דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יו״ר הסתדרות המעו״ף מאיים להשבית את עבודת הסייעות בקיץ: ״נטל הארכת שנת הלימודים נופל על כתפיהן, לא יקום ולא יהיה״

גיל בר-טל הודיע לשלטון המקומי כי ללא פתרון מוסכם, ההסתדרות לא תאפשר את העסקת הסייעות בתכנית 'בית הספר של החופש הגדול' שמתחילה ב-1 ביולי

יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל בוועידת הסתדרות המעו"ף, 27 במאי 2019 (צילום באדיבות אגף הדוברות בהסתדרות)
ניצן צבי כהן
מיכל מרנץ
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות הכריזה היום (ראשון) על סכסוך עבודה בשלטון המקומי הנוגע להעסקתן של סייעות בפרויקט "גנים ובתי ספר מלמדים בחופש הגדול" שיתחיל ב-1 ביולי, על רקע מבוי סתום במו"מ עם משרד החינוך ומרכז השלטון המקומי. סכסוך העבודה חל על כ-45 אלף סייעות בגני ילדים. יו"ר הסתדרות המעוף, גיל בר-טל, הודיע כי ללא מציאת פתרון, הסייעות ישבתו ולא ישתתפו בתכנית. במרכז השלטון המקומי ובמשרד האוצר אמרו שההסכמים הקיימים מאפשרים להעסיק את הסייעות.

פרויקט הגנים ובתי הספר של החופש הגדול הוא יוזמה משותפת של משרד החינוך והרשויות המקומיות, במסגרתה מפעילה הרשות המקומית בבתי הספר קייטנה מסובסדת במהלך חופשת הקיץ, כשהצוות החינוכי בה מורכב ממורים וגננות בבתי הספר שבוחרים בכך ומקבלים תשלום נוסף, ומעובדי חינוך נוספים שמגייסת הרשות המקומית. בעקבות משבר הקורונה הורחב הפרויקט בקיץ שעבר וכלל לראשונה גם גני ילדים ואת שכבות ה'-ו' בבתי הספר היסודיים. אך בניגוד לגננות ולמורות שיכולות לבחור האם להשתתף בפרויקט ולקבל תשלום נוסף, הסייעות, שמועסקות על ידי הרשויות המקומיות, מועברות אליו ללא בחירתן וללא תשלום נוסף.

במכתב ששלח יו"ר הסתדרות המעו"ף גיל בר-טל לממונה על יחסי העבודה במשרד העבודה והרווחה ולראש מינהל הסכמי עבודה ושכר במרכז השלטון המקומי, הוא ציין כי ניתנו "הנחיות חד-צדדיות של המעסיקים להעסקת סייעות ועובדי מערך החינוך ביולי ללא היוועצות ומו"מ עם ההסתדרות, ותוך שינוי חד-צדדי בתנאי העסקה הנהוגים שנים רבות". לדבריו, המעסיקים סירבו לתת לסייעות תגמול נוסף, ופעלו בחוסר תום לב ובניגוד להסכמים הקיבוציים בענף.

בית הספר של החופש הגדול (צילום: משרד החינוך)
בית הספר של החופש הגדול (צילום: משרד החינוך)

בר-טל ציין כי בהיעדר צוות ההוראה הקבוע של המוסדות החינוכיים בקיץ, מבקשים המעסיקים להטיל על הסייעות גם מטלות פדגוגיות שמעבר לתפקידיהן, ובמקרים רבים דורשים מהן לשאת באחריות לילדים בסיוע צוות שאינו מיומן, ושלעתים הוא חסר השכלה חינוכית כלשהי. לדבריו, "סכסוך העבודה הוא תוצאה ישירה של החלטה חד-צדדית לכפות על הסייעות בגני הילדים לעבוד בחופשת הקיץ ולהאריך את שנת הלימודים כשהן נושאות בכל הנטל והופכות לגננות, מטפלות ואחראיות על הגן, ללא תמורה הולמת, תוך פגיעה בחופשתן ובזכויותיהן כעובדות."

בר טל הוסיף כי "שוב נטל הארכת שנת הלימודים נופל על כתפיהן של הסייעות בגני הילדים ובבתי הספר". הוא הדגיש כי "ההסתדרות לא תאפשר פגיעה בסייעות, עבודה בכוח אדם חסר ולא מיומן, ודורשת שמתכונת ההעסקה תהיה וולונטרית, כמו שהיא מופעלת לגבי הגננות. ללא פתרון שיוסכם עלינו, לא נאפשר את העסקת הסייעות ועובדי מערך החינוך במהלך חודש יולי".

ממרכז השלטון המקומי נמסר כי הוא "מצר על ההחלטה של ההסתדרות להכריז על סכסוך עבודה על עבודת הסייעות בקיץ. ההסתדרות חתומה יחד עם מרכז השלטון המקומי על הסכם קיבוצי המאפשר באופן ברור ובהיר להעסיק סייעות בחופשת הקיץ, למעט הימים בהם הן מנצלות את חופשתן השנתית".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "ההסכמים הקיבוציים החתומים עם ההסתדרות קובעים תשלום שכר מלא לסייעות בגין עבודה בחודשי הקיץ, כפי שמשולם ליתר עובדי השלטון המקומי, וזאת ללא תמורה שכרית נוספת, וכנגד עבודה בפועל, ככל שתדרוש זאת הרשות. דרישת ההסתדרות שלא לחייב את הסייעות לעבוד בחודשי הקיץ, בשעה שהן חייבות לעשות זאת מכח חוקת העבודה, עומדת בניגוד גמור להסכם שעליו ההסתדרות חתומה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!