דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מורשת

אנדרטאות שחזור השיירות נחנכו בחאן שער הגיא: "חובה להעביר לדורות הבאים"

האנדרטאות, שמנציחות את השיירות שפרצו את הדרך לירושלים הנצורה במלחמת העצמאות, נחנכו אתמול (א') בטקס בהשתתפות בני משפחותיהם של הלוחמים | האתר ייפתח לקהל כבר מהשבוע הקרוב

האנדרטאות בשער הגיא (צילום: דוד טברסקי)
האנדרטאות בשער הגיא (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

"אנשי השיירות היו אנשים פשוטים שעלו לירושלים כדי להציל אותה", אמר אלוף במיל' וחבר הכנסת לשעבר, מתן וילנאי, נשיא הקרן לשמירת הטבע והמורשת, שלקח חלק בהקמת מיזם האנדרטאות, בחנוכת אנדרטאות שחזור השיירות שפרצו את הדרך לירושלים הנצורה במלחמת העצמאות אתמול (ראשון) בגן הלאומי חאן שער הגיא.

"אני זוכר אותן, את השיירות המגיעות, ואנחנו נופפנו בידיים", סיפר וילנאי. "אמרו לנו שבאו להציל אותנו. כל בני ישראל ערבים זה לזה, והדבר הזה חזק מאין כמותו, וחובה להוריש אותו לדורות הבאים. אני כילד זכיתי לנסוע באחת השיירות, באחת ההפוגות".

מימין לשמאל: זאב ושי לבנת, האלוף תמיר ידעי, מתן וילנאי וצביקה לבנת (צילום: יוסי אלוני)
מימין לשמאל: זאב ושי לבנת, האלוף תמיר ידעי, מתן וילנאי וצביקה לבנת (צילום: יוסי אלוני)

המיזם, שהופק בשיתוף עם רשות הטבע והגנים, הקרן לשמירת הטבע והמורשת וקבוצת "תעבורה" היה חלק מיוזמה של אברהם לבנת "בונדי", ניצול שואה שלקח חלק פעיל במפעל שיירות הציוד וההצלה לירושלים הנצורה בתור נהג, ולימים הקים את חברת ההובלה והלוגיסטיקה "תעבורה" ונפטר ב-2017. בחאן החדש הוצבו שלושה שחזורים מדויקים של משאיות התובלה המשוריינות שהובילו ציוד לעיר הנצורה, והן יהיו פתוחות לקהל כבר מהשבוע הקרוב.

צביקה לבנת, בנו של בונדי, אומר ל'דבר': "חובה לדעת, חובה לזכור, חובה להעביר לדורות הבאים". שלושת בניו של אברהם, שי, זאב וצביקה, שירשו את "תעבורה" מידי אביהם, לקחו חלק בהוצאה לפועל של השיירות, שנמשכה מעל לשנתיים. "המקום ילמד אותנו שמה שיש לנו לא הגיע מעצמו, אנשים נתנו את חייהם. אבא היה מעורב בהנצחת מורשת השיירות במשך שנים. הוא מעולם לא השתחרר מזה ותמיד חזר לזה, ומשם הוא העביר לבנים ולנכדים".

אסף סלע, בנו של אליהו סלע "רעננה", אומר ל'דבר': "קטע הכביש עם האספלט של שנת 1948, שהושאר למזכרת באתר המורשת הלאומי חאן שער הגיא, ממש ביקש שנציב עליו את דגם השיירה". סלע היה ממובילי המאבק על שימור החאן ומורשתו.

ורד לבנת, נכדתו של אברהם לבנת, שהגיעה למקום עם הבנות שלה, אומרת ל'דבר': "המקום הזה חשוב בעיקר לדור הצעיר, שלא יודע כמה תלאות עברו על העם שלנו עד שהייתה לנו מדינה. פה יש להם הזדמנות לפגוש בפועלם של סבא רבא שלהם".

טקס הצבת כלי רכב משוריינים משוחזרים על הדרך לירושלים (צילום: דוד טברסקי)
טקס הצבת כלי רכב משוריינים משוחזרים על הדרך לירושלים (צילום: דוד טברסקי)

עומרי בן ארצי, שעבד על שחזור המשוריינים, מספר ל'דבר': "נדרשתי לעצב שלושה כלי רכב היסטוריים על בסיס שלדות משנות ה-40. חלק מתהליך העבודה היה לערוך מחקר ויזואלי של כלי רכב תקופתיים, ולבצע התאמה לכלי הרכב שקיבלתי מחברת 'תעבורה'. המחקר התבסס על תמונות ארכיון, מידע כללי ושיטוט בין שלדות  משוריינים כמו אלה שסמוכות לכביש 1 בשער הגיא".

בן ארצי מספר שהזמין את האלוף עמוס חורב, שפיקד על רבים מהקרבות באזור, לדייק את הפרטים. "תהליך השחזור והמחקר נעשו לעתים במקביל, וארכו בממוצע כחודשיים לכל כלי רכב. בסטודיו עמל צוות שלם של מסגרים, מעצבים וכו' לכל רכב, כדי לבצע את העבודה במהירות  וביעילות המירבית".

שיירת כלי הרכב תהווה חלק מהגן הלאומי חאן שער הגיא שמקבל אורחים מזה כמה חודשים. מרכז המבקרים שמספר את סיפורי השיירות במיצג אינטראקטיבי חדשני הוקם בלב פארק יצחק רבין, שמשתרע על כלל אזור מבואות ירושלים. להקמתו קדמו שנים של מאבק על צביון המקום ושמו, ולבסוף התקבלה החלטה להנציח את מלווי השיירות לירושלים לדורות הבאים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!