דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מדריך / האם ניתן לפטר עובד שלא הגיע לעבודה, ואיך מקבלים פיצוי על היעדרות

עו"ד רבקה ורבנר, הממונה הראשית על יחסי העבודה במשרד העבודה, עושה סדר בזכויות העובדים בשעת חירום

נפילה ברמת גן, רחוב קריניצי פינת הרא''ה. (צילום: ולאדי שפקין)
נפילה ברמת גן, רחוב קריניצי פינת הרא''ה. (צילום: ולאדי שפקין)
הדס יום טוב

שר הביטחון בני גנץ הכריז על מצב מיוחד בעורף ביישובים עד 80 ק"מ מרצועת עזה. מדובר באזור נרחב התחום בהרצליה מצפון, דימונה בדרום ומזרח ירושלים במזרח. נכון לעכשיו, ההכרזה תקפה ל-48 שעות, אלא אם תבוטל קודם לכן.

בכל האזורים שבתחום חלים כעת כללים אלה לגבי יחסי עבודה.   עו"ד רבקה ורבנר, הממונה הראשית על יחסי העבודה במשרד העבודה והרווחה, והיחידה ליחסי עבודה במשרד עושים סדר בהוראות כלליות בעניין יחסי העבודה במשק בתקופת מבצע 'שומר החומות'.

עו"ד רבקה ורבנר, הממונה הראשית על יחסי העבודה. (צילום: אלבום פרטי)
עו"ד רבקה ורבנר, הממונה הראשית על יחסי העבודה. (צילום: אלבום פרטי)

ורבנר הדגישה כי המידע הוא בגדר 'קו מנחה' בלבד. מענה סופי ומלא יינתן רק בסוף המבצע הנוכחי, אחרי שיקבע שיעור הנזק ואופיו. סביר להניח שהדבר יוסדר בהסכמים קיבוצים של הממשלה, ההסתדרות וארגוני המעסיקים.

האם עובד שנעדר מהעבודה בגלל הלחימה זכאי לפיצוי?
קיימת חובת תשלום שכר לעובדים שנעדרו מעבודתם בעתות חירום, המעוגנת בהסכמים קיבוציים בהתאם להוראות 'חוק הגנה על עובדים בשעת חירום'. המעסיקים יקבלו פיצוי מרשות המיסים בגין תשלום השכר. החוק מחיל את ההסכם הקיבוצי גם על עובדים שמעסיקיהם אינם חתומים על ההסכם.

עם זאת, לא בכל מצב מגיע פיצוי. תשלום השכר מותנה בקביעת פיקוד העורף כי מדובר במקום עבודה לא מוגן, או שמקום העבודה נסגר עקב המצב הביטחוני. אם הנחיות פיקוד העורף קובעות שבאזור בו העובד מועסק צריך להישאר במרחב מוגן ולא לצאת לעבודה, העובד יהיה זכאי לתשלום שכר. אם, למשל, מקום העבודה נמצא מחוץ לטווח הסכנה אבל העובד לא הגיע לעבודה כי פחד לצאת, הוא לא יהיה זכאי לתשלום.

 מה עושים אם יש צורך להיעדר מהעבודה בגלל סגירת מוסדות החינוך?
על פי הסכם קיבוצי בין הממשלה והמעסיקים לבין ההסתדרות, המעסיקים חייבים לשלם שכר בגין ימי היעדרות עקב הוראות של פיקוד העורף. ההסכם קובע חובת תשלום שכר גם  לעובד שנעדר ממקום עבודתו בגלל שמוסד החינוך של ילדו נסגר.

לצורך כך, העובד או העובדת יצטרכו למסור הצהרה בכתב כי הילד נמצא בהחזקה הבלעדית של העובד/ת, שהם ההורה היחיד/ה של הילד או שבן/בת זוגו של העובד/ת עובדים או עצמאים ולא נעדרים מעבודתם לצורך השגחה על הילד, או כל סיבה אחרת בגללה נבצר מההורה השני של הילד להגן על הילד.

איזה פיצוי לעובדים הזכאים?
השכר שישולם הוא השכר הרגיל, בנוסף לכל התנאים הסוציאליים. לא ישולמו תשלומים חד פעמיים, תשלומים שנתיים, שעות נוספות מדווחות, כוננות, החזרי הוצאות וגילום מס בגינם.

בנוסף, החוק קובע כי ניתן לקזז עד 20% מימי היעדרות העובדים מיתרת ימי החופשה שצברו. הסדר זה לא חל על היעדרות בגלל מחלה, תאונה, חופשה או מילואים. הפיצוי מוגבל עד שכר בגובה פי 2.5 מהשכר הממוצע, ובכפוף להתייצבות או אי ההתייצבות במקום העבודה על רקע הוראות פיקוד העורף.

האם ניתן לפטר עובד שנעדר ממקום עבודה לא מוגן?
חלה חובה על כל אזרח להישמע להוראות פיקוד העורף. מעסיק שיפטר עובד שנעדר בהתאם להוראות פיקוד העורף, פועל בניגוד לחוק, ובית הדין לעבודה מוסמך לבטל את הפיטורים.

במקרים בהם לא ברור לעובד האם המפעל מוגן, יש לפנות לקבלת הוראות מפיקוד העורף. בכל מקרה אין לחייב אותו לעבוד בלי המיגון הנדרש על ידי כוחות הביטחון.

מי מוגדר כעובד חיוני שעליו להגיע לעבודה למרות מצב החירום?
עובדים שחלה עליהם חובה להגיע לעבודה, על פי החוק, הם עובדים במפעלים ושירותים המוגדרים כשירותים חיוניים. בין היתר, מדובר ברשויות מקומיות, משרדי ממשלה, שירותי חירום, בתי חולים, בתי זיקוק, תחנות כוח, מתקני התפלה, תעשייה ביטחונית, מפעלים בענף המזון, חנויות מכולת שכונתיות, בתי מרקחת נמלים ותחבורה ציבורית.

מרבית המקומות הללו ממוגנים, אך העובדים חייבים להתייצב גם במתקנים לא ממוגנים  כמו נמל אשדוד ובחברת החשמל. את רשימת המפעלים החיוניים, ניתן לקבל במשרד הכלכלה, ביחידה לכוח אדם לשעת חרום ומל"ח.

אי הגעה לעבודה במפעל חיוני, שהוכרז ככזה על ידי פיקוד העורף, מהווה לכאורה עבירה פלילית, והעובד לא יהיה זכאי לשכר.

האם מותר לפטר עובד שנקרא למילואים בצו 8?
ללא קשר לסבב הלחימה הנוכחי, על פי החוק אסור לפטר עובד שנקרא לשירות מילואים, במהלך השירות ובמשך 30 יום אחריו.

כיצד מניצן הפיצוי על ימי עבודה לעובדים הזכאים לכך מתוקף הסכם?
החוק קובע כי הפיצוי ניתן למעסיקים, ולא ישירות לעובדים. במידה והעובדים יימצאו זכאים לפי ההסכם, שכרם ישולם כאילו עבדו כרגיל, מטעם המעסיק.

בעל עסק יוכל לשלם לעובדיו מקדמה, או להוסיף ימים אלה על חשבון ימי החופשה שלהם. בכל מקרה, יש לפעול בהתאם להסכם שיושג.

כדי לקבל החזר על התשלום, על המעסיק להגיש תביעה למשרד האוצר, כפי שנקבע בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) נזק מלחמה ונזק עקיף (הוראת שעה).

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!