דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.3°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 27.3°תל אביב
  • 26.0°חיפה
  • 27.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 31.7°טבריה
  • 24.8°צפת
  • 27.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

המעמד החדש: מאות מאבקי שליחים ברחבי העולם

בקנדה העובדים התארגנו באפליקציה, באיטליה חברת המשלוחים נקנסה: על פי דו"ח של קרן פרידריך אברט התקיימו 527 מאבקים של עובדים באפליקציות משלוחים בשנים אחרונות

הפגנה של שליחי חברת Deliveroo הבריטית מסביב למשרדי מטה החברה בלונדון (צילום: AP Photo/Alastair Grant).
הפגנה של שליחי חברת Deliveroo הבריטית מסביב למשרדי מטה החברה בלונדון (צילום: AP Photo/Alastair Grant).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מגיפת הקורונה הביאה לגידול בשימוש באפליקציות משלוחים במקומות רבים בעולם, ויחד איתן זינק מספר העובדים כשליחים. חלקם קבלנים עצמאים דוגמת שליחי וולט וחלקם שכירים של אותן חברות. כמו בישראל, גם באירופה ובארצות הברית, מתמודדים השליחים עם תופעות של העסקה פוגענית, ניצול וזלזול בחיי אדם.

דו"ח שהתפרסם לאחרונה על ידי קרן פרידריך אברט מצא שבתקופה שבין 1 בינואר 2017 ל-20 במאי 2020, התרחשו 527 אירועי מחאה של שליחים. שיטת המחאה השכיחה ביותר הייתה באמצעות שביתות של התנתקות מהאפליקציה (40.4%), ואחריהן הפגנות (34.2%). הדו"ח שכלל נתונים של 18 חברות משלוחי מזון  ב-95 מדינות ברחבי העולם מצא כי שני שליש מהסכסוכים (63.4%) קשורים לשכר.

באירופה עובדי דליברו דורשים העסקה הוגנת ובטוחה

רבע מאירועי המחאה שנסקרו בדו"ח בוצעו נגד חברת השליחויות דליברו (Deliveroo) הבריטית. לאחרונה  התאגדו עובדי החברה תחת איגוד התחבורה הבינלאומי ITF  כדי לדרוש את זכויותיהם. התאגדות עובדי דליברו יזמו קמפיין עולמי בשם rights4riders.org כדי להילחם בפרקטיקות הלא הוגנות של החברה בעולם.

עובדי דליברו דורשים מהחברה להתנהל מולם בחוזים הוגנים שמתייחסים לשליחים כעובדים ישירים. העובדים טוענים כי בצורת ההעסקה הנוכחית הם סובלים משכר נמוך שלו ניתן להתקיים ממנו, העדרם של תנאים סוציאלים בסיסיים, הפסקת העסקה ללא התראה וניהול חסר הגיון של כמות העבודה שמקבל כל שליח.

נושא נוסף שמטריד את עובדי דליברו הוא שיפור הבטיחות בעבודה. השליחים כתבו פנייה דחופה למנכ"ל דליברו, ויל שו, בטענה שלא סיפק הגנה טובה במהלך המגפה. בחודשים האחרונים התרחשו ארבע תאונות שהסתיימו במותם של שליחי דליברו. אבא בן 47 באיטליה, שליח מוונצואלה בן 48, רופא במקצועו שהשלים הכנסה במדריד, וסטודנט בן 28 בדבלין. עובדי החברה טוענים כי מודל השכר הנמוך, שבנוי על פי תגמול של כל משלוח, פוגע בבטיחות העובדים שנדרשים לעבוד כל הזמן מהר יותר ולמשך שעות ארוכות.

בקנדה התארגנות העובדים התבססה על אפליקציה

איגוד של שליחים קנדים הצליח להשתמש באפליקציה כדי לאגד את עובדי פודורה וסחף אחריו לאיגוד כל השליחים בקנדה. האיגוד הקנדי של עובדי הדואר CUPW, השיק בפברואר האחרון קמפיין לאיגוד כל עובדי המשלוחים, כדי לקדם את זכויות העובדים בכלכלת החלטורה (gig economy). האיגוד קורא למעסיקים ולמחוקקים לערוך שינויים מהותיים בענף שבו אפליקציות שולטות בחיי העובדים ויוצרות תנאים לא בטוחים שלא ניתן לחיות מהם.

חברת פודורה שבה התחיל המהלך כבר לא פועלת בקנדה אבל עובדי האיגוד CUPW החליטו להרחיב את השורות ולארגן את כל עובדי המשלוחים באמצעות אפליקציה אחידה. זאת לאחר שזיהו כי כל העובדים בענף מועסקים בתנאים דומים ומתמודדים עם אותם סיכונים בטיחותיים. השליחים של פודורה השתמשו בטקטיקות ארגון קהילתיות ועזרה הדדית קולקטיבית והוכיחו כי התאגדות עובדים בענף היא אפשרית.

באיטליה חברות המשלוחים נקנסו ב-733 מליון יורו

הרשויות באיטליה קבעו בפברואר האחרון כי עובדי משלוחים מבוססי אפליקציות הם עובדים הזכאים לחוזים שאינם קבועים עם שכר קבוע. בנוסף, הממשלה קנסה את אפליקציית האוכל של Uber ופלטפורמות אחרות בסך 733 מיליון יורו בגין הפרת כללי בטיחות בעבודה.

בניו יורק החברות מנצלות מהגרים חסרי מעמד

מחקר שעשתה חברת NPD ב-2018 העריך כי שוק השליחויות באמצעות אפליקציה בארה"ב  מגלגל 25.7 מילארד דולר בשנה והוא צפוי לעלות ל-33.2 מיליארד דולר עד 2022. העיר ניו יורק היא הגדולה בארה"ב בהזמנות באמצעות אפליקציה שבממוצע כל ניו יורקי מזמין בשנה ארוחות בשווי 773.70 דולר. במהלך מגיפת הקורונה פרחו חברות כמו DoorDash, Postmates, Uber Eats שכמעט והכפילו את הכנסותיהן.

שליח מזון בניו יורק בזמן סופת שלגים (צילום: lev radin / shutterstock).
שליח מזון בניו יורק בזמן סופת שלגים (צילום: lev radin / shutterstock).

האפליקציות המקוונות, שינו מהותית את עבודתם של עובדי המשלוחים בעיר, והפכו אותה לפחות יציבה, מסוכנת יותר ובודדה יותר. פרויקט צדק לעובדים שבסיסו בברוקלין, מארגן את עובדי השליחויות ודורש עבורם: שכר שניתן לחיות ממנו, הסדרת יחסי העבודה, תנאים סוציאלים, ודאגה לבטיחותם ובריאותם של העובדים. הארגון פועל גם לשינוי חקיקה שיאזן את מאזן הכוחות בין השליחים לחברות האפליקציה.

ליגיה גאלפה, מנכ"לית פרויקט צדק לעובדים, שבברוקלין המארגן עובדי משלוחים אומרת "האפליקציות הללו מכוונות כלפי מהגרים ומגייסות אותם להצטרף לכוח העבודה החדש הזה בתנאים המסוכנים ביותר. הם מנצלים את העובדים האלה על ידי סיכון חייהם. רבות מהאפליקציות הללו מנעו מהם ציוד מגן אישי, סירבו לשלם שכר שניתן לחיות ממנו, והגבילו את מספר השליחויות שהם מבצעים".

שליחים רבים האשימו אפליקציות כמו DoorDash בגניבת טיפים מעובדים. בחודש נובמבר הגיע התובע הכללי של וושינגטון הבירה להסדר של 2.5 מיליון דולר עם DoorDash, שכלל פיצוי של 1.5 מיליון דולר לנהגים בגין גניבת הטיפים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!