דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה

מניין המתים העולמי מנגיף הקורונה חצה את רף ה-3 מיליון

מבצע החיסונים הביא לדעיכת המגפה בחלקים מהעולם, אך מדינות רבות עוד מתמודדות עם הדבקה נרחבת ומספר עולה של מתים | כרבע מהמתים בעולם תועדו בברזיל

קבורת נפטרת מקורונה בריו דה ז'נרו, ברזיל. 3,000 מתים מהנגיף מדי יום (צילום: AP Photo/Silvia Izquierdo)
קבורת נפטרת מקורונה בריו דה ז'נרו, ברזיל. 3,000 מתים מהנגיף מדי יום (צילום: AP Photo/Silvia Izquierdo)

מניין המתים העולמי הרשמי מנגיף הקורונה חצה היום (שבת) את הרף קשה לעיכול של 3 מיליון קרבנות. בינתיים, מבצע החיסונים במקומות רבים בעולם מקרטע, והמשבר בארצות כמו ברזיל, הודו וצרפת הולך ומעמיק.

מספר המתים, לפי הנתונים שנאספו על ידי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, שווה בערך לאוכלוסייה של 9 הערים הגדולות בישראל – ירושלים, תל אביב, חיפה, ראשון לציון, פתח תקווה, אשדוד, נתניה, באר שבא ובני ברק – במשולב.

המספר האמיתי ככל הנראה גבוה יותר באופן משמעותי, בשל הסתרת מידע על ידי ממשלות ובשל מקרים רבים שלא זוהו, בעיקר בשלבים הראשונים של המגפה שהחלה בעיר ווהאן בסין בסוף 2019.

לא כל המדינות השיגו שליטה על התפשטות הנגיף

כשנקודת הציון העגומה הקודמת, 2 מיליון מתים, צוינה בחודש ינואר השנה, מבצעי החיסון באירופה ובארה"ב היו בראשיתם. היום, יותר מ-190 מדינות כבר נמצאות במהלך חיסון אוכלוסייתן, אך ההתקדמות הממשית בשליטה על הנגיף משתנה באופן משמעותי בין מדינה למדינה.

בעוד מבצעי החיסון בארה"ב ובבריטניה נכנסו ב-3 החודשים האחרונים לקצב גבוה, ואזרחי המדינות האלו מתחילים לראות את האור שבקצה המנהרה, מקומות אחרים, בעיקר מדינות עניות אבל גם כמה מדינות עשירות יותר, נשרכות מאחור. במדינות אלו, סגרים ומגבלות נותרו האמצעי העיקרי למאבק בהתפשטות הנגיף.

ברחבי העולם, מספר מקרי המוות נמצא שוב בעלייה, ועומד על ממוצע של כ-12,000 ביום. גם מספר המקרים החדשים היומי בעולם מטפס והוא עומד על כ-700,000 ליום.

"זה לא המצב שאנחנו רוצים להיות בו, 16 חודשים אל תוך המגפה, כשכבר יש בידינו אמצעים מוכחים לשליטה בהתפשטות", אמרה מריה קרקהוב, ממובילות מדיניות ארגון הבריאות העולמי בנושא הקורונה.

ברזיל: רבע ממקרי המוות העולמיים

בברזיל מתים כתוצאה מהנגיף כ-3,000 איש מדי יום, כרבע ממספר המתים היומי בעולם בשבועות האחרונים. המצב שם תואר כ"כבשן משתולל" על ידי בכיר בארגון הבריאות העולמי, בעוד וריאנט מדבק במיוחד של הקורונה מתפשט במהירות ברחבי המדינה.

בעוד מספק המקרים מטפס, בבתי החולים בברזיל מתחיל להיגמר המלאי של חומרי הרדמה, ההכרחיים לטיפול בחולי הקורונה. כתוצאה מכך, ישנם דיווחים על רופאים שדיללו את התרופות שסופקו לחולים, ואפילו על קשירת מטופלים למיטותיהם בזמן שצינורות הנשמה הוחדרו לגרונם.

מבצע החיסון המתקדם לאיטו במדינה מהווה גם פגיעה בגאווה הברזילאית. בעבר, ביצעה ברזיל מבצעי חיסון שהיו מקור לקנאה בקרב המדינות המתפתחות.

הודו: 180,000 מקרים חדשים ביום

המצב בהודו עגום במידה דומה. בפברואר, לאחר שבועות של דעיכה איטית בהתפשטות המגפה, מספר המקרים החל לנסוק, ותפס את הרשויות בלתי מוכנות. בהתפרצות של זנים חדשים של הנגיף נדבקו מעל 190 אלף חולים חדשים במהלך יום אחד, ומספר המקרים הכולל הגיע ל-13.9 מיליון.

שריפת מתים מקורונה סמוך למומבאי, הודו. בחודש שעבר הודיעה הודו שתשהה את ייצוא החיסונים לפחות עד שייאט קצב התפשטות המגפה בגבולותיה (צילום: AP Photo/Rafiq Maqbool, File)
שריפת מתים מקורונה סמוך למומבאי, הודו. בחודש שעבר הודיעה הודו שתשהה את ייצוא החיסונים לפחות עד שייאט קצב התפשטות המגפה בגבולותיה (צילום: AP Photo/Rafiq Maqbool, File)

בעיות שהודו התגברה עליהן בשנה שעברה, שבו לרדוף את גורמי הרפואה. רק 178 מכונות הנשמה היו פנויות לשימוש בניו דלהי ביום רביעי השבוע, עיר של 29 מיליון תושבים שביום הקודם התגלו בה 13,000 מקרי הדבקה חדשים בנגיף הקורונה.

האתגר העומד בפני הודו מהדהד מעבר לגבולותיה, כיוון שהמדינה היא הספקית הגדולה ביותר של מנות חיסון לקובקס, תכנית האו"ם להפצת חיסונים למדינות עניות. בחודש שעבר הודיעה הודו שתשהה את ייצוא החיסונים לפחות עד שייאט קצב התפשטות המגפה בגבולותיה.

ארה"ב: תחילת התאוששות ומוקדי התפרצות חדשים

בארה"ב, בה מעל 560,000 בני אדם, שישית ממניין הקורבנות העולמי, איבדו את חייהם כתוצאה מהמגפה, מספר מקרי האשפוז והמוות נמצא בירידה. עסקים נפתחים מחדש; מספר האמריקאים שמגישים בקשות לדמי אבטלה ירד השבוע ל-576,000, שפל של אחרי המגפה; והחיים מתחילים לחזור למשהו הדומה לנורמליות במספר מדינות.

ההתקדמות אינה אחידה. מוקדי התפרצות חדשים התלקחו בשבועות האחרונים במדינת מישיגן לדוגמה, אך מספר המתים היומי הממוצע עומד על כ-700, לעומת 3,400 בשיא המגפה באמצע ינואר.

אירופה: המאבק בווריאנטים

מדינות אירופה מתמודדות בשבועות האחרונים עם וריאציות מדבקות במיוחד של הנגיף, שחוללו שמות קודם כל בבריטניה. ברחבי היבשת תועדו עד כה מעל מיליון מתים מקורונה.

בצרפת, קרוב ל-6,000 חולים במצב אנוש מטופלים בבתי החולים, מספר שלא היה כמוהו מאז הגל הראשון של המגפה לפני כשנה, ואנשי רפואה מדווחים על תשישות המשפיעה על איכות הטיפול לו זוכים מטופלים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!