתשלום שלהם ישירות לרשות הרלוונטית.

העתירה מציגה גם את המודל שאומץ בצרפת. במסגרת המודל, על Airbnb לדווח באופן אוטומטי לרשויות המס ולהעביר להן נתונים על בסיס שנתי ביחס למשתמשים בפלטפורמה, כגון זהות המארחים, היקף פעילותם ואמצעי התשלום בהם נעשה שימוש. דיווח זה מאפשר לרשויות בצרפת להתחקות אחר פעילות מסחרית המחייבת מיסוי מתאים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!