דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הבחירות להסתדרות המורים ייערכו היום: 160 אלף בעלי זכות הצבעה

6 סיעות ישתתפו בבחירות לוועדי הסניפים ולוועידת הארגון, שתבחר את המזכ"לית הבאה | ההצבעה תתקיים ב-2,400 קלפיות נייחות ו-300 קלפיות ניידות במוסדות החינוך

מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד (מימין) ויעל מור אביטל ראש סיעת נח"ל (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי, שמעון כהן)
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד (מימין) ויעל מור אביטל ראש סיעת נח"ל (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי, שמעון כהן)
דוד טברסקי

הבחירות להסתדרות המורים יתקיימו היום (שלישי), בהשתתפות 160 אלף מורים בעלי זכות הצבעה. בבחירות מתמודדות שש סיעות שירכיבו את הוועידה, שתבחר את מזכ"לית הארגון לאחר הבחירות, ואת ועדי הסניפים המקומיים.

שתי ראשות סיעה הודיעו שיתמודדו בוועידה לתפקיד המזכ"לית: יפה בן דויד, המזכ"לית המכהנת העומדת בראש סיעת אמ"י, ויעל מור אביטל, מנהלת בית ספר בירושלים, העומדת בראש סיעת האופוזיציה נח"ל. ארבע סיעות נוספות שיתמודדו בבחירות הן ארגון המורים הדתיים (ד') בראשות גבי שמעון, סיעת המורים הגמלאים (ו') בראשות סימה כנען, ושתי סיעות המייצגות את המורים בחברה הערבי והדרוזי – סיעת מ"ה בראשות סופיאן מוסא, וסיעת ר"פ בראשות מואפק חלאילה.

המזכ"לית בן דויד: הובילה את מאבקי הסתדרות המורים בקורונה

המזכ"לית המכהנת, יפה בן דויד, עומדת בראש סיעת אמ"י. היא נכנסה לתפקיד בדצמבר 2016, לאחר התפטרותו של המזכ"ל הקודם יוסי וסרמן מתפקיד המנכ"ל עקב חשדות לפלילים, ונבחרה לתפקיד ברוב גדול בבחירות שנערכו במאי 2017. בבחירות אלו קיבלה סיעתה של בן דוד 33% מהקולות, סיעת האופוזיציה נח"ל קיבלה 28% מהקולות, ויתר הסיעות, שזכו יחד ב-37% מהקולות, הצטרפו לקואליציה שתמכה בבן-דויד. שיעור ההצבעה עמד על כ-50 אחוז.

כמזכ"לית הובילה בן דויד את הסתדרות המורים בתקופת הקורונה, ונאבקה למען שמירה על בטיחותם של המורים וכנגד פגיעה בזכויותיהם. עם התפרצות המגפה היא דרשה לסגור את בתי הספר וגני הילדים, ובמהלך הסגר הראשון נאבקה בן דויד נגד הדרישה מהמורים לעבוד מהבית ללא תשלום.

בהמשך נאבקה בתכנית משרד החינוך לחייב את המורים לעבוד בחופשת הקיץ ללא תשלום נוסף, והגיעה להסכם לפיו שנת הלימודים תוארך רק בהסכמת ארגון המורים העל-יסודיים. עקב סירוב הארגון לכך, שנת הלימודים לא הוארכה, ומורים שרצו בכך השתתפו בתשלום נוסף בתכנית בית הספר של החופש הגדול. בנוסף הכריזה בן דויד על עיצומים במהלך הסגר השלישי, בדרישה לאפשר למורים להתחסן בטרם חזרת התלמידים לבתי הספר.

הישגים נוספים של בן דויד הם תיקון עיוות ארוך שנים בחישוב ימי המחלה של המורים, והסכם שנחתם בתחילת 2017 לשיפור תנאי ההעסקה של המורים.

מועמדת האופוזיציה, יעל מור אביטל: "רק מי שחווים יום יום את הקשיים יכולים לשנות את המצב"

יעל מור אביטל, שהכריזה על מועמדותה לתפקיד המזכ"ל מטעם סיעת האופוזיציה נח"ל, מנהלת את בית הספר 'המעיין' לחינוך מיוחד בירושלים. היא בעלת ותק של 30 שנה במערכת החינוך, וזכתה בפרס החינוך הארצי לשנת תשע"ו. במהלך מערכת הבחירות היא הדגישה את כוונתה לשפר את תנאי השכר של המורים במשא ומתן על הסכם השכר החדש.

בפוסט שפרסמה בשבוע שעבר כתבה אביטל כי "רק מי שחווים יום יום את הקשיים, יכולים לשנות את המצב ורק אנחנו יכולים לעשות זאת, אנשי חינוך הנמצאים בשטח. עד היום כל הסכמי השכר שנעשו ע"י הגוף שאמור לייצג אותנו, הסתדרות המורים, לא רק שלא שיפרו את תנאי עבודתנו, מעמדנו ושכרנו אלא אף פגעו בנו. היום אנו עובדים יותר אך מרוויחים פחות על כל שעת עבודה. ההסתדרות אינה דואגת לפנסיה מכובדת עבורנו. הפנסיה של המורים היא בין הנמוכות במשק".

2,400 קלפיות נייחות ו-300 קלפיות ניידות

ההצבעה בבחירות היא לאחת משש הרשימות המתמודדות, שנציגיהן ירכיבו את ועידת הסתדרות המורים שבה 401 נציגים. הוועידה, שתתכנס לאחר הבחירות, תבחר את המזכ"לית הבאה מבין המועמדות שיציגו הסיעות. בנוסף, לפי תוצאות ההצבעה בכל אזור גיאוגרפי ייבחרו מבין הסיעות נציגים לוועדי הסניפים האזוריים, שיבחרו לאחר הבחירות את ראשיהם.

ההצבעה תתקיים ב-2,400 קלפיות נייחות שייפרסו בסניפי הסתדרות המורים ומקומות נוספים ברחבי הארץ ו-300 קלפיות ניידות שיגיעו למוסדות החינוך. כל החברים והחברות יכולים להצביע בכל קלפי נייחת, והקלפיות הניידות מיועדות להצבעת מורים במקום העבודה בלבד. מי שיצביע בקלפי ניידת או בקלפי נייחת שאינה באזור מגוריו יעשה זאת באמצעות מעטפה כפולה עם זיהוי שמו. המעטפות הכפולות יוסעו למרכז ספירה וייספרו שם לאחר אימות פרטי המצביע/ה על פי אזור המגורים, כלומר, לא תתבצע ספירת קולות של עובדי מוסד חינוכי מסוים.

באתר הסתדרות המורים ניתן לוודא זכות הצבעה, ולראות את מיקומי הקלפיות הנייחות, מסלולי הקלפיות הניידות ושעות פעילותן.

הבחירות הוקדמו בשנה לטובת מו"מ על הסכם קיבוצי חדש

לפי חוקת הסתדרות המורים הבחירות היו אמורות להיערך במאי 2022, אך ביוזמת המזכ"לית המכהנת, יפה בן דויד, החליטה ועידת הסתדרות המורים במרץ האחרון להקדים אותן בשנה. בן דויד הקדימה את הבחירות בנימוק שהמשא ומתן על חידוש ההסכם הקיבוצי של המורים יחל לאחר הקמת ממשלה חדשה, ויש חשיבות שלמשא ומתן יגיע נציג נבחר של ציבור המורים. בסיעת האופוזיציה, נח"ל, התנגדו להקדמת הבחירות וטענו כי היא תפגע ביכולתם להיערך לבחירות.

מחכים להסכם קיבוצי חדש

הסתדרות המורים היא אחד האיגודים המקצועיים הגדולים והוותיקים בישראל, המאגד בתוכו את מורות ומנהלות בתי הספר היסודיים, הגננות, מורות האולפנים, המכללות להוראה, וכן גננות, מפקחות, מנהלי מחלקות חינוך וגמלאי מערכת החינוך. מלבד פעילות איגוד מקצועי, מפעילה הסתדרות המורים את עמותת המורים, שמובילה כנסים, מפגשי העשרה והכשרות שונות לציבור המורים. עוד מפעילה הסתדרות המורים את הקרן לקידום מקצועי, המובילה פרויקטים לקידום המחשוב, התקשוב והמולטימדיה בחינוך.

בשנת 2007 חתמה הסתדרות המורים עם שרת החינוך דאז יולי תמיר על הסכם עבודה שהוציא לדרך את רפורמת "אופק חדש" – הסכם שחל על כלל המורים המאוגדים בהסתדרות המורים. במסגרת ההסכם עלה שכר המורות, צומצם מספר התלמידים בכיתות והוגדל מספר השעות בהן המורות מחויבות לשהות בבית הספר ולבצע תפקידים שונים. תוקפו של ההסכם פקע ב-2019, ועם הקמת ממשלה ייפתח משא ומתן על הסכם חדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!