דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ט"ז בתמוז תשפ"ד 22.07.24
31.3°תל אביב
  • 31.5°ירושלים
  • 31.3°תל אביב
  • 30.6°חיפה
  • 31.7°אשדוד
  • 34.9°באר שבע
  • 42.5°אילת
  • 36.1°טבריה
  • 32.2°צפת
  • 33.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מומחי האוניברסיטה העברית: להחזיר את התו הירוק ולהגביר הגנה על קבוצות סיכון

החוקרים צופים עלייה ל-1,000 חולים חדשים ביום תוך שבועיים, אבל מדגישים שמוקדם להעריך עד כמה תעלה התחלואה הקשה

הולכים ברחובות תל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
הולכים ברחובות תל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

חוקרי האוניברסיטה העברית ממליצים על החזרת התו הירוק באופן 'מרוכך', ועל הגברת ההגנה על אוכלוסיות פגיעות, כדי למנוע את העלייה במספר הנדבקים. חוקרי הצוות הבין-תחומי של האוניברסיטה צופים שללא שינוי בהתנהגות התחלואה תמשיך לעלות "בסבירות גבוהה" ולהגיע ל-1,000 מאומתים חדשים ביום בתוך כשבועיים, אך מדגישים כי בשלב זה לא ברור האם העלייה בהידבקות תוביל גם לעלייה בתחלואה הקשה.

בניתוח עדכני שהועבר הערב (מוצ"ש) למועצה לביטחון לאומי מזהירים החוקרים ש"המתנה ללא שינוי בשלב זה תחייב נקיטת צעדים יותר קשים בהמשך להשגת אפקט דומה". בנוסף הם מציינים שהשפעת החזרת חובת המסכות במקומות סגורים לפני שבוע "לא ניכרת כרגע".

לפי הדוח, מקדם ההדבקה (R) התייצב על כ-1.5, מצב שצפוי להוביל להכפלה במספר הנדבקים היומי כל כשבוע, וכאמור לכ-1,000 נדבקים חדשים ביממה בעוד כשבועיים. עם זאת, החוקרים מדגישים כי "לא ניתן עדיין להעריך עד כמה גל ההדבקה הנוכחי יוביל לתחלואה".

לדברי החוקרים, העלייה בתחלואה קשה ובינונית "איטית משמעותית" מהעלייה בהדבקה, עקב התפלגות גילי הנדבקים ושיעור המתחסנים הנרחב. למרות הסתייגות זו, מקדם ההדבקה המבוסס על התחלואה הבינונית והקשה עוקב אחרי מקדם ההדבקה המבוסס על מאומתים, בעיכוב של חמישה ימים.

מכיוון שאין מספיק מידע בשלב זה לגבי ההשפעה של התחלואה ממליצים החוקרים למקד מאמצים במניעת הדבקה לאוכלוסייה פגיעה, ובדגש על בתי חולים ובתי אבות.

נקודה נוספת שמציינים החוקרים היא שהחיסונים ניכרים כפחות יעילים במניעת הדבקה מאשר בעבר: כ-60-80%, לעומת הערכות בווריאנט אלפא של מעל 90%. בשלב זה אין בחינה בישראל של יעילות החיסון בתחלואה קשה, אך בעולם ניכר שהגנה זו דומה לעבר – 90% בקירוב.

את הדוח חיברו פרופ' ינון אשכנזי, פרופ' דורון גזית, פרופ' מיכאל אסף ופרופ' נדב כץ ממכון רקח לפיזיקה, יחד עם פרופ' רונית קלדרון-מרגלית ופרופ' רן ניר-פז מבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית בירושלים ומבית חולים הדסה, בשיתוף עם ד״ר הילה דה-ליאון מ-INFN-TIFPA באוניברסיטת טרנטו (איטליה).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!