דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ט"ז בתמוז תשפ"ד 22.07.24
29.5°תל אביב
  • 26.5°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 29.1°חיפה
  • 29.9°אשדוד
  • 27.7°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 29.9°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 29.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פרופ' נחמן אש: "האתגר המרכזי של משרד הבריאות כרגע הוא אכיפת הבידוד"

פרויקטור הקורונה ומנכ"ל משרד הבריאות המיועד אמר שבדיקות מהירות בבתי אבות ובקייטנות יצאו לפועל בעוד שבוע, במימון המדינה | חובת הבידוד לחוזרים מחו"ל תורחב למדינות נוספות

מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

פרויקטור הקורונה והמנכ"ל המיועד של משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר היום (רביעי) שהמשרד מתכנן להגדיל את מספר המדינות שגם מחוסנים ומחלימים החוזרים מהן מחויבים בבידוד. לדבריו, הצעדים עליהם החליט היום קבינט הקורונה הם "צעדי בלימה עם מינימום פגיעה בציבור". צעדים אלו כוללים חובת בידוד עד לתוצאה שלילית לכלל החוזרים מחו"ל (גם מחוסנים ומחלימים), ובדיקות מהירות בכניסה לבתי אבות ולקייטנות ילדים ונוער.

לדברי אש הצעדים ייצאו לפועל בעוד שבוע, במטרה לתת לציבור ולמשרד הבריאות זמן להתארגן. הבדיקות המהירות יתוקצבו על ידי המדינה, ובמשרד הבריאות יציגו למשרד האוצר הערכה לגבי עלותן. לא יהיו בדיקות בבתי הספר של החופש הגדול. עוד אמר אש שייתכן שבמשרד ישקלו האם להחזיר את תכנית הבדיקות בבתי הספר 'מגן חינוך' עכשיו או בספטמבר (תכנית הפועלת בהסכמת רוב ההורים במוסד החינוכי).

אש אמר שהאתגר המרכזי של המשרד כרגע הוא אכיפת הבידוד, של חוזרים מחו"ל ושל אנשים שבאו במגע עם חולה מאומת. "אנחנו בוחנים את השימוש באמצעים אלקטרוניים, היה עיכוב גם בגלל המספרים הגדולים של חוזרים מנתב"ג והיה יותר חשוב לטפל בעניין הבדיקות שם. כשעניין הבדיקות יתייצב, יהיה אפשר לטפל בעניין הצמידים".

לדברי אש, במשרד שוקלים בכובד ראש כל הגבלה חדשה שמוטלת על הציבור. "חשבנו שנכון למנוע את המגמה כאשר המספרים נמוכים. לנו כגורמי מקצוע אין רצון להגביל הגבלות ללא צורך. אנחנו מקיימים דיונים יומיומיים. החלטת מגבלה כזאת או אחרת אינה קלה כי מכירים את ההשלכות". לדבריו בכירי המשרד מקבלים גיבוי מלא מהשר ניצן הורוביץ.

"אנחנו מנסים להתאים את המגבלות ביכולת לעמוד בהן. שיעור המקרים מתוך חוזרים מחו"ל נמוך, לכן לא חייבנו נסיעה פרטית מנתב"ג אל הבית. מומלץ נסיעה במונית, אבל זה לא אפשרי לכולם".

אש אמר כי בקבינט הקורונה הוחלט להמשיך לעקוב אחר תחלואה קשה כמדד מרכזי לקבלת החלטות על ניהול המגפה. "זו דרך לגיטימית להתמודד עם מציאות בה רובנו מחוסנים. נמשיך לעקוב אחרי כל המדדים, ונראה באיזה שלב נרצה להמליץ המלצות נוספות". לדבריו, לא הוחלט עדיין באיזה כמות של חולים קשים יהיו הגבלות נוספות, ו"יהיה סגר רק אם יהיו מאות חולים מאושפזים". מספר החולים המאושפזים במצב קשה עומד היום על 38.

על יעילות החיסונים מפני זן דלתא אמר אש: "אנחנו רואים מחוסנים חולים ומאומתים, וגם שמגיעים למצב קשה. רואים שההגנה יורדת מפני דלתא, אבל עדיין החיסון מגן."

על החולים במצב קשה המאושפזים כרגע אמר אש שלרובם יש מחלות רקע וקשה לדעת מה גרם להידרדרות במצבם. "ההגדרה של חולה קשה לא השתנה מאז יולי 2020. מצוקה נשימתית, רמת חמצן בדם. מרבית המאושפזים מעל גיל 60 יש בודדים מתחת כולל אישה אחת בהריון. עוקבים אחרי הנתונים ומציגים לפי התחסנות ולפי גיל. לרובם יש מחלות רקע, אבל אין לנו יכולת להגיד אם ההידרדרות היא בגלל מחלת רקע או בגלל הקורונה, הרבה פעמים גם לבית החולים קשה לייחס, ולכן מייחסים לקורונה".

"נראה כמה בטוח לקצר את הבידוד בלי לסכן בהדבקות מיותרות"

אש התייחס להחלטת הקבינט לבחון את קיצור ימי הבידוד: "בהתאם לבקשת ראש הממשלה אנחנו בוחנים את האפשרות לקצר את הבידוד בהנחה שנוכל לקבל היענות טובה יותר מהציבור. נראה כמה בטוח לקצר בלי לסכן בהדבקות מיותרות על בסיס בדיקות. יש מדינות עם בידוד קצר יותר, רובם עם 10 ימי בידוד כמו אצלנו, נבחן ונראה מה ניתן להמליץ, נציג את כל הנתונים ותתקבל החלטה".

אש אמר שהמשרד יבחן את סוגיית חובת הבידוד להורה מחוסן של ילד חיובי לקורונה. "נראה את הנתונים ונעלה שוב להחלטה בהתאם".

לדברי אש, נדרש שיתוף פעולה של הציבור במספר אופנים, ביניהם התחסנות למי שעדיין לא עשה זאת, ועטיית מסכות. "צריך יותר חיסונים כדי לעצור את התפשטות זן דלתא", אמר אש, "עם העלייה במאומתים שמסתובבים סביבנו צריך להקפיד על מסכות במרחבים סגורים, ריחוק, היגיינה. אנא עזרו לנו להשאיר את הכלכלה פתוחה על ידי התנהגות אחראית".

אש הדגיש שהעלייה בתחלואה נמשכת, ואחוז המאומתים מכלל הבדיקות עומד על 1%. לדבריו, התפרצות לא מרוכזת במקום אחד, והחלו מקרים גם בחברה הערבית והחרדית. "מגמת ההתפשטות ברורה", אמר.

לדברי אש, לאחר שהמשרד דחה את תאריך היעד לכניסת תיירים לישראל, המשרד יבחן שנית את פתיחת ישראל לתיירים ב-1 באוגוסט. הוא ציין שניתן להיכנס במסגרת קבוצתית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!