חמשת ההרוגים מהאסון באיטליה יובאו היום (חמישי) לקבורה. איתן בירן בן ה-5, הניצול היחיד מאסון הרכבל, פקח את עיניו אתמול בבית החולים, כשלצדו נמצאת דודתו איה.
איתן הוא השורד היחיד מאסון הרכבל שאירע ביום ראשון, ובו נהרגו 14 בני אדם, בהם חמישה ישראלים: הוריו של איתן עמית בירן (30) וטל פלג-בירן (26), זוג ישראלים שלומדים ועובדים באיטליה, שהתגוררו בפאביה (צפון איטליה) ובנם תום בירן (2); ברברה (71) ויצחק כהן (81), סבה וסבתה של טל, שהגיעו לביקור הנכדה והנינים.
"הוא מונשם וחוזר להכרה", אמר אחד הרופאים בבית החולים רגינה מרגריטה בטורינו, שם מאושפז איתן. "זה שלב מאוד רגיש. מדובר בשיקום הדרגתי של ההכרה, שדורש זמן ותמיכה פסיכולוגית. הוא כבר פקח את עיניו וחשוב מאוד שיראה פנים מוכרות לידו".
אנשי האתר ידעו שישנה בעיה במערכת הבלמים
העיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה" תיאר את המחדל החמור באתר התיירות שבהרי האלפים: "במשך כמעט חודש, הקרון בקו הרכבל בהר מוטרונה היה גלגל של רולטה רוסית עבור כל מי שנסע בו". לפי החשד, אנשי האתר ידעו שישנה בעיה במערכת הבלמים, וכדי למנוע השבתה של הקו לצורך תיקון יסודי שלה – הם השביתו פשוט את המערכת כולה.
המשטרה האיטלקית עצרה הלילה שלושה בני אדם במסגרת חקירת אסון הרכבל, שהוביל למותם של 14 בני אדם – כך דיווחו התקשורת האיטלקית. בסיום חקירתם של עובדי החברה המתפעלת את הרכבת, נעצרו את לואיג'י נרוני, מנהל החברה, המהנדס הראשי ובכיר נוסף בחברה, בחשד להריגה ברשלנות ועבירות נוספות. לדברי הרשויות, יש "אינדיקציות חמורות לאשמתם".
מהחקירה עולה כי החשודים היו מעורבים לכאורה בניטרול של מערכת החירום, לאחר שהיא גרמה לסדרת בעיות טכניות. החוקרים מצאו כי מערכת בלמי הבטיחות "טופלה שלא כדין" כדי למנוע עיכובים בשירות הרכבל וכי השלושה היו מודעים לכך שהרכבל פועל כך מאז 26 לאפריל, אז חזר השירות מהשבתה ארוכה בשל הקורונה.
התובעת אמרה: "המשמעות היא שכאשר הכבל נקרע לא ניתן היה להפעיל את מערכת החירום". לפי הדיווח של סוכנות ANSA, ייתכן שלו המערכת הייתה פעילה – היא הייתה מצליחה להחזיק את הקרון. במקום זאת, מהחקירה עולה כי הוא גלש אחורה כ-300 מטרים במהירות של 100 קמ"ש, התנתק והתרסק.