דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

עובדי המנהל והמשק בבתי החולים הממשלתיים ישבתו משלישי הקרוב: "מתנהלים כאילו אנחנו שקופים"

העובדים, המאוגדים בהסתדרות עובדי המדינה, דורשים תוספת תקני עובדים כמענה לעומס | אלי בדש, יו"ר ועד העובדים: "יש בתי חולים בהם אנשים עובדים שבעה ימים בשבוע. אנשים פשוט קורסים, ואומרים להם, 'אין ברירה, תעבוד'"

מסדרון בית חולים (צילום: פלאש90)
מסדרון בית חולים (צילום: פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

עובדי המנהל והמשק בבתי החולים הממשלתיים ועובדי משרד הבריאות ולשכות הבריאות יפתחו בשביתה החל בשלישי הקרוב. העובדים דורשים להגדיל את תקני העובדים בבתי החולים כמענה לעומסי עבודה כבדים, ולהשוואת שכרם למקביליהם בבתי החולים של קופת חולים כללית. מאבק העובדים מגובה על ידי הסתדרות עובדי המדינה בראשות אריאל יעקבי.

השביתה צפויה לצמצם את פעילות של עובדי מזכירות בבתי החולים, ניקיון, טכנאים ועוד למקרי חירום בלבד, וכן את פעילות טיפת חלב. מתווה השביתה טרם פורסם, אך ועד העובדים הודיע שתוקם ועדת חריגים שתדון בצרכים דחופים.

סכסוך העבודה החל בשנת 2018, ומאז ועד ינואר השנה נאסר על העובדים לשבות. באוגוסט 2018 הכריזו העובדים על שביתה בבתי החולים, אך בית הדין לעבודה קיבל את בקשת המדינה לצו מניעה לשביתה והורה לצדדים להמשיך במשא ומתן. בקשות נוספות של העובדים לשבות נדחו אף הן. ההליך המשפטי כלל גם ערעור של המדינה לבית הדין הארצי לעבודה. בינואר האחרון הסכימו הצדדים, בגיבוי השופטת מירב קליימן, על תקופה בת 30 יום למיצוי ההידברות, שבסופה יותר לעובדים לשבות. לאחר פגישות נוספות שלא הסתיימו בהסכמות, הוכרזה השביתה בשבוע הבא.

"בממשלה מתנהלים כאילו אנחנו שקופים", אומר ל'דבר' אלי בדש, יו"ר איגוד עובדי המנהל והמשק בבתי החולים הממשלתיים, "יש בתי חולים בהם אנשים עובדים שבעה ימים בשבוע. אנשים פשוט קורסים, ואומרים להם, 'אין ברירה, תעבוד'."

עקב מגפת הקורונה סיכמו משרדי האוצר והבריאות על תוספת זמנית של תקנים, אך בדומה לרופאים, התקנים הסתיימו ביוני האחרון ולא חודשו. "מאות עובדים נדבקו במחלה ונשלחו לבידוד, ומי שנשאר, נשאר עם כל העבודה. נתנו כוח אדם לרופאים, לאחיות וגם לנו, אבל ישר לקחו והחזירו אותנו למצב הקודם."

בדש מציין כי למשרד הבריאות אין מפתח תקינה מוגדר לעובדי משק, וכשנוספות מטלות, הן מתחלקות בין אותו מספר של עובדים. "אם בית חולים משיק בניין חדש, אותם העובדים שמנקים את הבניין המקורי מצופים להוסיף לנטל שלהם גם את הבניין השני. מוסיפים לבתי החולים רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטים וכל שאר המקצועות לפי מספר מיטות, ורק אותנו מושכים לעבוד כפול. אנחנו שקופים? אנחנו עבדים? הזיהום והחיידקים יתגברו ומטופלים ימותו מזיהומים, וינסו להאשים את העובדת שלא ניקתה לפי הנהלים, אבל אי אפשר לנקות טוב כשמכפילים את כמות העבודה."

לדברי בדש, בכירי משרד הבריאות מודעים היטב לבעיה. "המשנה למנכ"ל המשרד לשעבר, פרופ' איתמר גרוטו, אמר בבית הדין לעבודה בזמנו שאנחנו צודקים ושצריך עוד כוח אדם. הוא ביקש שלא יתנו לנו לשבות כי זה יצוא כאוס בבתי החולים. אבל מה נעשה, נמשיך לקרוס כדי לא ליצור כאוס? אם יודעים שחסר כוח אדם, אז שיכניסו כוח אדם. חסרים 1,000 עובדים מתוך 13,000 בכלל המערכת. מדובר ב-30-40 עובדים בכל בית חולים. בסופו של דבר השופטת הבינה שגוררים רגליים, ונתנה לנו אישור לשבות. זה היה לפני חמישה חודשים, ולמרות זאת המשכנו עם הדיונים אבל כלום לא יצא".

סיבה נוספת לשביתה היא השוואת שכר העובדים בבתי החולים הממשלתיים לבתי החולים של כללית. "יש החלטת ממשלה משנות ה-70 להשוואת השכר, שלא התממשה עד היום. עובדי בתי החולים של כללית עברו את עובדי בתי החולים הממשלתיים ב-10%. הציעו להעלות את השכר ב-4% אבל זה לא מספיק. הם צריכים ליישם את החלטת הממשלה, אני לא צריך טובות. אבל קודם כל חשוב לי לטפל בעומסים, ורק אחר כך בשכר."

בדש, שעובד בעצמו בבית החולים לבריאות הנפש 'שער מנשה', מודע לנזק שעלול להיגרם מהשביתה. "אני יודע שיהיה כאוס אם נשבות, אבל אין לנו ברירה. נשאיר עובדים במחלקות הקשות – כמו אונקולוגיה ודיאליזה, וכל השאר ישבתו."

"אני מקווה שישבו איתנו ויסגרו את הסאגה הזאת. היינו יכולים לשבות כבר לפני חמישה חודשים, אבל רצינו לתת לדיונים סיכוי רציני, כי אנחנו בכל זאת בני אדם. במשרדי האוצר והבריאות הביאו הצעות מגוחכות, ולא היו מוכנים לשמוע את הדרישה שלנו למפתח לתקינה."

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים מכירה בפערים הקיימים בתקנון עובדי מינהל ומשק אשר לעיתים יוצרים עומסים. נושא זה נמצא בשיח מול האוצר לצורך מציאת פתרונות רוחביים ונקודתיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!