דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ג בתמוז תשפ"ד 19.07.24
27.9°תל אביב
  • 20.6°ירושלים
  • 27.9°תל אביב
  • 26.9°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.8°באר שבע
  • 31.4°אילת
  • 29.5°טבריה
  • 21.9°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

ליברמן בהתייחסות ראשונה לכלכלה: ״אין כסף להוציא, אי אפשר להעלות את הגרעון״

שר האוצר המיועד ומי שמפלגתו עתידה לשלוט גם בוועדת הכספים, אמר שמבחינתו הדבר העיקרי זה לייצר צמיחה, והגיב לביקורת: ״כדי להוביל מהלכים כלכליים צריך גם את ועדת הכספים וגם את משרד האוצר״

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. האם הוא יהיה שר האוצר הבא של ישראל? (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. האם הוא יהיה שר האוצר הבא של ישראל? (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שר האוצר המיועד ומי שמפלגתו תשלוט בוועדת הכספים, התייחס היום (שני) לראשונה בהרחבה יחסית לנושאים הכלכליים שעל הפרק.

מדבריו בישיבת הסיעה עולה קו כלכלי שמרני: ליברמן רמז על פגיעה בהוצאה הציבורית באומרו ש"אין כסף להוציא", וטען שאי אפשר להגדיל את הגרעון.

בתשובה לשאלה האם צפויים קיצוצים בקצבאות ילדים אמר: "ביום רביעי נניח הסכמים קואליציוניים, אני לא מתכוון לעשות ספוילר. התפיסה שלי היא רוויזיונסטית ליברלית. עלות המבצע האחרון בעזה היא 10 מיליארד שקלים לפחות. בסופו של דבר המפתח זה צמיחה, תעסוקה וחוסן לאומי.

"שמעתי שאומרים להעלות גרעון", אמר ליברמן, "אם אתה מעלה גרעון זה אפשרי רק כשאתה משקיע בתשתיות ובתעסוקה, בחוסן הלאומי. אם אתה סתם מוציא כסף אתה תייצר אינפלציה ותמוטט את המשק. הגענו לגרעון של 11.6%. החוב הכללי של ישראל, כמעט טריליון שקל".

ליברמן עשה השוואה בעייתית באומרו ש"אזרח מן השורה לא מבין מה זה גרעון, הוא חושב ׳מה אכפת לי׳״ ואמר כי משמעות החוב הלאומי היא כי כל אזרח בישראל חייב 100 אלף שקל. יש לציין שמעבר לכך שהשוואת החוב הציבורי לחוב של משק בית מטעה, רוב החוב הלאומי של ישראל הוא לאזרחי ישראל, דרך אגרות החוב לפנסיות וכלים נוספים.

״המשמעות המעשית שמדינת ישראל משלמת כל שנה 41 מיליארד שקלים לריבית על החוב. בואו נדמיין שהיינו משלמים 20 מיליארד, אז היו מתפנים 21 מיליארד שקלים לרווחה, חינוך, בריאות ותרבות", אמר ליברמן. אלא שתשלום הריבית על החוב בישראל עומד על 30 מיליארד שקלים, סכום נמוך יחסית ברמה היסטורית, וזאת למרות הוצאות הקורונה הגדולות.

ליברמן אמר שהדבר החשוב ביותר מבחינתו זה לייצר צמיחה: ״אנחנו הגענו למצב אבסורדי, שני עשירונים משלמים 92% מהמס במדינה, רוב השכירים לא מגיעים לרף המס. השאלה איך אתה מגדיל את התקציב. הכיוונים שלי זה תעסוקה, צמיחה וחוסן לאומי. אי אפשר להפקיר אנשים בלי מיגון. כל מפעל שיכול להוסיף מאה מקומות עבודה צריך אותו, צריך לראות איפה הביורוקרטיה".

יו"ר ישראל ביתנו התייחס לדרישת כחול לבן לקבל את תיק החקלאות ואמר שהתיק הובטח להם, ומבחינתו מרגע שלחצו יד, אין שינויים. הוא הגיב לביקורת על כך שהוא מחזיק גם בוועדת הכספים וגם במשרד האוצר ואמר: "כך היה תמיד כשהובילו מהלכים, גם כשנתניהו היה שר אוצר הוא ביקש את הירשנזון, וגם בייגה שוחט וגדליה גל.

״הממשלה הזאת ממרץ עד ימינה, הנושא שמלכד את כולם זה הנושא הכלכלי, וחשוב שוועדת הכספים תהיה כלי עבודה. לא נאפשר לתקוע מקל בגלגלים של ועדת הכספים.

״צריך להתנהג בצורה מאוד אחראית בנושא הכלכלי. כשאני מוסיף לזה שיש לנו כמעט 200 אלף מובטלים, ו-69 אלף בחל"ת. יש מתמחים בבתי חולים, מיגון העורף, דרישות פיקוד העורף. כדי להוביל מהלכים חייבים לשמור על כל החבילה הזאת – צריך את משרד האוצר וועדת הכספים״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!