דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מורי הדרך הפגינו בנתב"ג: "כל משרד מדבר על מתווה אחר ובינתיים לא קורה כלום"

סיום הקלות החל"ת בסוף החודש, והמתווה המוגבל לפתיחת השמיים, מדאיגים את אנשי ענף התיירות הנכנסת | גיל חובב, יו"ר 'מטה עתיד התיירות': "לאלפי אנשים לא תהיה פרנסה בחצי השנה הקרובה"

הפגנת מורי הדרך בתיירות הנכנסת בנתב"ג (צילום: ארי מלניק מורה דרך)
הפגנת מורי הדרך בתיירות הנכנסת בנתב"ג (צילום: ארי מלניק מורה דרך)
הדס יום טוב

הקלות החל"ת, וההקלות על העסקים צפויים להסתיים בסוף החודש, ולמרות שהובטחו להם פתרונות, עתידם התעסוקתי של אנשי התיירות הנכנסת לא ברור. בלי כניסת תיירים לארץ, אחרי ההחלטה שלא להחריג את הענף מסיום הקלות החל"ת, ועם מתווה מוגבל לפתיחת השמיים שיתחיל ב-1 ביולי, מורי הדרך חוששים שיישארו בלי כלום. לאור המצב הפגינו מורי הדרך אתמול (שני) בנתב"ג.

הפגנת מורי הדרך בתיירות הנכנסת בנתב"ג (צילום: ווי לאם)
הפגנת מורי הדרך בתיירות הנכנסת בנתב"ג (צילום: ווי לאם)

"האמירה שהשמיים נפתחים לא אומרת שתהיה תיירות מאורגנת עכשיו", אומר יוני שפירא, יו"ר 'מורשת דרך', אגודת מורי הדרך בתיירות הנכנסת, "אם פותחים את השמיים היום, ייקחו עוד לפחות שלושה-ארבעה חודשים עד שיגיעו קבוצות תיירים מהמקומות שניתן להגיע מהם, אלה דברים שמאורגנים חודשים מראש. בעוד פחות מעשרה ימים אמורים להפסיק את כל התמיכות בעסקים ובדמי האבטלה. זאת אומרת, לא יהיה לנו כלום".

"לא יודעים מה נעשה עוד שבועיים"

בימי שגרה, מורה דרך שמלווה אוטובוס של תיירים מרוויח, על פי הסכם עבודה, 270 דולרים ליום. יחד עם טיפים מדובר בכ-400-350 דולרים ליום ממוצע. מורה דרך עם רכב להסעת תיירים, שמפעיל את הרכב בעצמו, מרוויח בממוצע כ-500 דולרים ליום.

2019 הייתה שנת פריחה בתיירות בישראל, עם מעל 4.5 מיליון תיירים. מורי דרך רבים עבדו אז 250-180 ימים בשנה. ב-2020, ימי העבודה צנחו כמעט לאפס.

על פי ההסכם עם המדינה, מורי דרך שכירים קיבלו דמי אבטלה בהתאם לתנאי הביטוח הלאומי, בגובה של 70-50% מהמשכורת החודשית. מורי דרך עצמאים קיבלו פעימות של כ-15 אלף שקלים לכל חודשיים.

יוני שפירא עם קבוצת מטיילים (צילום: אלבום פרטי)
יוני שפירא עם קבוצת מטיילים (צילום: אלבום פרטי)

מורי הדרך ו'מטה עתיד התיירות', שמאגד גופים ואנשי מקצוע בענף, נלחמים כדי להחריג את התיירות הנכנסת, וליצור להם מתווה מיוחד. "אנחנו צריכים תמיכות לחצי השנה הקרובה, גם לאלה שעובדים עם מדינות ירוקות, כמו מערב אירופה או צפון אמריקה".

"האוצר עוד לא עדכן אותנו", אמר שפירא, "הם בדיונים עם משרד התיירות. משרד התיירות בדיון עם משרד הבריאות. כל אחד מדבר על מתווה אחר ובינתיים לא קורה כלום. אנחנו לא יודעים מה נעשה עוד שבועיים כשנקום בבוקר".

"כשמורי דרך לא מביאים קבוצות, האוטובוס לא נוסעים, המלונות לא נפתחים וחנויות המזכרות לא מוכרות"

"אנחנו מבקשים, קחו כ-3,000 מורי דרך, תנו להם דמי קיום של 10,000-7,000 שקלים בחודש. ברגע שמורה דרך יתחיל לעבוד, מס הכנסה יראה את ואז ויעצור לו את דמי האבטלה", מבקש שפירא, "אבל אי אפשר שענף שעדיין מושבת יישאר בלי פתרון".

"יש 3,000 מורי דרך בתיירות הנכנסת, כולל כאלה שעובדים בחו"ל זה כ-5,000 מדריכים", הוא מוסיף, "כולם מזוהים, אנחנו קבוצה מאוד מובנת, עם רישיונות מיוחדים שרשומים במשרד התיירות. אפשר לאתר אותנו בקלות ולדעת בדיוק מה ולמי לתת, זה לא משהו מופשט".

שפירא מדגיש שמורי הדרך השקיעו כסף רב בהתמקצעות, ולכן הוא לא מוכן לשמוע על הסבה מקצועית. הוא בהחלט מוכן לשמוע על הכשרות ייעודיות או פרויקטים לאומיים. אבל, לטענתו, גם זה לא יצליח להחליף תמיכה, לפחות לחצי השנה הקרובה.

בעל חנות מזכרות בעיר העתיקה בירושלים מחכה ללקוחות (צילום: רבקה זפרט / פלאש 90).
בעל חנות מזכרות בעיר העתיקה בירושלים מחכה ללקוחות (צילום: רבקה זפרט / פלאש 90).

"לא הייתם אומרים לרופא 'לך תעשה הסבה מקצועית'", הוא מסביר, "אנחנו לא רוצים הסבה, אנחנו רוצים המשך קיום. אם נעזוב, כשהתיירות תיכנס במספרים כמו שצריך, 150 אלף, 200 אלף איש בחודש, פשוט לא יהיה כלום. אם מורי דרך לא מביאים קבוצות גם האטרקציות לא עובדות, גם נהגי האוטובוס לא נוסעים, גם המלונות לא נפתחים וחנויות המזכרות לא מוכרות. אנחנו גם חיוניים".

"רק את הקבוצות לא מכניסים לארץ, זה אבסורד"

"תיירות הפנים עובדת חזק, אבל הפער מול אפס תיירות נכנסת ותיירות חו"ל הוא עצום. יש עוד אלפי אנשים שיושבים בבית ולא תהיה להם פרנסה בחצי השנה הקרובה" אומר גיל חובב, יו"ר 'מטה עתיד התיירות'.

"אנחנו מנסים הרבה מאוד זמן להחריג את ענף תיירות החו"ל, אבל יש התנגדות רבתי של כל המשרדים. הם לא מבינים שיש בעיה מיוחדת. אין להם אפילו צפי לחידוש העבודה, וגם התכניות שהם יעשו עכשיו ייצרו רווחים רק אחרי החגים".

גיל חובב, יו״ר מטה עתיד התיירות (צילום: יניב טל)
גיל חובב, יו״ר מטה עתיד התיירות (צילום: יניב טל)

חובב מצביע על העובדה שעשרות אלפי אנשים נכנסים לישראל עם דרכון זר כל יום. אנשי עסקים, תיירים בודדים, ביקור משפחה, למעשה, כל דבר פרט לתיירים במסגרות מאורגנות. "זה אבסורד, כי תיירים המלווים על ידי מורי דרך הם היחידים שממש יכולים להיות תחת פיקוח: איפה הם ישנים, איפה הם אוכלים, לאן הם נכנסים ועם מי הם מסתובבים. אני לא יודע למה כולם נכנסים חוץ מתיירים, זו ממש הפקרות" הוא אומר.

לטענתו, אין שום בעיה לקבל עשרות אם לא מאות אלפי תיירים כבר היום, כאלה שיגיעו ממדינות ירוקות וחוסנו בחיסונים המוכרים בישראל. "אפשר שהם יכנסו בקפסולות, שיאכלו בקפסולות, שיסעו בקפסולות עם מדריכים שלא עוזבים אותם מהיום הראשון", הוא מסביר, "כל הטכניקה מוכרת, הנוגעים בדבר יודעים להיות הכי אחראים".

מורה דרך בהדרכת תיירים. "אפשר שיסעו בקפסולות עם מדריכים שלא עוזבים אותם" (צילום: אלבום פרטי)
מורה דרך בהדרכת תיירים. "אפשר שיסעו בקפסולות עם מדריכים שלא עוזבים אותם" (צילום: אלבום פרטי)

לטענתו, עמדת משרד התיירות היא להכניס תיירים, אבל לא בכמות שתהיה רווחית לענף. "מבחינתנו, פתיחת השמיים היא אחיזת עיניים. גם אם יכניסו 1,000 או 5,000 תיירים זה בטל בשישים", אומר חובב, "הייתי היום בעיר העתיקה בירושלים, הסוחרים שם אמרו לי  שהכמות הזו זה כמו לזרוק כוס מים על הרצפה ולהגיד שטפתי'. מי מרגיש את זה? איך אפשר להתפרנס מזה? זה לא יכול להיות כל מה שיש, אי אפשר להתנהל רק עם זה ללא תכנית נוספת".

לפי חובב, גם משרד הבריאות מערים מכשולים על התיירות הנכנסת. "הם דורשים בדיקות דם ובדיקות סרולוגיות, בידודים ועוד, דברים שלא מוכנים לעשות בעולם, הוא טוען, "האבסורד הוא שלצד זה נכנסים עשרות אלפים, גם תיירים בודדים, ללא שום פיקוח. כל מה שאנחנו רוצים זה להפעיל את ההיגיון, הקשיים והפערים האלה פשוט לא הגיוניים".

"אנחנו רוצים לפתוח ולאפשר פרנסה לכל שרשרת האנשים המתפרנסים מתיירות חו"ל כמה שאפשר. לפתוח את השמיים לקבוצות תיירים, באחריות אבל גם בכמות רווחית, שיצליחו לעורר כאן את השוק הזה שרדום כבר חצי שנה" הוא אומר, "ובמקביל לטפל נקודתית מאוד באוכלוסיות שאי אפשר עדיין לייצר להם את האופק, כמו סוכנים או מדריכים שמתמקדים במדינות שכרגע אדומות".

מתווה כזה, טוען חובב, יאפשר לצמצם את הפגיעה בענף, ולתת את התמיכה לאלה שעוד צריכים אותה. "אבל בשביל זה הממשלה צריכה לשבת איתנו, לעשות שולחנות עגולים ולהקשיב לנו", הוא מסכם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!