דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ט"ו בתמוז תשפ"ד 21.07.24
29.0°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 29.1°חיפה
  • 29.7°אשדוד
  • 26.8°באר שבע
  • 34.2°אילת
  • 29.9°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 29.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

58 הרוגים בפיגוע משולש ליד בית ספר לבנות באפגניסטן

שלושה פיצוצים עזים החרידו את הבירה קאבול בשעה שתלמידות בגילאי 15-11 סיימו את יום הלימודים ויצאו משער בית הספר | זהארה, תלמידה בת 15 שנפצעה: "כולם צעקו והיה דם בכל מקום"

לפחות 58 הרוגים בפיגוע סמוך לבבית ספר בקאבול, אפגניסטן (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
לפחות 58 הרוגים בפיגוע סמוך לבבית ספר בקאבול, אפגניסטן (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
אוריאל לוי

גורמים רשמיים באפגניסטאן מסרו כי עלה ל-58 מספר ההרוגים בפיגוע משולש שהתרחש אתמול (שבת) בבית ספר לבנות בבירה קאבול. טארק אריאן, דובר משרד הפנים האפגני אמר כי המתקפה נערכה ליד שער הכניסה לבית הספר, בשעה שהתלמידות סיימו את יום הלימודים. מרבית הקורבנות הן תלמידות בגילאי 15-11. לפחות 150 פצועים מטופלים בבתי החולים בעיר.

מחקירה ראשונית של הרשויות האפגניות נמצא כי מכונית תופת התפוצצה מול בית הספר בשעות אחר הצהריים. לאחר מכן התרחשו שני פיצוצים נוספים. הפיגוע התרחש בשכונת דאשט א-ברצ'י במערב הבירה, שכונה שמרבית תושביה הם בני הזארה, מיעוט אתני שיעי הנרדף מזה עשרות שנים על ידי אסלאמיסטים כדאעש והטליבן. ארגון הטרור טליבאן הכחיש מעורבות במתקפה וגינה אותה, ולפי שעה אף ארגון לא לקח אחריות לפיגוע.

פינוי הפצועים בעקבות הפיגוע בסמוך לבית ספר בקאבול, אפגניסטן (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
פינוי הפצועים בעקבות הפיגוע בסמוך לבית ספר בקאבול, אפגניסטן (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)

"עזבנו את בית הספר, ואז פתאום התרחש פיצוץ", סיפרה לסוכנות הידיעות אי.פי זהארה, תלמידה בת 15 שיצאה מבית הספר יחד עם חברתה. "עשר דקות לאחר מכן היה פיצוץ נוסף וכמה דקות לאחר מכן עוד אחד". חברתה נהרגה בפיגוע והיא סובלת משבר בידה בשל פגיעת רסיסים. "כולם צעקו והיה דם בכל מקום, לא יכולתי לראות שום דבר בבירור".

בית הספר פועל במתכונת לפיה בשעות הבוקר משתתפים הבנים בשיעורים ולאחר מכן, אחר הצהריים מגיעות הבנות. כתב אי. פי דיווח כי מחוץ לבית החולים הסמוך, עשרות תושבים עמדו בתור לתרום דם, בשעה שבני משפחה קראו את רשימות הנפגעים שעל הקירות.

בקאבול פיגוע רודף פיגוע

ארה"ב האשימה את דאעש בשנה שעברה בהתקפה רצחנית באותה שכונה על בית יולדות. במתקפה ההיא נרצחו נשים הרות, תינוקות בני יומם ויולדות. למרות היחלשותו של דאעש באפגניסטאן, הגביר ארגון הטרור את מתקפותיו, בייחוד נגד שיעים ונשים עובדות, כך לפי ממשלת אפגניסטאן ופקידים אמריקאים. לפני מספר ימים קיבל הארגון אחריות להרג של שלוש נשות תקשורת במזרח המדינה.

בקאבול, עיר בה פיגוע רודף פיגוע, המתקפה אתמול היתה בין הקשות ביותר שהתרחשו לאחרונה והיא מסמנת את הוואקום הביטחוני והחששות הגדלים מפני אלימות קשה עוד יותר, על רקע הנסיגה של כוחות ארה"ב ונאט"ו מאפגניסטאן, בה יש כעת בין 2,500 ל-3,500 חיילים אמריקאים.

יו"ר המטות המשולבים של ארה"ב, גנרל מארק מילי, אמר לפני כשבוע כי כוחות ממשלת אפגניסטאן מתמודדים עם עתיד לא ברור וייתכן שעם "השלכות רעות אפשריות" במלחמה נגד הטליבאן וארגוני טרור נוספים, ככל שנסיגת הכוחות תתקדם בשבועות הקרובים.

ההאזרה, עם נרדף

ההזארה הוא עם מוסלמי-שיעי של כמה מיליונים החיים באפגניסטן (קרוב ל-3 מיליון), איראן (כמיליון) ופקיסטן (כחצי מיליון). שפתם של ההאזרה קרובה לשפה הפרסית. מעט ידוע על מקורות העם ועל האופן בו התגבש. ההזארה נרדפים בידי הטליבן ודאעש בשל שיוכם לזרם השיעי באסלאם. באיראן הם נרדפים בשל מוצאם האתני והתרבות הייחודית שלהם. למעשה, ההזארה נרדפים בכל אחת מהמדינות בהן הם חיים.

בעשור האחרון, מאז פלישת צבא ארה"ב וכוחות נאט"ו לאפגניסטן, בני הזארה רבים שולבו כעובדי המגזר הציבורי וכבעלי תפקידים במשרדי הממשלה. אף על פי כן, בני ההזארה, המהווים כ-9% מאזרחי אפגניסטן, עדיין מופלים לרעה על ידי ממשלת אפגניסטן.

הטליבאן רצח אלפי אזרחים מאז שהשתלט על אפגניסטן באמצע שנות התשעים. בשנים האחרונות הטליבאן מתאושש מתקופה ארוכה בה הודח לשולי המדינה על ידי צבא ארה"ב וכוחות נוספים של ברית נאט"ו. דאעש החל לפעול באפגניסטן באוקטובר 2014 ומאז רצחו אנשיו אלפי אזרחים, מרביתם בני הזארה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!